עריכת הדף "
משפטים
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{פירוש נוסף|נוכחי=מצוות שהם בסוג משפטים|אחר=פרשת משפטים|ראו=פרשת משפטים}} '''משפטים''' הם סוג של מצוות (כפי שהמצוות נחלקים לג' הסוגים [[עדות]], [[חוקים]], ומשפטים) המובנים בשכל אנושי. == המצוות שהם בסוג של משפטים == המצוות שהם מובנים מצד עצמם - שאפילו לא ניתנה התורה הם מובנים{{הערה|כמאמר רז"ל עירובין דף ק' ע"ב "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אִילְמָלֵא לֹא נִיתְּנָה תּוֹרָה, הָיִינוּ לְמֵידִין צְנִיעוּת מֵחָתוּל, וְגָזֵל מִנְּמָלָה, וַעֲרָיוֹת מִיּוֹנָה. דֶּרֶךְ אֶרֶץ מִתַּרְנְגוֹל — שֶׁמְּפַיֵּיס וְאַחַר כָּךְ בּוֹעֵל".}} - הם בסוג זה של משפטים. מהדוגמאות למצוות שבסוג הזה הם: [[כיבוד אב ואם]], [[צדקה]], [[לימוד התורה]]{{הערה|כן הוא בספר המאמרים ת"ש עמוד 91}}, ו[[מדות טובות]]. שמירה מגניבה גזילה, רציחה, שקר, [[לשון הרע]], רכילות, [[לשון נקיה|ניבול פה]]. מצוות אלו [[שכל אנושי]] מחייב אותם וגם שכל אנושי מחייב [[עונש|לענוש]] מי שעובר על אחת מאלו בכדי לבער הרע ויישוב העולם. == שרשם ועניינם == שרש המצוות שהם בסוג משפטים הם באור ה[[ממלא כל עלמין]] שהוא בהתלבשות ומושג בעולמות. וזהו גם עניינם של המצוות של משפטים להיות גילוי אלקות באופן של השגה והתלבשות{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] ס"ד.}}, ובכללותו הוא על ידי [[עבודת האדם|עבודה פנימית]]{{הערה|ראה הוי' לי בעוזרי תרפ"ז ס"ג. ויקם עדות ת"ש סוף ס"ב. הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה.}}. בכללות יותר שרש של כל המצוות הם [[רצון העליון]] שאין בו טעם, וזה שיש בהם טעם{{הערה|וגם עדות - שבשניהם יש בהם טעם.}} הוא מפני שהם מה[[רצון]] ([[כתר]]) שמתלבש ב[[חכמה סתימאה]], שענינו הוא הרצון שלמעלה מטעם אלא שיש בהם טעם כמוס להרצון ואחר כך ב[[השתלשלות העולמות]] נעשה בהם טעם. מכיון שמצוות של משפטים הוא כשאר המצוות לכן צריכים אנו לקיימן (ג"כ{{הערה|כיון שיש מעלה בהתלבשות (ראה הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה).}}) משום שהם גזירת המלך, ואדרבא זהו אמיתית ענינם שהם רצון העליון וצריכים אנו לקיימן בשביל קבלת עול{{הערה|[[ספר המאמרים אידיש]] עמוד 46.}}. == בכל המצוות == כל המצוות{{הערה|כמו שיש הענין דעדות וחוקים בשאר סוגי המצוות (ראה [[כי ישאלך בנך תשל"ח]] תחלת סעיף ד').}} (לא רק המצוות של משפטים) הם בדרגה פרטית כמו שידוע שהרמ"ח מ"ע הם כנגד [[רמ"ח איברין דמלכא]] שכל מצווה יש בו ציור וטעם פרטי{{הערה|הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה ובהערה 27.}}. ויש בזה שני ענינים א) שהטעם והציור שלהם נשארו מלמעלה ב) שישנם פרטים שבשארי המצוות שיש בהם טעם גלוי{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] הערה 43.}}. וענין זה שבשאר המצוות הוא כמו ענין משפטים כפשוטו - גילוי אלקות באופן של התלבשות על ידי עבודה פנימית. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תורה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:פירוש נוסף
(
עריכה
)
תבנית:קישור אם קיים
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף