גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{תניא}} | | {{תניא}} |
| '''אגרת הקודש כ"ט - אשת חיל עטרת בעלה''' | | '''פרק כ"ט''' של [[אגרת הקודש]] מבאר את מעלת [[תורה שבעל פה]] בדווקא. |
|
| |
|
| ==מבוא== | | ==מבוא לפרק== |
| באגרת מתבאר מעלת ה[[תורה שבעל פה]] שהיא למעלה מתורה שבכתב וכן למעלה ממצוות מעשיות, ועד [[חכמינו זכרונם לברכה|שחז"ל]] קראו ללימוד ההלכות "תגא" - הכתר של התורה!
| | בפרק זה מתגלה מעלת לימוד תורה שבעל פה שהיא התגלות הרצון העליון במצוות ה'. בתחילה מבאר רבינו באריכות כי הרצון העליון הוא למעלה מה[[חכמה]] וה[[בינה]], ובו מלובש ה[[תענוג]] העליון. לאחר מכן מבאר רבינו כי ה[[כתר]] העליון שהוא הרצון, מתגלה על ידי [[תרי"ג מצוות]] התורה ו[[שבעה מצוות דרבנן]], ועל ידי לימוד הלכותיהם. |
|
| |
|
| ==גוף האגרת== | | ==גוף הפרק== |
| {{קטע תניא|קטע=אגרת כ"ט|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סעיף כ"ט}}}} | | {{קטע תניא|קטע=אגרת כ"ט|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק כ"ט}}}} |
|
| |
|
| ==סיכום== | | ==סיכום הפרק== |
| בתחילת האגרת שואל [[אדמו"ר הזקן]] מדוע תורה שבעל פה - הגם שהיא "אשת חיל" (מקבל) נקראת "עטרת בעלה" (משפיע)?
| |
|
| |
|
| ולבאר זה מקדים שני עניינים במצוות, שמהן עולה שהמצוות הן הן '''רצון העליון''':
| | ==צילום דפוס התניא== |
|
| |
|
| : ראשית מבאר, שהמצוות הן "לבושים" - שעל ידם יכולה הנשמה '''לקבל את התענוג''' האלוקי ב[[גן עדן]] (ונקודת ההסבר היא שרק "רצון העליון" יכול להיות לבוש).
| | ==מושגים יסודיים בפרק== |
| : לאחר מכן מוסיף, שהמצוות הן גם "עמודים" - '''שבאמצעותם ודרכם עולה''' הנשמה לגן עדן (שאם לא תעלה ולא תגיע לשם - מה יעזרו הלבושים?). גם כאן, נקודת ההסבר היא שהן "רצון העליון", שהרי רק הוא היכול לשמש כ"עמוד" המחבר הרצפה עם הגג.
| |
|
| |
|
| | | {{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק כ"ח|פרק כ"ח]]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ל'|פרק ל']]}} |
| ולאחר שהובהר שהמצוות הן הן "רצון העליון", מסכם מדוע הן '''מתגלות''' דווקא בתורה שבע"פ (אשת חיל):
| |
| :בתורה שבכתב - רצון העליון עדיין '''מכוסה''' ונעלם.
| |
| :בקיום מצוות מעשיות - רצון העליון רק '''מתלבש''' בקיום המצווה, אבל פעולת המצווה היא של '''האדם''' - ואינה רצון העליון.
| |
| :ורק בתשבע"פ '''מתגלה''' רצון העליון.
| |
| | |
| | |
| וכעת מובנת השאלה שבתחילת האגרת:
| |
| :מצד אחד תורה שבע"פ היא רק "מקבל" (אשת חיל) מתורה שבכתב.
| |
| :אך מצד שני דוקא בה מתגלה ה"כתר" (רצון העליון) והיא "עטרת בעלה".
| |
| | |
| {{כתב גדול|'''סיכום המסר שבאגרת'''}}[[חז"ל]] יחסו ל[[תורה שבעל פה]] חשיבות יותר מתורה שבכתב ומצוות, כי דווקא היא שמגלה את רצונו יתברך בעולם.
| |
| | |
| ==מושגים יסודיים==
| |
| *[[תורה שבעל פה]]
| |
| *[[לבושים]]
| |
| *[[עמודים]]
| |
| *[[רצון|כח הרצון באדם]]
| |
| *[[תענוג|כח התענוג באדם]]
| |
| *[[כתר#פנימיות הכתר וחיצוניות הכתר|פנימיות וחיצוניות רצון העליון]]
| |
| | |
| {{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - סעיף כ"ח|פרק כ"ח]]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - סעיף ל'|פרק ל']]}} | |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] | | [[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] |