עריכת הדף "
אין ואפס
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==ביאור המושג== הביטול של ''''אין'''', מורה על דבר שיש לו מציאות קיימת אך היא בטלה למקורה ואינה מציאות עצמאית. אין לו מציאות בפני עצמו, וכל המציאות שלו בטלה וקשורה למקור המהווה אותו, אך עם זאת, הוא לא בטל לחלוטין ולאמיתו של דבר כן יש לו מציאות וממשות. הדוגמה לכך הוא הביטול של האור כלפי המאור, שאף שלאור אין מציאות בפני עצמו וברגע שהמאור מפסיק להאיר - האור נעלם, וכל המציאות של האור מגלה על המאור המהווה אותו, מכל מקום יש לאור מציאות וממשות{{הערה|ספר המאמרים אדמו"ר הריי"צ תשי"א עמוד 159 ואילך, ושם: "דמכל מקום יש מציאות שאינו העצמות . . וענין הביטול הוא רק בזה שאינו מציאות '''לעצמו'''".}}. לעומת זאת, הביטול של ''''אפס'''' מורה על ביטול מוחלט שאין לו מציאות כלל, בדוגמת אור השמש כשהוא בגוף כדור השמש, שלא רק שהוא בטל לחלוטין כלפי גוף השמש, אלא שאין לו שום מציאות כשהוא במקורו והוא בטל לחלוטין{{הערה|ראו לדוגמה לשון אדמו"ר הזקן ב[[שער היחוד והאמונה]] פרק ג': "שאין מאיר שם רק מקורו לבדו שהוא גוף השמש המאיר, ואפס בלעדו". התבאר גם בלקוטי אמרים פרק כ"א ופרק ל"ג.}}. בעבודת השם, החילוק בין 'אין' ו'אפס' הוא החילוק בין אדם שמבטל את רצונו לרצון ה' ועושה רק את הרצון האלוקי, אף שהוא בטל לאלוקות - עדיין יש לו מציאות עצמאית, רק שהוא מבטל אותה. בעומק יותר, אפילו אדם שפעל על עצמו שירגיש בטל לאלוקות באמת (ולא רק שמבטל את כח המעשה שלו לרצון האלוקי), עדיין הוא מציאות נפרדת מהאלוקות, ולכן אפילו על דרגת הצדיקים מתבטא אדמו"ר הזקן בתניא שהם בחינת "יש ולא '''אפס''''''{{הערה|שם=לה|לקוטי אמרים פרק ל"ה.}}. המציאות היחידה בעולם שיכולה להגיע לבחינת 'אפס', היא קיום המצוות במעשה בפועל, שרק אז מעשה המצווה נכלל לחלוטין באלוקות (בדוגמת אור השמש במקורו, שהוא בחינת 'אפס'){{הערה|שם=לה}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף