עריכת הדף "
בני ישראל
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עם ישראל''' הם '''בני [[יעקב אבינו|ישראל]],''' כל בני ישראל כופרים ב[[עבודה זרה]], ומודים ל[[הקדוש ברוך הוא|ה']], ולכן נקראים בשם "'''יהודים'''" - על שם ההודאה. {{להשלים|כל הערך=כן}} ==נשמתם== {{ערך מורחב|נפש אלוקית}} בנוסף ל[[נפש הבהמית]] והטבעית שיש לכל בני האדם ישנה [[נפש]] נוספת אצל כל אחד מישראל. [[נפש]] זו שונה מהנפש של שאר הנבראים בזה שהיא [[נפש]] קדושה כלומר היא מקבלת חיותה מדרגות קדושות ומאיר בה ונרגש בה האור האלוקי. כלומר, בעוד שלאומות העולם קיימת מערכת חיים (- הנחות שכליות רגשות והתנהגות) אחת שנובעת מנפשם הטבעית, ליהודי יש עוד [[נפש]] שממנה חיות לחיות חיים יהודיים (להשיג השגות אלוקיים להרגיש רגשות כלפיו ולקיים את מצוותיו) בנפש זו של היהודי מכיוון שהיא נמשכת מהקדושה לכן נרגש בה האור האלוקי וחייה הם חיים אלוקיים שלמעלה מהעולם.{{הערה|ראה [[תניא]] פרק ב ופרק יח}} ===הדרגות שבה=== ==שרשה== ==גופם ונפשם הבהמית== {{ערך מורחב|נפש הבהמית}} ==הנהגה עמהם== {{להשלים|למעלה מדרך הטבע,}} ==בחירתם באלקות== {{להשלים|דרגות בבחירה.1דעת חזק להכיר שאין מציאות לממוצעים - שלילת השיתוף וע"ז. 2. שלילת הרצון בהשפעה מלעו"ז מב' טעמים כי לעתיד יתבטל ההשפעה ואדרבה וכן שמציאות האלוקות היא חיים ואמת בניגוד לקליפה.}} בחירתם של בני ישראל לעבוד את [[הקב"ה]] ולקבל ההשפעות ממנו בלבד. אודות בחירה זו מובא במדרש על הפסוק{{הערה|איכה ג, כד.}}:"חֶלְקִי ה' אָמְרָה נַפְשִׁי". {{ציטוט|תוכן=משל למלך שנכנס למדינה, והיו עמו דוכסין ואיפרכין ואיסטרטילוטין כו', חד אמר אנא נסיב דוכסין לגבי, חד אמר אנא נסיב איפרכין לגבי, וחד אמר אנא נסיב איסטרטילוטין לגבי, היה פקח אחד לשם אמר: "אנא נסיב מלכא דכולהו מתחלפין ומלכא אינו מתחלף", כן אומות העולם מהן עובדין לחמה, ומהן עובדין ללבנה כו' אבל ישראל אינן עובדין אלא להקב"ה, הדא הוא דכתיב: חלקי הוי' אמרה נפשי.}} בחירה זו היא בחירה עצמית. השימוש במושג 'עצמי' בקשר לבחירה משמעותה שבחירה זו אינה תוצאה ו"מקבל" מכח נפשי אחר. (כלומר, היא אינה בחירה מתוך תובנה שכלית, אלא שעצם נשמת היהודי להיותה מקושרת ומאוחדת עם הקב"ה, היא בוחרת להידבק בו, ומרומז בלשון הפסוק: חלקי ה' שהנשמה היא חלק מה' ומצד זה היא בחירתה בו.) והיא הבחירה שלמעלה מהשכל. אמנם בחירה זו שלמעלה מהשכל פועלת גם על שכלו של יהודי שגם בהבנת שכלו יכריח שהבחירה הרצויה היא הבחירה ב[[הקב"ה]] ויסוד השבר הוא כי היהודי להיותו בטל ל[[הקב"ה]] (מצד בחירתו העצמית) שכלו יכול לחייבו שראוי לוותר על מציאותו בשביל מציאותו של [[הקב"ה]] שהוא מציאות האמתית. אמנם אומות העולם היות ואין להם ביטול זה, הרי הם בבחינת 'יש' שאין ביכולת שכלם להסיק שראוי לוותר על מציאותם לפי שהם יש בעצם. ==הבחירה בהם== בנוסף לכל למעלותיהם של [[נשמה|נשמות]] ישראל מצד עצמם יש בהם מעלה זו ש[[הקב"ה]] בחר בהם. מעלה זו היא לפי שהבחירה מגיעה מהעצמות{{הבהרה}} ענין זה התחיל במתן תורה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יז שיחה ליב סיוון}}{{הבהרה|למה? והרחבה ראה הערות - תולדות נ"ב}} בחירת [[הקב"ה]] בישראל היא בעיקר בגופם.{{הערה|תניא פרק מ"ט.}} "הדומה בחומריותו לגופי אומות העולם" ===גוף ונשמה - השפעתם זה על זה=== {{להשלים|ראה בזה ב: מאמר קומי אורי - מלוקט ה, לקוטי שיחות פרשת מטות (?) בענין נחלות - חלקנו גורלנו, תולדות נ"ב, ועוד}} בחירת העצמות היא מעלת ה[[גוף]] על הנשמה,(היות ובנשמה יש מעלת עצמה, שהיא בדרגת בן וכדומה, מעלות אלו מעלימים על המעלה של בחירה לפי שנרגש בנשמה שטעם הבחירה הוא לא מצד הבוחר כי אם מצד המעלה שבה ודרגת הקשר הוא בדרגה באלוקות שיש תפיסה לעניין הבן אמנם הבחירה היא בעצמות ממש). אמנם מעלה זו מתגלית בגוף דווקא על ידי התלבשות הנשמה בגוף. לפי שמעלה זו שמצד ה[[גוף]] לא ניכר כלל העניין אדרבה ה[[גוף]] מצד עצמו אין בו שום מעלה והבחירה אינה ניכרת בה. ועניין זה מתגלה בגוף על ידי שהנשמה מתלבשת בה והיא מאירה בה את האור האלוקי. זה שאור הנשמה מגלה בגוף את מעלת 'הבחירה' אף שלכאורה מעלת הנשמה היא מעלה של בן (ואם כן איך היא מגלה בגוף את הבחירה?) הוא משום שלאמתו של דבר גם העובדה שהנשמה היא בן היא מצד הבחירה, (שהרי העצמות אינו מוכרח בשום דבר ולא שייך לומר שישנו דרגה שבו ישנו תפיסת מקום לבן מצד עצמו ורק בדרגה גבוהה יותר אין תפיסה ודווקא שם שייך בחירה. אלא שהעצמות בחר בבחירתו החפשית שהנשמה תתפוס מקום אצלו כבן) ולכן כשמתגלה בגוף מעלת הבן מכיוון שה[[גוף]] עצמו אינו באופן של בן ("נדמה בחומריותו לגופי אומות העולם") שוב ניכר שגם מעלת הבן הוא מצד העצמות. ויוצא שבהתלבשות הנשמה מתווסף גם בה על ידי זה, שאף שגם בנשמה יש מעלת הבחירה אמנם מצד זה שיש בה מעלת בן הרי מעלה זו (בחירה) היא בהעלם ודווקא על ידי ההתלבשות בגוף מתגלה שאמיתת מעלה היא הבחירה.{{הערה|שיחת שבת פרשת תולדות תשנ"ב.}} ==בנים, עבדים, שלוחים== ===בנים=== ===עבדים=== ===שלוחים=== ==שמותם== ===יהודים=== מקור השם "יהודי" הוא זה שבא משבט יהודה, אולם החל מזמן [[גזירת המן]], שאז [[מרדכי היהודי]] עורר את בני ישראל לכפור ב[[עבודה זרה]], ו'''להודות''' ולהתבטל לה', כל בני ישראל החלו להקרא בשם "יהודים" - על שם ההודאה{{הערה|ראה תורה אור מגילת אסתר עמ' צט.}}. ===אדם=== {{ערך מורחב|אדם (יהודי)}} ===יעקב, ישראל, ישורון=== ==קישורים חיצוניים== *הרב יואל כהן, '''[https://toratchabad.com/%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%91%D7%90%D7%A1%D7%A4%D7%A7%D7%9C%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%99%D7%90 מהותם של ישראל באספקלריית התניא]''', באתר [[תורת חב"ד לבני הישיבות]] *'''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5807300/jewish/Jew-Yehudi.htm יהודי] {{*}} [https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5802867/jewish/Israel-Yisrael.htm ישראל] {{*}} [https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5802851/jewish/Hebrew-Ivri.htm עברי - מבט פנימי]''', מתוך הספר 'אנשי המילה' {{בית חבד}} (אנגלית) {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:בני ישראל]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:בית חבד
(
עריכה
)
תבנית:הבהרה
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:מבנה תבנית עבודה
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף