עריכת הדף "
חזיר
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==בהלכה== מלבד האיסור הכללי על מאכלות אסורות, מצווה התורה במפורש בנוגע לאכילת חזיר: {{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=ויקרא יא, ז. דברים יד, ח|תוכן=וְאֶת הַחֲזִיר כִּי מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא וְשֹׁסַע שֶׁסַע פַּרְסָה וְהוּא גֵּרָה לֹא יִגָּר טָמֵא הוּא לָכֶם{{ש}}וְאֶת הַחֲזִיר כִּי מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא וְלֹא גֵרָה טָמֵא הוּא לָכֶם מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ.}} למרות שמבחינה הלכתית אין הבדל בין איסור אכילת חזיר לשאר מאכלות אסורות, הוא הפך במשך השנים לסמל של מאכלות אסורות והוא משוקץ ומתועב במיוחד. מלבד איסור אכילה, אסרו [[חז"ל]] גם את עצם גידול החזירים ב[[ארץ ישראל]]{{הערה|משנה בבא קמא ז, ז.}}, בעקבות מעשה שאירע שבזמן המצור של מלכי בית חשמונאי זה על זה, מידי יום הצרים מבחוץ העלו כבש בתיבה וכנגד זה הורידו להם תיבה של מטבעות, ויום אחד העלו חזיר בתיבה במקום כבש, על מנת למנוע מהם את המשך הקרבת הקרבן, ובאמצע הדרך נעץ החזיר את צפרניו בחומה ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה{{הערה|בזה עצמו ישנה מחלוקת בין הרמב"ם המפרש שהחזיר הוא דוגמא בלבד בשל העובדה שהיה מצוי לגדל אותו בעדרים, אך יש המפרשים שדווקא חזיר וכלב '''מפני שהזיקן מרובה ומצוי''', וב[[שולחן ערוך]] (חושן משפט תט, ב) נפסק האיסור בנוגע לחזירים בלבד.}} === החזיר כחיה מגונה === שלמה המלך משתמש בחזיר כסמל לחיה מגונה ומכוערת: "נֶזֶם זָהָב בְּאַף חֲזִיר - אִשָּׁה יָפָה וְסָרַת טָעַם"{{הערה|משלי יא, כב.}}. בשל העובדה שהחזיר מתפלש בצואה ואף אוכל צואה כמזון{{הערה|כלשון חז"ל "פי חזיר כצואה עוברת דמי", וראו בהרחבה יותר במורה נבוכים חלק שלישי פרק מ"ח.}}, נאסר להתפלל בתוך ארבע אמות של חזיר{{הערה|ברכות כה, א.}}. חז"ל אומרים "עשרה קבים נגעים ירדו לעולם ט' נטלו חזירים ואחד כל העולם"{{הערה|קידושין מט, ב.}}. בשל העובדה שהחזיר הפך לסמל מגונה כל כך, בקהילות רבות נוהגים שלא לקרוא לחזיר בשמו, ולכנות אותה בשם "דבר אחר"{{הערה|על יסוד הגמרא שבת קכט, א}. פסחים ג, ב. ועוד.}}. === החזיר כדימוי לאישים ואומות === בשל העובדה שהחזיר [[סימני כשרות|מפריס פרסה]], אך לא מעלה גרה, ואופן שכיבתו היא הושטת פרסותיו קדימה בצורה שנראית כהבלטה של סימני הכשרות שלו בעוד שהוא עצמו אינו כשר, הוא מהווה בחז"ל משל למי שנוהג בצביעות, דוגמת [[עשיו]]{{הערה|רש"י בראשית כו, ד: "עשו היה נמשל לחזיר שנאמר "יכרסמנה חזיר מיער", החזיר הזה כשהוא שוכב, פושט טלפיו לומר: "ראו שאני טהור!" כך אלו – גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים. כל ארבעים שנה היה עשו צד נשים מתחת יד בעליהן ומענה אותן, כשהיה בן ארבעים אמר: "אבא – בן ארבעים שנה נשא אשה, אף אני כן".}}, ובעקבות כך, גם האומות שיצאו ממנו, הרומאים ומלכות אדום{{הערה|[[ילקוט שמעוני]], תהלים, רמז תתל, ועוד.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף