עריכת הדף "הבאת המשיח"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
כחלק עיקרי מ[[האמונה בביאת המשיח|האמונה היהודית בביאת המשיח]] וה[[ציפיה לגאולה|ציפיה לכך]], מוטלת על כל [[עם ישראל]] החובה והאחריות לפעול על ידי [[מצוות|מעשיהם]] ו[[עבודת ה'|עבודתם]] את '''הבאת ה[[משיח]]''', ובכוחם להצליח ואכן להביא את [[הגאולה האמיתית והשלימה]]. | כחלק עיקרי מ[[האמונה בביאת המשיח|האמונה היהודית בביאת המשיח]] וה[[ציפיה לגאולה|ציפיה לכך]], מוטלת על כל [[עם ישראל]] החובה והאחריות לפעול על ידי [[מצוות|מעשיהם]] ו[[עבודת ה'|עבודתם]] את '''הבאת ה[[משיח]]''', ובכוחם להצליח ואכן להביא את [[הגאולה האמיתית והשלימה]]. | ||
אחריותו של כל יהודי להבאת המשיח - | אחריותו של כל יהודי להבאת המשיח - שהיתה קיימת לאורך כל שנות ה[[גלות]] - מתחזקת במיוחד ב[[דור השביעי|דור הנוכחי]], הדור האחרון של הגלות, ובמיוחד לקראת סיומו. תפנית חשובה באחריות זו היתה באמירת [[השיחה הידועה]] שאמר [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], ובה מסר אחריות זו לכל אחד ואחד. | ||
==מהות העבודה== | ==מהות העבודה== | ||
{{ערך מורחב|עבודת הגלות}} | {{ערך מורחב|עבודת הגלות}} | ||
מטרתה הפנימית של ה[[גלות]] היא שעל ידי הירידה בה וההתגברות על הקשיים וה[[ניסיון|ניסיונות]] ב[[עבודת ה']] יגלו [[בני ישראל]] אור אלוקי נעלה יותר, ובכך יביאו את [[הגאולה האמיתית והשלימה]]. ולכן | מטרתה הפנימית של ה[[גלות]] היא שעל ידי הירידה בה וההתגברות על הקשיים וה[[ניסיון|ניסיונות]] ב[[עבודת ה']] יגלו [[בני ישראל]] אור אלוקי נעלה יותר, ובכך יביאו את [[הגאולה האמיתית והשלימה]]. ולכן כל עבודת בני ישראל בגלות מכוונת למטרה זו של הבאת המשיח. | ||
==פעולתו האישית של כל יהודי== | ==פעולתו האישית של כל יהודי== | ||
העבודה להביא את המשיח הינה עבודתו של כל יהודי ויהודי. אחריות זו נמסרה לידי כל יהודי - אף שנשיא הדור יכול לעשות זאת בכוחות עצמו, בכל זאת הוא משתף את כל אנשי הדור בעבודה{{הערה|1= שיחת י' שבט תשי"א, סעיף יג - [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=225&hilite= בלקוטי שיחות ח"ב ע' 501, באידיש]; [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/26/213 בעברית]. וראה גם שיחת פורים תשמ"ז סי"ח ואילך ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=617 התוועדויות ח"ב ע' 620]).}} הטעם לכך | |||
העבודה להביא את המשיח הינה עבודתו של כל יהודי ויהודי. אף שנשיא הדור יכול לעשות זאת בכוחות עצמו, | |||
עבודתו של יהודי פועלת לא רק את הבאת המשיח, אלא את כל הגילויים הנפלאים שיהיו בגאולה - כולל אלו שמצד עצמם הם למעלה מכל שייכות עם הנבראים ועבודתם{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15804&st=&pgnum=83 לקוטי שיחות חלק י"ב ע' 73] ואילך. וראה גם דבר מלכות ש"פ אמור תנש"א.}}. | עבודתו של יהודי פועלת לא רק את הבאת המשיח, אלא את כל הגילויים הנפלאים שיהיו בגאולה - כולל אלו שמצד עצמם הם למעלה מכל שייכות עם הנבראים ועבודתם{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15804&st=&pgnum=83 לקוטי שיחות חלק י"ב ע' 73] ואילך. וראה גם דבר מלכות ש"פ אמור תנש"א.}}. | ||
שורה 28: | שורה 26: | ||
בדורנו זה, שהוא הדור של [[עקבתא דמשיחא]] והנמוך ביותר מבין כל אלו שקדמוהו - עלולה להתעורר עוד יותר השאלה כיצד דור נחות כזה יכול להביא את המשיח. על כך מבאר הרבי שזהו כמשל ה[[ננס על גבי ענק]] - שאף על פי שהננס רואה למרחק קצר, הרבה פחות מהענק, עם זאת כשיעמוד על כתפי הענק יוכל לראות למרחק, אפילו יותר מהענק. כך גם בדורנו מצטברים הכוחות שנפעלו בזכות עבודתם של כל הדורות הקודמים, ומספיקה פעולה אחת של דורנו להביא את המשיח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16028&st=&pgnum=136&hilite= שיחת אחרון של פסח תשמ"ב]. ובמקורות נוספים, ראה המובא בערך [[ננס על גבי ענק]].}}. | בדורנו זה, שהוא הדור של [[עקבתא דמשיחא]] והנמוך ביותר מבין כל אלו שקדמוהו - עלולה להתעורר עוד יותר השאלה כיצד דור נחות כזה יכול להביא את המשיח. על כך מבאר הרבי שזהו כמשל ה[[ננס על גבי ענק]] - שאף על פי שהננס רואה למרחק קצר, הרבה פחות מהענק, עם זאת כשיעמוד על כתפי הענק יוכל לראות למרחק, אפילו יותר מהענק. כך גם בדורנו מצטברים הכוחות שנפעלו בזכות עבודתם של כל הדורות הקודמים, ומספיקה פעולה אחת של דורנו להביא את המשיח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16028&st=&pgnum=136&hilite= שיחת אחרון של פסח תשמ"ב]. ובמקורות נוספים, ראה המובא בערך [[ננס על גבי ענק]].}}. | ||
ענין נוסף מציין הרבי, ש'''דוקא בזכות''' היותנו הדור הנמוך ביותר לכן בכוחנו להעלות את כל הדורות שלפנינו, כיון שעל ידי [[הגבהת התחתון| | ענין נוסף מציין הרבי, ש'''דוקא בזכות''' היותנו הדור הנמוך ביותר לכן בכוחנו להעלות את כל הדורות שלפנינו, כיון שעל ידי [[הגבהת התחתון|העליה של התחתון ביותר]] מתעלים ממילא כל החלקים שמעליו{{הערה|ש"פ בהעלותך, וכ"ח סיון תנש"א. וראה גם ש"פ שמיני תנש"א.}}. | ||
===אחריותו של כל יהודי להביא משיח=== | ===אחריותו של כל יהודי להביא משיח=== | ||
בנוסף לכך שבכוחו של כל אחד ואחת להביא את המשיח, הוא צריך לדעת שזוהי אחריות שלו, ולא להטיל את העבודה על אחרים{{הערה|שיחות פורים תשמ"ז, כ"ח ניסן וש"פ שמיני תנש"א.}}; וכמו כן להתמקד בעבודה הפרטית שלו, במצב שבו הוא נמצא, ולא לחשוב מה היה יכול לעשות לו היה במקום ובמצב אחר - כיון שדוקא על ידי שיהפוך את עניניו הפרטיים לגאולה, הוא יביא את הגאולה הכללית{{הערה|ש"פ פנחס תנש"א.}}. אחריות זו הולכת ומתגברת ככל שמתקרבים יותר לגאולה{{הערה|שיחת ש"פ ואתחנן תשמ"ח הנ"ל. ועוד {{מקור}}}}. | |||
בנוסף לכך שבכוחו של כל אחד ואחת להביא את המשיח, הוא צריך לדעת שזוהי אחריות שלו, ולא להטיל את העבודה על אחרים{{הערה|שיחות פורים תשמ"ז, כ"ח ניסן וש"פ שמיני תנש"א.}}; וכמו כן להתמקד בעבודה הפרטית שלו, במצב שבו הוא נמצא, ולא לחשוב מה היה יכול לעשות לו היה במקום ובמצב אחר - כיון שדוקא על ידי שיהפוך את עניניו הפרטיים לגאולה, הוא יביא את הגאולה הכללית{{הערה|ש"פ פנחס תנש"א.}}. | |||
בכמה וכמה שיחות התייחס הרבי בחריפות לגישה כביכול אין צורך לפעול כדי להביא את המשיח - כיון שזהו תפקידו של הקב"ה וממילא "חשבון" שלו, ואין כל דרישה הלכתית מיהודי לפעול במטרה להביא את המשיח. הרבי התייחס לכך כאל חשיבה גלותית של יהודי השקוע בעצמו ובמילוי רצונותיו, וזו הסיבה שאין לו את האכפתיות לכך שהשכינה ובני ישראל נמצאים בגלות, ומוכרחים לצאת ממצב זה במהירות הכי גדולה {{הערה|שיחת ש"פ ואתחנן הנ"ל בהשלמות (שם ע' 163) שיחת ש"פ תצא תשמ"ח (שם ע' 280). ועוד{{מקור}}. וראה גם לקוטי שיחות [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/30/9/1/182.htm חלק ל' ע' 182].}}. | |||
. . | |||
הרבי הדגיש שעבודה זו של הבאת המשיח אינה בסתירה לאיסור חז"ל{{הערה|כתובות קיא, א.}} "שלא ידחקו את ה[[קץ]]" - כי אין מדובר בפעולות של השבעות מלאכים וכדומה, אלא בהוספה בקיום התורה ומצוות, רק שיש בזה כוונה לזרז את הגאולה{{מקור}}. | |||
==ענינים מסוגלים להבאת המשיח== | |||
בספר התניא מבואר: | בספר התניא מבואר: | ||
{{ציטוט|מרכאות | {{ציטוט|מרכאות|מקור=[[תניא]], תחילת {{קח|ליקוטי אמרים - |פרק ל"ז}}|תוכן=והנה תכלית השלימות הזה של [[ימות המשיח]] ו[[תחיית המתים]], שהוא גילוי [[אור אין סוף]] ברוך הוא ב[[עולם הזה הגשמי]], תלוי במעשינו ועבודתנו כל זמן משך ה[[גלות]]}} | ||
על יסוד זה מבאר הרבי פעמים רבות, שכל גילוי שיהיה לעתיד לבוא, נמשך על ידי העבודה הדומה לו בזמן הזה{{מקור}}. על פי יסוד זה מבאר הרבי בהזדמנויות רבות לגבי גילויים מסויימים מהי העבודה שעל ידה ממשיכים אותם: | |||
*על ידי [[לימוד החסידות]] בהבנה והשגה, וכן על ידי עבודת ה[[מסירות נפש]] שלמעלה מהשגה - ממשיכים את הגילויים שיגלה [[מלך המשיח]] בתור "[[תורתו של משיח|רב]]" ובתור "[[מלכותו של מלך המשיח|מלך]]"{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/28/index.htm ונחה תשכ"ה] בסופו. וראה הערה 65 שם.}}. על ידי ה[[ביטול]], ה[[קבלת עול]] והמסירות נפש שבעבודה בזמן הגלות, באופן שהעבודה אינה מצד השגתו ומציאותו של האדם אלא מצד האלוקות - פועלים שהגילויים דלעתיד יהיו באופן של [[בלי גבול]] ועם זאת יחדרו בבשר ובגוף הגשמי{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/25/index.htm כימי צאתך תשי"ב].}} | *על ידי [[לימוד החסידות]] בהבנה והשגה, וכן על ידי עבודת ה[[מסירות נפש]] שלמעלה מהשגה - ממשיכים את הגילויים שיגלה [[מלך המשיח]] בתור "[[תורתו של משיח|רב]]" ובתור "[[מלכותו של מלך המשיח|מלך]]"{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/28/index.htm ונחה תשכ"ה] בסופו. וראה הערה 65 שם.}}. על ידי ה[[ביטול]], ה[[קבלת עול]] והמסירות נפש שבעבודה בזמן הגלות, באופן שהעבודה אינה מצד השגתו ומציאותו של האדם אלא מצד האלוקות - פועלים שהגילויים דלעתיד יהיו באופן של [[בלי גבול]] ועם זאת יחדרו בבשר ובגוף הגשמי{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/25/index.htm כימי צאתך תשי"ב].}} | ||
*על ידי העבודה בשני הקוים - [[מלמטה למעלה]] ו[[מלמעלה למטה]] (המתבטאים בעבודות של: [[תפילה]] ו[[תורה]], [[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה]], ועוד) - ממשיכים את הגילוי שיהיה לעתיד לבוא "[[ושמתי כדכד שמשותיך]]"{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/43/index.htm ושמתי כדכד תשט"ז].}}. | *על ידי העבודה בשני הקוים - [[מלמטה למעלה]] ו[[מלמעלה למטה]] (המתבטאים בעבודות של: [[תפילה]] ו[[תורה]], [[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה]], ועוד) - ממשיכים את הגילוי שיהיה לעתיד לבוא "[[ושמתי כדכד שמשותיך]]"{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/43/index.htm ושמתי כדכד תשט"ז].}}. | ||
*על ידי [[קיום המצוות]] ב[[מעשה]] בפועל, והעבודה של [[קבלת עול]], ממשיכים את הגילוי שיהיה לעתיד לבוא "[[מעשה#תלמוד גדול או מעשה גדול|מעשה גדול]]"{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/15/index.htm ציון במשפט תשל"ה]. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/23/index.htm ביום השמיני תשמ"ו]. וראה גם ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/31/index.htm ועבדי דוד תשמ"ו] סעיף ז.}}. | *על ידי [[קיום המצוות]] ב[[מעשה]] בפועל, והעבודה של [[קבלת עול]], ממשיכים את הגילוי שיהיה לעתיד לבוא "[[מעשה#תלמוד גדול או מעשה גדול|מעשה גדול]]"{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/15/index.htm ציון במשפט תשל"ה]. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/23/index.htm ביום השמיני תשמ"ו]. וראה גם ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/31/index.htm ועבדי דוד תשמ"ו] סעיף ז.}}. | ||
* על ידי גילוי ה[[יחידה]] כפי שאפשר כעת, ממשיכים את גילוי היחידה הכללית שיהיה בשלימות לעתיד לבוא{{הערה | * על ידי גילוי ה[[יחידה]] כפי שאפשר כעת, ממשיכים את גילוי היחידה הכללית שיהיה בשלימות לעתיד לבוא{{הערה{{1=[http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/7/index.htm ד"ה פדה בשלום תשמ"ו]. ועוד.}}. | ||
*על ידי הקרבת [[קרבנות]] [[חג הסוכות]] ב[[בית המקדש]] (וכן אמירת הפסוקים שכנגדם בזמן הגלות), שהם כנגד [[אומות העולם]] - ממשיכים את הגילוי שיהיה לעתיד לבוא{{הערה|ישעיה מט, כג.}} "והיו מלכים אומניך | *על ידי הקרבת [[קרבנות]] [[חג הסוכות]] ב[[בית המקדש]] (וכן אמירת הפסוקים שכנגדם בזמן הגלות), שהם כנגד [[אומות העולם]] - ממשיכים את הגילוי שיהיה לעתיד לבוא{{הערה|ישעיה מט, כג.}} "והיו מלכים אומניך{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/1/18/index.htm בסוכות תשבו תשל"ו] סעיף ח.}}. | ||
אף שעל ידי כל ענין של תורה ומצוות מזרזים את הגאולה, ישנם ענינים מסויימים שלגביהם מבואר שישנה סגולה מיוחדת בהם להבאת המשיח: | |||
אף שעל ידי כל ענין של תורה ומצוות מזרזים את הגאולה, ישנם ענינים מסויימים שלגביהם מבואר שישנה סגולה מיוחדת בהם להבאת המשיח | |||
===ציפיה ותביעת הגאולה=== | ===ציפיה ותביעת הגאולה=== | ||
שורה 64: | שורה 53: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=מדבר קדמות מערכת ק' אות טז|תוכן=אמרו ב{{קס|ילקוט| שמעוני}}... אפילו אין ביד ישראל אלא הקיווי, כדאי הם לגאולה בשכר הקיווי... ובזה פירש הרב הגדול מהר"ר יוסף דוד זלה"ה... מטבע ברכת "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך כי לישועתך קוינו כל היום", דאומרו "'''כי''' לישועתך", אינו מובן: מה נתינת טעם היא? דאם מן הדין - נזכה בלא קיווי, והן לא - מה יועיל הקיווי? אבל על פי האמור {{מונחון|אתי שפיר|מובן}}, {{מונחון|והכי|וכך}} פירושה: את צמח דוד וכו', {{מונחון|וכי תימא|ואם תאמר}} שאין לנו זכות, מכל מקום תצמיח, כי לישועתך קוינו, ויש לנו הקיווי, ובשכר הקיווי כדאי שתגאלנו}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=מדבר קדמות מערכת ק' אות טז|תוכן=אמרו ב{{קס|ילקוט| שמעוני}}... אפילו אין ביד ישראל אלא הקיווי, כדאי הם לגאולה בשכר הקיווי... ובזה פירש הרב הגדול מהר"ר יוסף דוד זלה"ה... מטבע ברכת "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך כי לישועתך קוינו כל היום", דאומרו "'''כי''' לישועתך", אינו מובן: מה נתינת טעם היא? דאם מן הדין - נזכה בלא קיווי, והן לא - מה יועיל הקיווי? אבל על פי האמור {{מונחון|אתי שפיר|מובן}}, {{מונחון|והכי|וכך}} פירושה: את צמח דוד וכו', {{מונחון|וכי תימא|ואם תאמר}} שאין לנו זכות, מכל מקום תצמיח, כי לישועתך קוינו, ויש לנו הקיווי, ובשכר הקיווי כדאי שתגאלנו}} | ||
הרבי ביקש לפרסם דברים אלו, וכן מקורות נוספים מגדולי ישראל על כוחה של בקשת הגאולה והציפיה אליה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=161&hilite= ש"פ האזינו תשמ"ו]. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=541&hilite= ז' מרחשון תשמ"ו] לקוטי שיחות חלק ל' הנ"ל. ובשיחות רבות נוספות, נלקטו בספר '[[עד מתי (ספר)|עד מתי]]'.}} | הרבי ביקש לפרסם דברים אלו, וכן מקורות נוספים מגדולי ישראל על כוחה של בקשת הגאולה והציפיה אליה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=161&hilite= ש"פ האזינו תשמ"ו]. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=541&hilite= ז' מרחשון תשמ"ו] לקוטי שיחות חלק ל' הנ"ל. ובשיחות רבות נוספות, נלקטו בספר '[[עד מתי (ספר)|עד מתי]]'.}}. ועד כדי כך שהתבטא שהדבר היחידי שאליו מחכים הוא עוד צעקה, תביעה ובקשה של יהודי "עד מתי"{{הערה|שיחת ש"פ דברים תנש"א בסופה.}}. | ||
===לחיות גאולה=== | ===לחיות גאולה=== | ||
{{ערך מורחב|לחיות גאולה}} | {{ערך מורחב|לחיות גאולה}} | ||
===לימוד התורה | ===לימוד התורה בענייני הגאולה=== | ||
{{ערך מורחב|הדרך הישרה - לימוד ענייני גאולה ומשיח}} | |||
===הפצת המעיינות=== | ===הפצת המעיינות=== | ||
{{ערך מורחב|הפצת המעיינות}} | {{ערך מורחב|הפצת המעיינות}} | ||
===צדקה=== | ===צדקה=== | ||
{{ערך מורחב|צדקה}} | {{ערך מורחב|צדקה}} | ||
===מצוות והנהגות נוספות=== | ===מצוות והנהגות נוספות=== | ||
*'''[[אמונה]] ו[[ביטחון]]''': | *'''[[אמונה]] ו[[ביטחון]]''': | ||
*'''[[ | *'''[[לימוד התורה]]''': | ||
**וחלקים מסויימים בה: [[לימוד משניות]], [[לימוד חסידות]], לימוד [[לקוטי תורה]] ו[[תורה אור]], [[לימוד עניני גאולה ומשיח]] | |||
*'''[[ | *'''לחדש [[חידושי תורה]]''': | ||
*''' | *'''[[צדקה]]''': | ||
*'''[[ | *'''[[אהבת ישראל]]''': | ||
*'''[[פריה ורביה]]''': | |||
*'''[[שמחה]]''': | |||
*''' | *'''הודיה לה' על הניסים''': | ||
{{הערות שוליים|}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||