לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
עילה ועלול
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
== דוגמאות לעילה ועלול == באופן כללי השתלשלות הספירות זו מזו היא באופן דעילה ועלול{{הערה|[[אגרת הקודש - סימן כ'|תניא, אגה"ק כ'.]]}}, אך בדרך כלל הדוגמא המובאת בחסידות היא בפרט מהתהוות ה[[מידות]] מה[[שכל]]. בשונה מנפש הבהמית (שעיקרה מידות), הנה מדות הנפש האלוקית מתהוות ע"י התבוננות שכלית דוקא{{הערה|התהוות המידות מהשכל בתניא פרק ג', לגבי מקום מידות נפש האלוקית ונפש הבהמית ראו בפרט ט' שם.}}. לדוגמא, התבוננות בעניין מסויים שהוא "טוב" ואחר כך שהוא טוב '''לי''' פועלת על הלב שירגיש משיכה לאותו טוב - היינו, רגש אהבה. מכיון שהתהוות העילה מהעלול היא [[בדרך ממילא]], לכן העילה מורגשת '''ב'''העלול{{הערה|ד"ה גדול יהיה תשכ"ב.}}. ובדוגמא לעייל (של שכל ומידות), השכל לא רק פועל את התהוות המידה אלא הוא מורגש '''ב'''המידה, במידה שמתעוררת ניכר השכל שהיווה אותה{{הערה|בשונה מהתלבשות [[העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל#כח ופועל|כח הפועל בנפעל]], שם בנפעל לא מורגש הכח שפעל אותו. וכדוגמת כח הזורק את האבן, שבאבן לא ניכר ולא נרגש '''כלל''' הכח שזרק אותה (ורק שאנו "עושים חשבון": דמאחר וסתם אבן נחה על הארץ, הנה מזה שאבן זו "מרחפת" יש להסיק שנמצא כאן כח שגרם לזה - אבל את הכח הרוחני עצמו אי אפשר לראות (ומשני טעמים: א. הפעולה היא גשמית והכח רוחני, ורוחני לא יכול להתגלות בגשמי. ב. אופן פעולת הכח היא שהוא "מתנתק" ממקורו והולך לפעול פעולה בדבר '''אחר''', וכדי שיורגש הדבר "האחר" מוכרח הכח להתעלם (אחרת יורגש אך ורק מקור הכח ולא הפעולה).)}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:קצרמר - כל הערכים