עריכת הדף "
פרסא
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{לפשט}} {{פירוש נוסף|נוכחי=פרס'''א''' – מלשון וילון, מסך, פרגוד|אחר=קצה רגל הבהמה הנקרא פרס'''ה'''|ראו=פרסה}} {{עולמות אבי"ע}} '''פרסא''' (או '''מסך המבדיל''' בתרגום ל[[לשון הקודש]]) הוא מושג בקבלה המתאר מסך המצמצם את ה[[אור]] במעברו מעולם גבוה יותר לעולם נמוך יותר. ה[[אור]] העובר דרך הפרסא הוא אור של תולדה, ואינו ממהות האור הראשון הקודם לו. בפרטות, הכוונה בייחוד היא לפרסא המבדילה בין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]], פרסא המסתירה על האור של [[עולם האצילות]] ויוצרת את העולמות הנפרדים, [[עולמות בי"ע]]. ==ענינה== הפרסא היא מבחינת [[חשמל]] שהוא מ[[חיצוניות]] ה[[בינה]] שמלביש ומקיף את [[עשר הספירות]] של [[זעיר אנפין]] ו[[עשר הספירות]] של [[נוקבא]] בבחינת כתנות [[עור]] ומלבישם מצדיהם והוא בכדי שלא יהיה יניקת החיצונים. עוד נקרא הפרסא בבחינת מנעל להיות הפסק בין [[אצילות]] ל[[בריאה]], שלא יהיה כל גילוי ה[[אור]] של [[אצילות]] ב[[בריאה]] כי אם בדרך מסך, שה[[מלכות דאצילות]] בוקע המסך ונעשה [[עתיק]] ל[[בריאה]]. ==בחסידות== מקור ענין הפרסא הוא בזהר{{הערה|בראשית דל"ב ע"ב ע"פ יהי רקיע}}: "אית קרומא במציעות מיעוי דבר נש דאיהו פסיק מתתא לעילא ושאיב מעילא ויהיב לתתא" - כלומר יש קרום באמצע מעיו של בן אדם שהוא מפסיק בין חלקו העליון של הגוף לחלקו התחתון, שואב מלמעלה ונותן למטה, הרי שהפרסא היא כמו [[ממוצע]] דשאיב מעילא ונותן למטה. [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharshab/terav/2/27/879&search=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91 המשך תער"ב ח"ב תתע"ט]}}, מבאר את ענינו של הפרסא בחסידות, כי הנה ענין הפרסא עם היותה לבוש המעלים לגמרי, מכל מקום יש בה נקבים שעל ידם יוצא דבר מה, וכמו [[עור]] האדם שמלא נקבים שדרך בם יוצא הזיעה, וגם מעור ה[[בהמה]] יוצאים [[שערות]], כמו כן הדוגמא בפרסא העליונה שיש בה נקבים, והוא ענין הרשת שעל גבי מזבח עילאה הנזכר בזהר, שבדרך כלל זהו הפרסא שבין אצילות ל[[בי"ע]], ונקרא רשת משום שהוא מנוקב כנקבי הנפה, (והוא בבחינת המלכות, וכמו כן הוא בפרסאות שלמעלה מבחינת המלכות, שהרי בכל [[פרצוף]] קיים בחינה זו של רשת המבררת). וכ[[משל]] הנפה ש[[מרקד]]ין בה ה[[קמח]] ועיקר ענינה הוא להפריד הפסולת מן הקמח, שקודם שמרקדין את הקמח הרי מעורב הכל בתכלית העירוב, ואז הפסולת אינו גס כל כך וגם הטוב אינו טוב כל כך, ועל ידי שמרקדין את הקמח בהנפה קולטת הנפה את הפסולת הגס ודרך הנקבים יוצא הקמח הדק, וכאשר משימים הקמח עוד הפעם בהנפה ישאר עוד מהגס על גבי הנקבים שאינו גס כל כך כהקודם והיותר דק יוצא, וכן יהיה בירור הנפה כמה פעמים. וזה בנפה שלנו שקולטת הפסולת ומוציאה את הטוב, אבל בנפה הנזכרת במשנה{{הערה|פ"ה דאבות}} הוא בהיפך, שקולטת הסולת ומוציאה את הקמח היינו שקולטת את הטוב ומוציאה את הפסולת, ובבירור הראשון מתברר הסולת היותר טוב והשאר יוצא הכל בפסולת שיש בזה הרבה קמח, ואח"כ מתברר עוד ויוצא פסולת גס יותר עד שבבירור האחרון יוצא הפסולת היותר גס, והרי זה ממש כמו נקבי עור האדם שמוציאים את הזיעה שהיא הפסולת המתברר מן החום הטבעי, דחום הטבעי יש בו פסולת כי טבע החום להוליד פסולת, וכמו שהוא בהחום הטבעי הרי זה בדקות ומכל מקום צריך להתברר מן החום והוא שיוצא מעט מעט עד אשר יוצא בהזיעה, וזהו הטעם שהזיעה מבריא את הגוף מפני הסרת הפסולת, וכאשר מתגבר החום הטבעי נסתם נקבי הזיעה וכאשר מזיע הרי הוא מבריא, ומכל מקום הרי החום הטבעי אינו יוצא, שבאם יוצא ח"ו החום הטבעי אי אפשר לחיות, רק יוצא הפסולת לבד. וכמו כן יובן בענין הרשת שעל גבי מזבח עילאה בחינת [[מלכות דאצילות]] הנותנת טרף ל[[בי"ע]], שזהו על ידי הרשת המלא נקבים שבהם מתברר הפסולת מן הטוב, וכמו שמובא{{הערה|מאורי אור אות ר' סל"ה}} שהרשת היא מחצי המלכות ולמטה כי שם [[קליפת נוגה]], והיינו שהרשת מוציאה הפסולת ממש. והענין הוא דהנה השפעה האלקית מה[[רפ"ח ניצוצות]] מעורבת [[טוב]] ו[[רע]] מ[[שבירת הכלים]] ד[[עולם התוהו]], שהרי האורות דתהו היו בבחינת ביטול ביותר והכלים היו בבחינת [[יש]] ביותר, ונתבאר בחסידות שגם הביטול דאורות היו בבחינת ישות, ועל כן הרפ"ח ניצוצות מעורבים טוב ורע, וזה מתברר על ידי הרשת שהיא הפרסא כי הטוב נשאר למעלה מהפרסא והפסולת יוצאה למטה מהפרסא, וזהו סיבת מציאת הרע שבעולם שנאמר על זה "ובורא רע", שהוא בריאה יש מאין, זהו שנתהווה מהפסולת הנבדלת, והגם שאין רע יורד מלמעלה זהו מלמעלה דוקא היינו מעל לרקיע ופרסא המבדלת דשם הכל טוב שנברר, אבל ממה שנבדל תחת הפרסא מזה מתהווה הרע, והרי זה כמו נקבי הזיעה שמוציאים הפסולת שבחום הטבעי, כמו כן נקבי עור החשמל מוציאים הפסולת מגבורות העליונות שהן גבורות קדושות שנעשה חיות זה בבחינת גבורות קשות ממש. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:צמצום]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:Border-radius
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:לפשט
(
עריכה
)
תבנית:עולמות אבי"ע
(
עריכה
)
תבנית:פירוש נוסף
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:קישור אם קיים
(
עריכה
)
תבנית:תיבה
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף