עריכת הדף "ערב חב"ד"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
לאור קריאת '[[ופרצת]]' של [[הרבי]] ודרישתו [[הפצת המעיינות|להפיץ את מעיינות החסידות]] בקרב קהלים רחבים, החלו חסידי חב"ד ליזום ערבי תרבות ביישובים השונים בהם לא נערכה פעילות חב"דית קבועה. | לאור קריאת '[[ופרצת]]' של [[הרבי]] ודרישתו [[הפצת המעיינות|להפיץ את מעיינות החסידות]] בקרב קהלים רחבים, החלו חסידי חב"ד ליזום ערבי תרבות ביישובים השונים בהם לא נערכה פעילות חב"דית קבועה. | ||
עיקר התנופה החלה בעקבות שיחת הרבי ב[[התוועדות]] [[שמחת בית השואבה]] [[תשי"ז]], במהלכה דרש הרבי לצאת ל'מלחמת תנופה' ולנקוט יוזמה לצאת החוצה ולפעול בתוככי הקהל הרחב מבלי להתחשב ב'יחסי הכוחות' של הפעילים. שיחה זו היוותה את ההכרזה הפומבית לרצונו של הרבי אותו ביטא כבר מספר פעמים | עיקר התנופה החלה בעקבות שיחת הרבי ב[[התוועדות]] [[שמחת בית השואבה]] [[תשי"ז]], במהלכה דרש הרבי לצאת ל'מלחמת תנופה' ולנקוט יוזמה לצאת החוצה ולפעול בתוככי הקהל הרחב מבלי להתחשב ב'יחסי הכוחות' של הפעילים. שיחה זו היוותה את ההכרזה הפומבית לרצונו של הרבי אותו ביטא כבר מספר פעמים קודם לכן בפני אנשים פרטיים{{הערה|ראו לדוגמא עדותו של הרב [[צבי גרינוולד]] בהתקשרות גליון תרצב ע' 9 על דברי הרבי ב[[יחידות]] ל[[אליהו כי טוב]] בשנת [[תשי"ג]]: "לו היו לי כמה עשרות צעירים שהיו חודרים אל מעבר למסך 'השומר הצעיר' הייתי כבר מחולל שם מהפכה".}}, שברצונו לכבוש מבפנים את מעוזי ההתנגדות ליהדות ולחסידות, אך דרש שהדבר ייעשה "בדרי נועם ובדרכי שלום"{{הערה|אגרות קודש חלק י"ד עמוד קמה.}}. | ||
הרבי דאג בצורה ישירה להתחלת הפעילות כאשר שלח יין מ[[כוס של ברכה]] באמצעות ר' [[שמואל בלזינסקי]] לסופר [[יצחק דמיאל]] שהתקרב ליהדות וחסידות באמצעות אביו ר' [[מאיר בלזינסקי]], בכדי שייצור את הקשר הראשוני עם הנהלות הקיבוצים וינצל את הקשרים האישיים שלו עם אנשי מפתח בהנהלות הקיבוצים כדי שיאפשרו את קיומם של האירועים, ואף שילם במשך תקופה ארוכה שליש מההוצאות הכספיות של אירועים אלו{{הערה|אגרות קודש חלק י"ד עמוד רסט.}}. | הרבי דאג בצורה ישירה להתחלת הפעילות כאשר שלח יין מ[[כוס של ברכה]] באמצעות ר' [[שמואל בלזינסקי]] לסופר [[יצחק דמיאל]] שהתקרב ליהדות וחסידות באמצעות אביו ר' [[מאיר בלזינסקי]], בכדי שייצור את הקשר הראשוני עם הנהלות הקיבוצים וינצל את הקשרים האישיים שלו עם אנשי מפתח בהנהלות הקיבוצים כדי שיאפשרו את קיומם של האירועים, ואף שילם במשך תקופה ארוכה שליש מההוצאות הכספיות של אירועים אלו{{הערה|אגרות קודש חלק י"ד עמוד רסט.}}. | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
אירועים אלו היו נערכים בתיאום מלא עם הנהלת הקיבוץ כערבי פולקלור ומוזיקה, ו[[חסידי חב"ד]] היו מגיעים לקיבוצים וליישובים בקבוצות שכללו נואם בעל כושר דיבור, [[בעל מנגן]] חסידי, ומספר פעילים שיסייעו להלהיב את הקהל. באירועים גדולים יותר שנערכו ביישובים העירוניים, התגבשה קבוצה גדולה יותר ופעמים אף היו מופיעים בהרכב מלא של הופעה חב"דית עם תזמורת ומקהלה. | אירועים אלו היו נערכים בתיאום מלא עם הנהלת הקיבוץ כערבי פולקלור ומוזיקה, ו[[חסידי חב"ד]] היו מגיעים לקיבוצים וליישובים בקבוצות שכללו נואם בעל כושר דיבור, [[בעל מנגן]] חסידי, ומספר פעילים שיסייעו להלהיב את הקהל. באירועים גדולים יותר שנערכו ביישובים העירוניים, התגבשה קבוצה גדולה יותר ופעמים אף היו מופיעים בהרכב מלא של הופעה חב"דית עם תזמורת ומקהלה. | ||
תכנית הכינוס כללה בדרך כלל קטעי שירה והסבר סביב הניגון ומשמעותו, וכן שיחות עומק קצרות על מהות | תכנית הכינוס כללה בדרך כלל קטעי שירה והסבר סביב הניגון ומשמעותו, וכן שיחות עומק קצרות על מהות תורת החסידות ותכלית האדם בעולמו{{הערה|באסיפת פעילים בה דנו בנושאים עליהם צריך לשים דגש בערבים אלו, הביע ר' [[אברהם פריז]] את דעתו בצורה נחרצת: "לא צריך לדבר כלום. צריך לומר דבר אחד ויחיד - שיש רבי!..." (חייל בשירות הרבי עמוד 179).}}. | ||
האירועים זכו להצלחה רבה, והיה להם ביקוש רב בקרב כל סוגי הקיבוצים והיישובים ברחבי הארץ{{הערה|כך לדוגמא העיד הרב [[ישראל לייבוב]] בכינוס חסידי חב"ד בארץ הקודש בשנת [[תשכ"ב]], כי אפילו מקיבוצים הנמנים על חוגי 'השומר הצעיר' מבקשים: "בואו וצודו נפשות מאיתנו" (גליון התקשרות, א'קסה עמוד 12).}}, ובעקבותיהם התקרבו רבים לאורה של תורת החסידות והחלו להקפיד על אורח חיים יהודי. | האירועים זכו להצלחה רבה, והיה להם ביקוש רב בקרב כל סוגי הקיבוצים והיישובים ברחבי הארץ{{הערה|כך לדוגמא העיד הרב [[ישראל לייבוב]] בכינוס חסידי חב"ד בארץ הקודש בשנת [[תשכ"ב]], כי אפילו מקיבוצים הנמנים על חוגי 'השומר הצעיר' מבקשים: "בואו וצודו נפשות מאיתנו" (גליון התקשרות, א'קסה עמוד 12).}}, ובעקבותיהם התקרבו רבים לאורה של תורת החסידות והחלו להקפיד על אורח חיים יהודי. | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
במקביל לקיום האירועים, שבתו חסידי חב"ד בקיבוצים ובמושבים, כאשר אופי הפעילות בשבתות היה עמוק יותר, והוקדש בעיקר ללימוד מעמיק של פרקי [[תניא]] ושיחות עומק ארוכות על תכלית האדם בעולמו ונושאי פילוסופיה נוספים לאור [[תורת החסידות]]. | במקביל לקיום האירועים, שבתו חסידי חב"ד בקיבוצים ובמושבים, כאשר אופי הפעילות בשבתות היה עמוק יותר, והוקדש בעיקר ללימוד מעמיק של פרקי [[תניא]] ושיחות עומק ארוכות על תכלית האדם בעולמו ונושאי פילוסופיה נוספים לאור [[תורת החסידות]]. | ||
כמו כן נערכו ערבי חב"ד לקהלי יעד מסויימים, כגון ערבי חב"ד | כמו כן נערכו ערבי חב"ד לקהלי יעד מסויימים, כגון ערבי חב"ד לחיילי צה"ל, וערבי חב"ד לנשים ובנות בארגונם של [[נשי חב"ד בארץ הקודש]]. | ||
==הוראות הרבי== | ==הוראות הרבי== | ||
שורה 42: | שורה 42: | ||
האירועים בסגנון זה נערכו בעיקר בין השנים [[תשי"ז]]-[[תשל"ה]], והחל מאז הלכו ופחתו עקב התפשטות הפעילות החב"דית הממוסדת ברחבי הארץ באמצעות השלוחים ששיגר הרבי והקמת קהילות חב"דיות במקומות נוספים בכל רחבי הארץ. | האירועים בסגנון זה נערכו בעיקר בין השנים [[תשי"ז]]-[[תשל"ה]], והחל מאז הלכו ופחתו עקב התפשטות הפעילות החב"דית הממוסדת ברחבי הארץ באמצעות השלוחים ששיגר הרבי והקמת קהילות חב"דיות במקומות נוספים בכל רחבי הארץ. | ||
זניחת הפעילות בקיבוצים וביישובים הייתה למורת רוחו של הרבי{{הערה|במכתב מ[[מזכירות הרבי]] אל הרב [[ישראל לייבוב]] בכ"ג טבת תשמ"ב: "בעבר ביקרו צא"ח בקיבוצים והפיצו יהדות. כיום אין שומעין על דבר זה. צריכים לחדש את הענין הנ"ל שכן אנשי הקיבוצים מסוגלים לקבל, וזוהי חזית שעבדו עליה בעבר והדבר רק נשתכח".}}. הגיע הדבר לידי ביטוי שפעם אחת ששוחח הרב | זניחת הפעילות בקיבוצים וביישובים הייתה למורת רוחו של הרבי{{הערה|במכתב מ[[מזכירות הרבי]] אל הרב [[ישראל לייבוב]] בכ"ג טבת תשמ"ב: "בעבר ביקרו צא"ח בקיבוצים והפיצו יהדות. כיום אין שומעין על דבר זה. צריכים לחדש את הענין הנ"ל שכן אנשי הקיבוצים מסוגלים לקבל, וזוהי חזית שעבדו עליה בעבר והדבר רק נשתכח".}}. הגיע הדבר לידי ביטוי שפעם אחת ששוחח הרב יוסף בלוי עם הרב חודוקוב שאל אותו הרב חודוקוב במורת רוח מדוע הפסיקו הערבי חב"ד להתקיים. | ||
ביוזמת האגף לפעולות מיוחדות בצעירי אגודת חב"ד, בשנת [[תשע"ה]] החלו להיערך שוב ערבי חב"ד בצורה מסודרת ובמתכונת חדשנית, שיועדו בעיקר להעצמת הקשר בין [[פעילי חב"ד]] ובין האנשים עמם הם באים במגע, וכן ערבי חב"ד לסטודנטים, המיועדים אף הם להעצמת הקשר בין שלוחי הרבי באוניברסיטאות ובין הסטודנטים עמם הם עומדים בקשר. | ביוזמת האגף לפעולות מיוחדות בצעירי אגודת חב"ד, בשנת [[תשע"ה]] החלו להיערך שוב ערבי חב"ד בצורה מסודרת ובמתכונת חדשנית, שיועדו בעיקר להעצמת הקשר בין [[פעילי חב"ד]] ובין האנשים עמם הם באים במגע, וכן ערבי חב"ד לסטודנטים, המיועדים אף הם להעצמת הקשר בין שלוחי הרבי באוניברסיטאות ובין הסטודנטים עמם הם עומדים בקשר. | ||
שורה 49: | שורה 49: | ||
לאחר ערבי חב"ד שנערכו בבנייני האומה בירושלים ובהיכל התרבות בתל אביב, יזמו אולפני סי.בי.אס הפקת תקליטים מתוך קטעי המוזיקה שהושמעו על ידי מקהלת חב"ד בערבים אלו, תוך שילוב קטעי ההסבר. | לאחר ערבי חב"ד שנערכו בבנייני האומה בירושלים ובהיכל התרבות בתל אביב, יזמו אולפני סי.בי.אס הפקת תקליטים מתוך קטעי המוזיקה שהושמעו על ידי מקהלת חב"ד בערבים אלו, תוך שילוב קטעי ההסבר. | ||
הפקת תקליטים אלו העלתה מספר שאלות הנוגעות להפצת ' | הפקת תקליטים אלו העלתה מספר שאלות הנוגעות להפצת 'הניגונים המכוונים' של רבותינו נשיאינו מתוך חשש שרוכשי התקליטים לא ישמרו על קדושתם, ורק לאחר הסכמת הרבי אישרו עסקני חב"ד את ההפקה. | ||
תקליטים אלו נכללו בסופו של דבר בסדרת התקליטים של חברת [[ניח"ח]] (מספרים 9 ו-10). | תקליטים אלו נכללו בסופו של דבר בסדרת התקליטים של חברת [[ניח"ח]] (מספרים 9 ו-10). | ||
שורה 104: | שורה 104: | ||
*[[משה צבי סגל]] | *[[משה צבי סגל]] | ||
*[[שמריהו פלדמן]] | *[[שמריהו פלדמן]] | ||
*[[ | *[[מנחם פליישמן]] | ||
*[[טוביה פלס]] | *[[טוביה פלס]] | ||
*[[ליפא קורצוויל]] | *[[ליפא קורצוויל]] | ||
שורה 120: | שורה 120: | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
*'''מלחמת תנופה''', [[שבועון התקשרות]] גליון תרצב | *'''מלחמת תנופה''', [[שבועון התקשרות]] גליון תרצב | ||
*'''הטרקטוריסט של הרבי''', פרק | *'''הטרקטוריסט של הרבי''', פרק ארבע עשרה | ||
*'''סמרקנד''', עמוד 367-373 | *'''סמרקנד''', עמוד 367-373 | ||
*'''ערב עם חב"ד''', מוסף במחנה צבאות השם | *'''ערב עם חב"ד''', מוסף במחנה צבאות השם לשבועון בית משיח פרשת חיי שרה [[תשפ"א]] עמוד 6 | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
שורה 131: | שורה 129: | ||
*'''[https://col.org.il/news/132439 "למה אתה מתחנף לקיבוצניקים? תן להם על הראש"]''', הרב גרינוולד מספר מזכרונותיו על ערבי חב"ד {{וידאו}}{{COL}} | *'''[https://col.org.il/news/132439 "למה אתה מתחנף לקיבוצניקים? תן להם על הראש"]''', הרב גרינוולד מספר מזכרונותיו על ערבי חב"ד {{וידאו}}{{COL}} | ||
*'''[https://col.org.il/news/134730 העידודים הרבים והמענות מהרבי: סקירה מרתקת על 'ערבי חב"ד']''' {{COL}} | *'''[https://col.org.il/news/134730 העידודים הרבים והמענות מהרבי: סקירה מרתקת על 'ערבי חב"ד']''' {{COL}} | ||
* '''[https://col.org.il/news/143043 "היכרות עם חב"ד באומר ובצליל": סיפורו של ערב חב"ד]''' | * שלום לאופר, '''[https://col.org.il/news/143043 "היכרות עם חב"ד באומר ובצליל": סיפורו של ערב חב"ד]''', באתר {{COL}}, [[ח' טבת]] ה'[[תשפ"ג]]. | ||
*'''[https://karovel.co.il/wp-content/uploads/2023/01/Karov-449-E.pdf?utm_source=InforuMail&utm_medium=email&utm_campaign=%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%91+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9A++-+449 חסידי הקיבוצים]''', קרוב אליך גליון 449 | *'''[https://karovel.co.il/wp-content/uploads/2023/01/Karov-449-E.pdf?utm_source=InforuMail&utm_medium=email&utm_campaign=%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%91+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9A++-+449 חסידי הקיבוצים]''', קרוב אליך גליון 449 פרשת ויחי [[תשפ"ג]] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:יוזמות בתחום הפצת המעיינות]] | [[קטגוריה:יוזמות בתחום הפצת המעיינות]] |