עריכת הדף "
שבא
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{אות|שם=שב"א|תמונה=[[קובץ:shva.jpg|80px]]}} '''שְבָא''' ('''שוו"א''') הוא אחת מעשרת סימני ה[[ניקוד]] ב[[לשון הקודש]], המשמש כעיצור בסיום הברה סגורה (שבא נח), או חצי תנועה בפתיחה לתנועה (שבא נע), והוא מסומן כשתי נקודות המוצבות זו מעל זו בצורה אנכית מתחת לאות. בתורת החסידות, מקביל השבא לספירת ה[[גבורה]] (מתאים בעיקר עם שבא נח, שענינו עצירה). ==שם הניקוד== בלוח ה[[אל"ף בי"ת]] שהדפיס הרבי בפתיחה ל[[סידור תהלת השם]] מופיעים גם סימני הניקוד, וביניהם הניקוד 'שב"א', באות ב' ולא כפי המקובל בלוחות הנפוצים לכתוב זאת בוא"ו (שווא). במענה ליהודי ששאל על כך את הרבי, השיב לו הרבי שזהו בכוונת תחילה, מתאים לתוכן הפנימי של הניקוד כפי שמבואר בספרי פנימיות התורה, והרבי ציין לו את המקורות העיקריים העוסקים בכך{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/16/6071.htm אגרות קודש חלק ט"ז אגרת ו'עא], ושם מציין הרבי לתיקוני זהר תי' סט (קד, ב. קכו, ב. קכט, ב). תיקוני זוהר חדש (צט, ג). מאורי אור מע' שבא. קהלת יעקב מע' שבא. ועוד.}}, וכאשר קיבל הרבי מכתב מא' החסידים שכתב את שם הניקוד 'שבא', כתב לו שנהנה מכך מאוד{{הערה|שם=פרדס|1=[https://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/pardes/pardes16.pdf פרד"ס חב"ד גליון 16 עמוד 26].}}. == סוגי השבא השונים, והחטפים== קיימים 4 סוגים: שבא נח, שבא נע, שבא מרחף, ושבא געיה. מלבד זאת, באותיות הגרוניות (אחה"ע) במקום שאמור לבוא שבא-נע, מכיון שבהגיה המדוייקת לא ניתן להגות באות גרונים שבא-נע, האות מנוקדת בחטף, ובדרך כלל מקבלת את הניקוד הסמוך אליה. מסיבה זו, החטפים נחשבים כאחת הווריאציות של שבא, ומבטאים אותם רק באותיות גרוניות{{הערה|שם=תשמב חי אלול|1=ראו [https://drive.google.com/file/d/1aML94hKeOc7edOV87eFD__SHfNY8cvdu/view שיחת חי אלול תשמ"ב] סעיף כא.}}. הרבי ציין כי ידיעת ה[[דקדוק]] הוא מחוייב המציאות כדי לדעת לבטא את מילות התפילה כדבעי, והרבי ציין במיוחד את ידיעת החילוק בין שבא נח ושבא נע{{הערה|שיחת שבת פרשת החודש תשמ"ב, סעיף נא.}}. ===פירוט המופעים השונים של סוגי השבא והחטפים=== כאשר השבא מצוי בסוף הברה, הוא '''שבא-נח'''. במצבים הבאים, ה'''שבא נע''': {| class="wikitable" | |'''סימנים לזכירה''' |'''המשמעות''' |'''דוגמה''' |- |א |'''א''' - ראש מילה |בתחילה מילה, שבא יהיה שבא נע |שְׁמִיעָה - השבא על הש' הוא שבא נע |- |ב |ה'''שני (ב)''' מבין שני שבאים |כאשר יש שני שבאים ברצף, הראשון יהיה שבא נח והשני שבא נע |יִשְׁמְעוּ - השבא על הש' הוא שבא נח, השבא על המ' הוא שבא נע |- |ג |אחרי תנועה '''ג'''דולה |אחרי תנועה גדולה, שבא יהיה שבא נע |שָמְעוּ - מאחר שהאות מ' מגיעה לאחר ש' עם תנועה גדולה (קמץ), השבא תחתיה הוא שבא נע |- |ד |תחת '''ד'''גש |תחת אות דגושה, השבא יהיה שבא נע |לִמְּדוּ - באות מ' יש דגש תבניתי (מפני שהיא בבניין פִּעֵל הכבד), ולכן השבא תחתיה הוא שבא נע ולא שבא נח (למעשה, הוא שבא מרחף) |- |ה |'''ה'''ללויה! |כאשר יש שתי אותיות זהות ברצף, השבא על האות הראשונה יהיה שבא נע ('''ההיגיון''': כדי להקל על ההגייה) |במילה הַלְלוּיָה לדוגמא יש שתי ל' ברצף, ולכן השבא על הל' הראשונה מוכרח להיות שבא נע (כדי לראות עד כמה זה לא נוח, יש לנסות להגות אותו כשבא נח) |} '''שבא מרחף''': שבא שנובע מחיטוף של תנועה גדולה. הוא נהגה כשבא-נח, אך מתפקד כשבא-נע. כך למשל, לא יבוא דגש קל אחריו. '''שבא געיה''': שבא נע המופיע יחד עם [[מתג]], הנהגה כמו תנועה לכל דבר. ==בתורת החסידות== בתיקוני זוהר{{הערה|קכט, ב.}} מציין שהשבא הוא בחינת גבורה, ומייסד זאת על לשון הפסוק "כִּי '''בָאֵ"שׁ''' נִשְׁפָּט" (בא"ש אותיות 'שב"א'){{הערה|וראו שם בהמשך: "וַתִּפּוֹל שְׁבָא וַתִּקָּחֵם (איוב א, טו), שְׁבָה עִמָּדִי (בראשית כט, יט) דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא דְאִתְקְרֵי שְׁבָ"א מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא".}}. רבי לוי יצחק מציין שנדב ואביהו אף שהם בני אהרון שענינו חסד, הם עצמם בחינת 'אף' וגבורה (הגימטריא של 'נדב ואביהו' הוא 81, כמניין 'אף'){{הערה|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31679&pgnum=56 לקוטי לוי יצחק חלק ג' עמוד נט]. וראה שם שמתרץ הקשר בין ה[[צירה]] שהנקודות הם זה לצד זה, לכך שבגבורה הם זה תחת זה.}}. ==הברה בפני עצמה== כיון שהשבא לעולם לא יכול להופיע לבד, אלא רק בצירוף לתנועה נוספת, נקרא הוא 'עבד עבדים'{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1gF4V1sgQvoOBR4MZERTFI4pjMBK-ik_2/view שיחת א' דראש חודש אלול תשמ"ב], סעיף כח.}}. בשונה ממה שניסו מדקדקים שונים לטעון שהשבא אין לו הברה בפני עצמו כלל, הרבי שולל דעה זאת לחלוטין כיוון שהיא סותרת את מה שרואים בחוש שגם אות המנוקדת בשבא בלבד - יש לה הברה, אלא שאינה יכולה להופיע כתנועה בלבד, ולכן נקרא עבד עבדים. הרבי גם הסביר את הסיבה לכך שלמרות שעל פי פשט מקומו של השבא הוא בסוף הנקודות, כיון שעל פי קבלה מתאים יותר שיופיע אחרי הסגול, ומכיון שאפשר להסביר גם בדרך הפשט מדוע מציבים אותו אחרי הסגול, כיון שהוא יכול לבוא כחטף עם אחד מהנקודות קמץ / פתח / סגול, בלוח הנקודות שבסידור תהילת השם הוא נקבע דווקא שם{{הערה|שם=תשמב חי אלול}}. ==פולמוס סימון השבא נע בסידורים החדשים== {{ערך מורחב|ערך=[[דקדוק]], [[סידור תהלת השם]]}} בסידור תהילת השם שנדפס על ידי הרבי, מסומן ההבדל בין שבא-נח לשבא נע, באמצעות כוכבים המופיעה מעל אות שצריך להגות אותה כשבא נע. כוכביות אלו נעתקו מהסידור 'סדר העבודה' ממנו נסדר הסידור (עם התיקונים המתבקשים לנוסח שסידר אדמו"ר הזקן), וכפי עדות הרבי, לא הספיקו להגיה זאת כדבעי. בשנת תשל"ח יצאה לאור מהדורה חדשה של הסידור בהוראת הרבי ותוקנו למעלה ממאה טעויות שונות, אך סימון הכוכביות נשאר כמו בהוצאה הקודמת. בשנת [[תשנ"ט]] [[סניף קה"ת כפר חב"ד]] הוציא לאור מהדורה חדשה של הסידור שבשונה מדפוסים קודמים (שהיו מהדורות צילום) - הוקלד מחדש, הוספו הערות ומנהגים והוכנסו תיקונים שונים (כולל שינוי מיקום של קטעי התפילה השונים ועוד). בין השינויים העיקריים שנעשו, היה סימון מחודש של כל סימוני השבא-נע, אשר בכל המהדורות שיצאו לאור קודם לכן סומנו כפי שיטת ר' זלמן הענא (הרז"ה), ואילו המהדירים החליטו ששיטתו אינה מקודשת והרבי לא סמך עליה את ידו, והחליטו לסמן בשיטה אחרת, שלדעתם מדוייקת ונכונה יותר. דבר זה עורר פולמוס רחב בכלל הבימות התורניות, כאשר במשך שבועות ארוכים כל צד ניסה להביא ראיות ולצדד בשיטתו{{הערה|1=ראו בין המצדדים: [https://www.kramim.info/article/הסידור-של-הרבי/69536914 יהושע מונדשיין - באתר כרמים], מאיר יששכר מארק (העורך של הסידור) בפרדס חב"ד גליון 9 עמוד 151. בין המתנגדים: שמואל לייב רייבין שבועון בית משיח גליון 229 עמוד 62. הרב ברוך אבערלאנדער פרדס חב"ד גליון 7 עמוד 115 וגליון 8 עמוד 99. הרב יעקב סינגאווי שבועון בית משיח גליון 408 עמוד 40, גליון 409 עמוד 36 וגליון 414 עמוד 42.}}, כאשר אחת ההוכחות העיקריות של צד המתנגדים לשינויים היה מענה של הרבי בעצמו בנוגע לציון השבא בסידור, שהוא משתמט מלעשות שינויים במה שכבר נקבע ונהוג זמן רב, מלבד במקומות שברור בצורה מוחלטת שמדובר בטעות{{הערה|שם=פרדס}}. ==קישורים חיצוניים== *אברהם שטראקס, '''[https://files.anash.org/uploads/2022/04/1214.pdf לימוד הקריאה לפי המסורה]''', ביאור שיטת הרבי בנוגע לשבא, בתוך הערות וביאורים אהלי תורה י"א ניסן תשפ"ב עמוד 301 {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:נקודות]] [[קטגוריה:דיונים ופולמוסים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:אות
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:קח
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף