עריכת הדף "
עלמא דחירו
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==מקור הביטוי וביאורו== מקור הביטוי הוא מ[[ספר הזוהר]]{{הערה|חלק ב' קפו, א (פרשת תצוה: "תָּא חֲזֵי, מִיּוֹמָא עִלָּאָה הֲווֹ אִלֵּין יוֹמִין קַדְמָאִין, רָזָא דְּעָלְמָא עִלָּאָה, מַאן דָּאִין דִּינָא דְּעָלְמָא, דְּהָא דִּינָא לָא אִשְׁתְּכַח בְּהַאי עָלְמָא, אֶלָּא מִדִּינָא תַּתָּאָה, (ס''א רזא) דְּדָא (ישעיה נד) אֱלֹהֵי כָל הָאָרֶץ יִקָּרֵא. דְּאִי תֵּימָא דִּינָא דְּעָלְמָא דָּאִין לְעֵילָּא, אִי הָכִי לָא אִתְקְרֵי עָלְמָא דְּחִירוּ, עָלְמָא דִּנְהִירוּ דְּכָל עָלְמִין. עָלְמָא דְּכָל חַיִּין, עָלְמָא דְּכָל חִירוּ. וְאִי תֵּימָא מִדִּינָא דְּיִצְחָק. אִי אִיהוּ אִתְּעַר דִּינָא לְגַבֵּי הַאי עָלְמָא, לָא יַכְלִין כָּל עָלְמָא לְמִסְבַּל, דְּהַהוּא אֶשָּׁא תַּקִּיפָא עִלָּאָה, לָא אִית מַאן דְּסָבִיל לֵיהּ, אֶלָּא אֶשָּׁא דִּלְתַתָּא, דְּאִיהוּ אֶשָּׁא דְּסָבִיל אֶשָּׁא".}}, ומשמעות הדברים שם הוא שכאשר יש דין והגבלה, אין הדבר יכול להיקרא 'עולם החירות', ודווקא כשהאור האלוקי מאיר בגלוי כפי שהוא, מתבטלים ממילא כל ההעלמות וההסתרים וההגבלות, והמציאות 'משתחררת' מכל מה שמגביל ומסתיר{{הערה|1=משמעות הזוהר שם, וראה בדומה לכך ב[https://drive.google.com/file/d/1Klus_9gRqqPHe0_s7iSx8uDAns0O-XdF/view לקוטי שיחות חלק ז' שיחה א' לפרשת בהר סעיף ד'].}}. ספירת הבינה מכונה בשם זה מכיון שכאשר מאירה הבינה לא שייכת [[יניקת החיצונים]]. רק כאשר נעלמת הבינה ומאירים בהתגלות רק ה[[מידות]], יכולים להסתעף ענינים שליליים ומידות לא טובות; ולכך רומז הפסוק "לא יחפוץ כסיל בתבונה (בינה), כי אם בהתגלות לבו (מידות)"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/24/90a.htm לקוטי תורה מסעי צ, א].}}. בדוגמת הענין כפי שהוא באלוקות, כך גם אצל האדם שנברא בדומה להקדוש ברוך הוא, כח הבינה מסמל את החירות האמיתית, היות ששאר הכוחות הם מוגבלים בפרטים שונים, ואילו דווקא כח השכל שעיקרו הוא ה[[בינה]] - שבאמצעות ההתבוננות והעמקה שכלית של האדם, יכול הוא לתפוס את הדבר ולהתחבר אליו בצורה אמיתית כפי שהוא, וכח זה הוא גם המקור ל[[בחירה חופשית]], שאדם בן חורין לעשות מה שנכון לפי האמת ולא לפי נטיית הלב שלו. גם בסדר הפרשיות שב[[תפילין]], כח הבינה הוא כנגד פרשת והיה כי יביאך בה מוזכרת יציאת מצרים, היות שענינה של הבינה הוא עולם החירות{{הערה|1=[https://www.chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/5/18b.htm ביאור אדמו"ר הצמח צדק בסדרך מצוותיך מצוות תפילין יח, ב].}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:קצרמר - כל הערכים
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף