עריכת הדף "
אחת בשנה
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:יום הכיפורים אילוסטרציה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"אחת בשנה" - יום הכיפורים]] [[יום הכיפורים]] נקרא בכתוב '''אחת בשנה'''{{הערה|תצוה ל, י. אחרי טז, לד.}} ומבואר בדרושי חסידות{{הערה|[[עטרת ראש]] שער יום הכיפורים פ"ב ואילך. ועוד.}} שעבודת כל יהודי ביום זה היא מצד בחינת ה"[[יחידה]] שבנפש"{{הערה|ומציינים לתוס' ד"ה עד אחת במנחות יח, א וזה לשונו: "עד אחת. במגילת סתרים דרבינו נסים גריס עד לאחת פירוש עד מאד כדמתרגמינן מאד לחדא וי"מ עד אחת עד הנפש שנקראת יחידה"}} שהיא הדרגא החמישית והגבוהה ביותר בנשמתו והיא מאוחדת בתמידות עם בחינת "יחיד" - מהותו ועצמותו של הקב"ה. ==יחידה בעולם שנה נפש== יום זה, קשור לבחינת ה"[[יחידה]]" בכל שלושת הבחינות של [[עולם שנה נפש]]. יחידה בזמן - אחת בשנה, יחידה במקום - העבודה ב[[קדש הקדשים]], יחידה בנפש - [[הכהן הגדול]], ובדוגמת זה אצל כל יהודי כפסק דין הרמב"ם{{הערה|סוף הלכות שמיטה ויובל}}: "לא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואישה אשר נדבה רוחו אותו.. הרי זה נתקדש קדש קדשים", תואר שנאמר על הכהן הגדול. ==תשובה עילאה בכח גילוי היחידה== מבואר בדרושי חסידות שעבודת התשובה ביום הכיפורים היא [[תשובה עילאה]]{{הערה|לקוטי תורה תצא לו, ג. לז, ד. מאמרי אדה"ז תקס"ה ח"ב עמ' תתמא. סה"מ תרל"ו ח"ב עמ' שמט. עטר"ת עמ' תרכ ואילך. ועוד.}}. והדרגא הכי נעלית בתשובה עילאה{{הערה|שבת היא שייכת לתשובה עילאה (אגרת התשובה פרק י'), ועל פי זה נמצא שיום הכיפורים שהוא "שבת שבתון" היא תשובה עילאה שהתשובה עילאה}}. תשובה זו באה לאחר עבודת התשובה של חודש אלול, ולאחר התשובה של ימי הסליחות, ולאחר התשובה עילאה של ראש השנה ועשרת ימי תשובה. תשובה זו אינה על חטאים ועוונות אלא "והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה"{{הערה|לקוטי תורה בלק עד, א ועוד}} דביקות הנשמה בשורשה ומקורה. ולכן תשובה זו היא בשמחה רבה{{הערה|אגרת התשובה פרק י"א}}. וזוהי עבודה מצד בחינת "יחידה שבנפש" - דביקות הנשמה במקורה ושורשה, "יחידה ליחדך", גילוי התקשרות הנשמה באלוקות. ==מתן תורה של לוחות שניות== עבודת התשובה ביום הכיפורים היא [[תשובה עילאה]] מצד הקשר לבחינת היחידה, והיות שכך, עניינה של תשובה עילאה הוא ה[[תורה]], ובה בעצמה הדבר קשור ללוחות האחרונות שניתנו ביום הכיפורים{{הערה|משנה תענית כו, ב ובפרש"י. גמרא שם ל, ב.}}, וניתנו באופן של "כפלים לתושיה". וכן מבואר{{הערה|ספר השיחות תש"נ ח"ב עמ' 648 ובהנסמן שם}} שארבעים הימים שמראש חודש אלול עד יום הכיפורים הם כנגד ל"ט מלאכות שאסורות בשבת, ויום הכיפורים, היום הארבעים הוא כנגד המלאכה המותרת בשבת, מלאכת התורה, ולכן ביום זה ניתנו הלוחות השניות. ==השפעת האחת בשנה בכל ימי השנה== כוונת הגילוי של הבחינה המיוחדת "אחת בשנה" ביום הכיפורים תכליתה להשפיע על כל ימי השנה, שכל עניין בעבודתו של היהודי יהיה חדור בבחינת היחידה שבנפשו. שיוציא מההעלם אל הגילוח את ההתקשרות העצמית שלו עם מהותו ועצמותו של הקב"ה. ועד שהתקשרותו זו תאיר ותקיף את כל מציאותו של האדם. דרגא זו של אחת בשנה צריכה לפעול בכל ימות השנה, שכל אחד מישראל יהיה במעמד ומצב כזה, שפנימיות ליבו יאיר אצלו בגילוי באופן שכל ענייני תורה ומצוות יהיו אצלו לא רק באופן של עול וכפייה והכרח אלא שזה יהיה חפצו ופנימיות רצונו{{הערה|לקוטי שיחות חלק לב עמ' 149}}. ==שלמות העניין בגאולה== שלימות גילוי היחידה וה"אחת בשנה" שביום הכיפורים היא בהמשכת העניין על כל השנה כולה שבכל הפרטים יהיה ניכר בגילוי התקשרותם עם ה'. דבר זה יהיה בשלימות בגאולה האמיתית והשלימה כשתהיה דירה לו ית' בתחתונים גילוי מהותו ועצמותו בעולם. גילוי היחידה קשור עם בחינת היחידה הכללית, משיח צדקנו{{הערה|רמ"ז לזח"ג רס, ב. ועוד.}}, שעל ידו תהיה הגאולה האמיתית והשלימה, שאז כל הגילויים יחדרו בכל העולם כולו על למטה מטה ביותר, ואדרבה בעיקר למטה - "בתחתונים". הדבר קשור גם למתן תורה של לוחות שניות ביום זה ששלימותו בגאולה האמיתית והשלימה כשאז יהיה גילוי אלוקות ולא יכנף עוד מוריך באופן נעלה יותר ממתן תורה{{הערה|התוועדויות תשמ"ח ח"א עמ' 124}}. ==הדגשת עניין האחדות== יום הכיפורים הנקרא בכתוב "אחת בשנה" הוא הזמן המיוחד בשנה שבו מודגש ביותר עניין האחדות. הדבר מתבטא בכך שיום הכיפורים הוא לעולם יום אחד בלבד, בשונה משאר חגי ישראל. יום הכיפורים הוא הזמן המסוגל שבו מודגשת ביותר אחדותם של ישראל למציאות אחת, כלומר, לא רק אהבת ישראל סתם, אלא באופן ש"רעך" נעשה "כמוך" ממש, ועד ששניהם נעשים למציאות אחת. עניין זה מתבטא במנהג ישראל לומר בתחילת תפילת [[כל נדרי]] הפותחת את תפילות היום הקדוש "על דעת המקום ועל דעת הקהל.. אנו מתירים להתפלל עם העבריינים", כלומר, שמבטלים את כל החילוקים בין בני ישראל, כך שכולם עומדים כאחד, ב"אחת בשנה" לפני "ה' אחד". עניין זה מתבטא גם במה שכתוב בשולחן ערוך{{הערה|או"ח תר"ו}} שבערב יום הכיפורים "יתן כל אדם אל לבו.. לפייס לכל מי שפשע כנגדו", "כדי שיהיה לב כל ישראל שלם זה עם זה". הדבר קשור גם עם האמור שביום הכיפורים ניתנו הלוחות האחרונות. וכשם שקודם מתן תורה עם ישראל עמדו כאחד "ויחן שם ישראל" כאיש אחד בלב אחד כך גם ביום הכיפורים מודגש עניין האחדות מצד היותו "אחת בשנה" שבחינת היחידה היא חלק מהעצם של הקב"ה ששם בני ישראל מאוחדים והם דבר אחד ממש{{הערה|התוועדויות תשמ"ג ח"א עמ' 51. התוועדויות תשמ"ב ח"א עמ' 77.}}. ==לקריאה נוספת== *'''[[שערי המועדים]]''' - יום הכיפורים, אחת בשנה ==קישורים חיצוניים== *[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=175&article=1186 אחת בשנה] ב[[אתר חב"ד בישראל]] {{כיפור}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:יום הכיפורים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:כיפור
(
עריכה
)
תבנית:קח
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף