עריכת הדף "
שיחות רש"י
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==רקע== ב[[ו' תשרי]] תשכ"ה, [[הסתלקות|נסתלקה]] [[הרבנית חנה]] אם [[הרבי]]. לרב [[יוסף וינברג]] כאב הדבר מאוד, כי הרבנית היתה מקשיבה כל שבוע ל[[שיעורים בספר התניא|שיעורים בתניא]] שהיה מוסר כל שבוע ב[[רדיו]]. בשל כך, עלה לו רעיון לבקש מהרבי ש[[התוועדות עם הרבי|יתוועד]] '''כל''' [[שבת]] (לא כפי שהיה עד אז, שהייתה התוועדות רק ב[[שבת מברכים]]), וכך הוא יחזור בשיעורו בקביעות נקודות מהשיחה, לעילוי נשמת הרבנית. ב[[חול המועד סוכות]] [[כתיבה לרבי|כתב]] על כך הרב ווינברג לרבי, תשובת הרבי היתה: {{ציטוטון|ת"ח ת"ח על הענין ועל ההודעה אודותו. והרי בכ"ע מצפה כל אחד לעניין של נח"ר, בפרט בעת כו'}}. הרבי מתח קו על המילים במכתב הרב ווינברג {{ציטוטון|אולי היה}}, סימן חץ וכתב ש{{ציטוטון|כדאי לסדר}}. כמו כן הקיף בעיגול את המילים {{ציטוטון|במשך השנה}}, והוסיף על מכתבו ב[[כתב יד קודש]]ו: {{ציטוטון|וזה מחזק סברתי להתוועדות - בלי־נדר - בשבת קודש, על כל פנים בקיצור בכמות}}. בהמשך מכתבו של הרב ווינברג, הוא כתב שאין לו מספיק תקציב בשביל להאריך את זמן השידור ברדיו ולמסור את שיחות הרבי. על כך - הקיף הרבי בעיגול את המילים {{ציטוטון|וההוצאות הכרוכות בזה}}, וכתב: {{ציטוטון|מחצה עלי}}! ואכן, מיד לאחר [[חודש תשרי]], בשבת [[פרשת נח]] "מתחיל לבאר (בכל שבת קודש) פירוש רש"י (על התורה) ע"פ "פשוטו של מקרא", ו"יינה של תורה" שבפרש"י"{{הערה|מתוך שלשלת היחס בהקדמה ל[[היום יום]]}}. לקראת סיום שנת ה[[יארצייט]] של הרבנית, ובעקבות החלשת ההתלהבות מאמירת השיחות, הודיע הרבי כי בקרוב יפסיק את אמירת הביאורים בפירוש רש"י. למרות הכאב, לאף אחד מהחסידים לא היה את האומץ לגשת אל הרבי ולבקשו להמשיך באמירת הביאורים. רק חסיד אחד, בשם ר' [[יוסף וולדמן]], שהיה מתלמידי [[ישיבת תורה ודעת]] שהתקרבו לחב"ד - העז וכתב לרבי מכתב בקשה, להמשיך באמירת השיחות. במכתבו התבטא שהפסקת השיחות תגרום לחלישות בכל העניין של [[הפצת המעיינות]]. בתשובה הקיף הרבי בעיגול את דבריו ש"זה מנגד להפצת המעיינות", והורה לו לדבר עם עסקני חב"ד וחברי ה[[ועד המסדר]]. ר' יוסף הלך לדבר עם אותם חסידים, ואחר כך ערך דו"ח מפורט לרבי. תשובת הרבי הייתה "המעשה הוא העיקר", ור' יוסף הבין מכך שמכיוון שלמעשה בפועל יש חלישות אצל החסידים, לכן לא ימשיך הרבי באמירת השיחות. למרות התשובה הנחרצת של הרבי, כעבור כמה שבועות, בשבת [[פרשת שמות]] חזר הרבי לבאר את פירוש רש"י, תוך שהוא מקדים בסיבה לחזרת הביאורים: {{ציטוטון|א יונגערמאן וואס איז אפילו ניט פון [[שפיץ חב"ד]], טענה'ט ער אז מ'קאכט זיך אין די ביאורי רש"י'ס, און ס'איז נאך א געשמאקע זאך}} '''תרגום:''' {{ציטוטון|אברך שאפילו איננו מ'[[שפיץ חב"ד]]', טוען שעוסקים בלהט בביאורי הרש"י, וזה עוד דבר שיש בו תענוג}}. וסיים הרבי, אשר "מכיוון שכן, ימשיכו בביאורי הרש"י"{{הערה|שם=קאך|[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/10/13-10-2016-11-32-13-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%92-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94.pdf מתוך חוברת "דעם רבינס קאך"], [[ועד חיילי בית דוד - 770]]}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף