עריכת הדף "
אור מקיף
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור מקיף|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}} {{סדר ההשתלשלות}} '''אור מקיף''' - כל אור אלקי המאיר לעולמות או ל[[כלים]] או לכל [[נברא]] שהוא, שאינם יכולים לקבל את האור בפנימיותם והרגשתם, מצד היותו גדול ומופשט מהם, נקרא האור בחינת מקיף ביחס אליהם. והיינו שהוא מעל ומעבר ליכולת השגתם. שורשו של האור המקיף הוא מ[[אריך אנפין]] שב[[כתר עליון]] - דרגה שהיא למעלה מהגבלות של צמצומים ולכן ההמשכה ממנה לא יכולה לרדת ולהתלבש בכלים שהם מוגבלים. ==באור הסובב כל עלמין== אור אין-סוף ברוך הוא מבחינת [[סובב כל עלמין]], הוא אור אלקי הבלתי בעל-גבול, ולכן אין הנבראים המוגבלים יכולים לקבל - להרגיש ולחוש בפנימיותם את האור, והוא מקיף בעצם. ושלושה ענינים בזה: א) היותו סובב כל עלמין. ואין הכונה סובב ומקיף מלמעלה ח"ו, שהרי אינו בגדר מקום ח"ו, שאינו מוגבל בשום הגבלה שהיא, ולית אתר פנוי מני' (אין מקום פנוי ממנו), ונמצא למטה כמו למעלה, בתוך הנבראים, מחוץ להם ובעצם הויתם. יתר על כן, האור אף נמשך ופועל בהם, שהרי הוא "מקיף" אותם כביכול, ו"הקפה" זו היא פעולת ההתיחסותו אל ה"מוקפים", ואדרבה - גורם להם פעולה עצומה בענינם, ופעולתו בנבראים היא עקרונית ביותר, והיא, שכל עצם התהוותם מ[[אין ליש]] על ידי [[אור הממלא כל עלמין]] - בא מכוחו של האור הסובב כל עלמין. מכל מקום נקרא "סובב כל עלמין" משום שהוא בהעלם ואינו נרגש. ופירוש - סובב כל עלמין, סובב ומקיף את השגת - תחושת והרגשת הנבראים, וזאת בגלל עליונותו והיותו מופשט בבחינת בלי-גבול. ב) להיותו סובב כל עלמין, הרי הוא בבחינת עיגול כביכול, להורות שאף על פי שלית אתר פנוי מני' כנ"ל, מכל מקום הוא נקרא בדרך [[משל]] כמו "עיגול", וזאת על שם שה"עיגול" אין לו התחלה ואין לו סוף, כך גם אור זה אינו בגדר גבול ח"ו - אין לו התחלה ואין לו סוף, ולכן מקיף ה"ראש" וה"רגל" כאחד, במדריגה העליונה ובמדריגה התחתונה בשוה. והיינו שנמצא גם ברגל כמו שנמצא בראש. ועם זה - אינו מורגש ואינו מתגלה בראש, כמו שאינו מורגש ברגל. ואף על פי כן, הארה מאור המקיף זורח בתוך הכלי, שהרי "[[המקיף מצחצח חצי הכלי מבחוץ]]{{הערה|כאשר הוא גס ביותר ואי אפשר להמשיך לו השפעה פנימית מהאור הפנימי, יש צורך בצחצוח הכלי מבחוץ על ידי האור המקיף וכך לעדנו ולזככו{{מקור}}.}}" כמבואר ענינו בתורת החסידות. אבל גם זה בהעלם, שאינו מאיר בתוך הכלי בבחינת פנימיות וגילוי. ג) האור המקיף בחינת סובב כל עלמין, מהוה שמירה לאור הפנימי. כי האור פנימי להיותו מלובש בכלי, הרי עלול להפגם ח"ו על ידי פגם בכלי, ולכן המקיף שומר עליו, כי אור המקיף מצחצח חצי הכלי מבחוץ, והמקיף גם מסמא עיני ה[[חיצונים]], נמצא שעל ידי המקיף אין החיצונים יכולים להתקרב אל הפנימי. ==מקיף הקרוב ומקיף הרחוק== מקיף הקרוב הוא מקיף שיש לו שייכות ל[[אור פנימי]], בניגוד למקיף הרחוק שאין לו שייכות כלל לאור פנימי. ההבדל בין מקיף הקרוב למקיף הרחוק הוא על דרך [[משל]] היחס שבין [[לבוש]] ל[[בית מגורים|בית]]. לבוש, אף על פי שהוא בבחינת מקיף, ומקיף את כל הגוף בצורה שווה, הרי שיש לו שייכות לאורות פנימיים, מה שאין כן בבית, שאין לו שייכות כלל לאורות פנימיים. עוד מבואר כי מקיף הקרוב הוא בבחינת האמור בגמרא, דאף על פי דלא חזי, מזלייהו חזי. שאף על פי שעניין המזל הוא כוח מקיף, הרי שיש לו שייכות לכוחות הפנימיים, ולראיה, שהוא נרגש. בנפש, מקיף הקרוב הוא בבחינת [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] שבנפש, ומקיף הרחוק הוא בחינת [[יחידה]] שבנפש. וטעם הדברים, הוא כי אף שחיה היא בבחינת מקיף, הרי שיש לה שייכות לכוחות הגלויים של הנשמה, דרגות [[נר"נ]], מה שאין דרגת [[יחידה]], שאין לה שייכות כלל לדרגות שלמטה ממנה, והיא כוללת הן את הכוחות הפנימיים [[נר"נ]] והן את המקיף הקרוב חיה בבחינה אחת. מקיף הרחוק נקרא גם בשם מקיף דמקיף. מקיף הקרוב הוא בבחינת [[כתר]] ו[[סובב כל עלמין]], ומקיף הרחוק הוא בחינת [[רעוא דכל רעוין]] שיתגלה רק לעתיד לבא. ==ראו גם== * [[אור פנימי]] ==לקריאה נוספת== *[[אגרת הקודש]] ג., [[ד"ה]] האומנם ישב א-לקים תרמ"ג, [[לקוטי תורה]] ויקרא כב. ג', שם במדבר נב. ב', שם דברים כא. ד' {{סגל}} {{הערות שוליים}} {{אור}} [[קטגוריה:אורות וכלים]] [[קטגוריה:תורת החסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:אור
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:מקור
(
עריכה
)
תבנית:סגל
(
עריכה
)
תבנית:סדר ההשתלשלות
(
עריכה
)
תבנית:פירוש נוסף
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:קישור אם קיים
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף