עריכת הדף "
אור חיות וכח
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''אור חיות וכח''' הם שלושה שלבים בירידת האור האלוקי לברוא את הנבראים. אור וחיות הם הארה בלבד (וההבדל ביניהם שאור הוא מקיף, וחיות – פנימי), ואילו כח (ובלשון הקבלה "שפע") הוא מהות נבדלת{{הערה|מאמרים תרס"ו, זאת חקת התורה.}}. ==משמעותם== ===[[אור]]=== גדרי האור הגשמי הם '''א.''' האור הוא פשוט (אינו "מורכב" מכמה צבעים) '''ב.''' דבוק במאור (אינו קיים בפני עצמו, כשמסתירים את מקור האור מיד נפסק האור) '''ג.''' מעין המאור (לדוגמא: אינו דומה אור האש לאור השמש, ושניהם שונים מאור הירח, מהאור אפשר לדעת מהו מקורו) '''ד.''' אינו בערך למהות מקורו (אלא רק "הארה" ממנו, כמה שרק יאיר המאור לעולם לא יחסר ממנו מאומה), '''ה.''' אינו "מתעסק" בשביל להאיר (אלא המקום שעליו מאיר הריהו מואר '''ממילא'''). וכן על דרך זו הוא ה"אור" האלוקי, מצד אחד היא הארה פשוטה ואין סופית של אלוקות, ומצד שני היא רק הארה ולא עצם האלוקות. ===חיות=== גם החיות היא הארה בלבד מהעצם, אבל כאן מדובר על הארה '''פנימית'''. להבנת ההבדל בין הארה באופן "מקיף" להארה פנימית (שהוא ההבדל בין אור לבין חיות) מביאה תורת החסידות את ההבדל בין עצם הנפש לשכל ומידות: עצם הרגשת החיות (המודעות העצמית) נובעת מאור הנפש (דרגת המקיף), אבל השכל והרגש הם ביטוי של "חיות" הנפש (האור הפנימי שלה). ===[[כח חוש וכשרון|כח]]=== לעומת האור (והחיות) שהם הארה מהעצם ודבוקים בו, הכח הוא '''הכלי''' בו מתלבשת ההארה, והוא נבדל מהעצם. להסברת עניינו של כח מביאה החסידות את השכל שלמד התלמיד מהרב: מכיון שאור שכל הרב כבר יצא ונפרד משכל הרב והתלבש בכלי שכל התלמיד, לכן גם כשמפסיק הרב ללמד לא מתבטל השכל אצל התלמיד{{הערה|המשך תער"ב ח"א עמ' תפט.}}. ==ג' בחינות בהגברת הצורה על החומר== ישנן ג' מיני חכמות בעבודת הגברת הצורה על החומר{{הערה|קונטרס תורת החסידות אות יא ואילך, אג"ק ע' שכז.}}: '''א.''' חכמת ביטול החומר, והיא חכמת המוסר, '''ב.''' חכמת הכרת מעלת הצורה הרוחניות והיא חכמת החקירה, '''ג.''' חכמת הגברת הצורה על החומר ומעלת צורה כשנקבעה בהחומר ומעלת חומר מזוכך והיא החכמה דתורת החסידות. '''חכמת המוסר''' כללותה הוא '''כח''' שהוא הממאס ושובר את החומר המתועב ומראה אפיסתו. היינו, מאחר ומתלבשת ומתעסקת עם הכלי (עם הגוף) הרי היא "כח". '''חכמת החקירה''' כללותה הוא '''אור''' המאיר, מבאר ומסביר במעלות המושכלות ואשר אך ורק השכל הרוחני הוא יסוד הכל. והיינו, מאחר ואינה מתעסקת עם הגוף אלא עם השכל בלבד (ושכל הוא אור) – הרי היא במדריגת האור. '''ותורת החסידות''' היא '''חיות''' המחיה גם את החומר הגשמי הגס ומראה לדעת את הכוונה התכליתית בבריאתו אשר יהפך לצורה ומחייהו בחיות רוחני. היינו, מכיון שעניינה הוא התלבשות הרוחני בגשמי להחיותו הרי עניינה הוא "חיות". ==תורת החסידות היא אור וחיות== אדמו"ר הרשב{{הערה|במכתב שנבחר ע"י הרבי הריי"צ לשמש כהקדמה ל[[לוח היום יום]].}} הגדיר את תורת החסידות כ"אור וחיות". וביאור העניין (על פי המוסבר לעיל לגבי עניינם של אור וחיות, ועל פי ביאור הרבי{{הערה|1=ראו [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2988940 שיחת י"ט כסלו תשט"ז סעיף ב'], ועוד.}}), שתורת החסידות מאירה ומחיה את התורה כשם שאור מאיר את החדר ונשמה מחיה את הגוף. כשם שהאור אינו משנת את החפצים שבחדר החשוך (אך בלעדיו אי אפשר להשתמש בהם), וכשם שהנשמה אינה משנה את הגוף (אך בלעדיה הוא דומם) – כך תורת החסידות אינה משנה את התורה – אבל מאירה אותה ומחיה אותה. '''מאירה''' את תורת הנגלה -נותנת נקודת מבט עליונה ורחבה ה"מסדרת" את ענייני התורה הנראים כפרטים ללא קשר לתמונה אחת גדולה ונפלאה. '''ומחיה אותה''' - מכניסה בלימוד התורה רגש חם של התלהבות ואהבת ה'. ==ראו גם== *[[כח חוש וכשרון]] ==מקורות חיצוניים== *[https://hebrewbooks.org/48513 הערות התמימים ואנ"ש מיאמי רבתי], י' שבט תש"ס *[https://toratchabad.com/%D7%90%D7%95%D7%A8-%D7%95%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%A4%D7%A9%D7%A0%D7%95-%D7%A0%D7%99%D7%AA%D7%9F-%D7%9C%D7%A0%D7%95 הרב גופין], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10082&CategoryID=1800 שיחת השבוע 1403]. {{אור}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]] [[קטגוריה:אורות וכלים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:אור
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף