לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
דוגמה חיה
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:דוגמא חיה.jpg|ממוזער|[[מענות קודש|מענה הרבי]]: '''הקדוש ברוך הוא נתן לה (בתוככי כלל אחינו בני ישראל שיחיו) שליחות להחזיק היהדות בסביבתה על ידי שיהיה ביתם ואורח חייהם דוגמה חיה בזה, ובודאי שנתן לה כל הכוחות הדרושות על זה למלאותה ומתוך שמחה. ותתחיל בזה ותצליח {{ש}} להקל על כל הנזכר לעיל כדאי שיהיה לה משרה חלקית (בחינוך וכיוצא בזה)''']] '''דוגמה חיה''' הוא כינוי לצורת חינוך בדמות דוגמה אישית בה המחנך מתנהג בצורה מסוימת ועל ידי כך הוא משפיע על המחונך לנהוג גם כן כך. דרך חינוך זאת היא עיקרת ומרכזית וההשפעה שלה היא וגדולה ורחבה ונוגעת הן להמחזיקים במשרה חינוכית, להורים ולכל אדם הרוצה להשפיע כל סביבתו. ==חשיבות הנהגה שתהווה דוגמה חיה== שתי דרכים בחינוך, האחת הפשוטה היא באמצעות דיבור, ללמד ולהדריך בדברים היוצאים מהלב, והשניה היא באמצעות דוגמה חיה. רבותינו נשיאינו עצמם נקטו ב-2 דרכים אלו, כאשר היו מהם שעיקר פעולתם היתה על ידי אמירת דברי תורה והדרכת החסידים, ומהם שעיקר דרך חינוכם היתה באמצעות מעשה בפועל, דבר המודגש במיוחד אצל אדמו"ר הזקן שפשט בעצמו את הטלית בעיצומו של יום הכיפורים והפסיק את התפילה כדי לעזור ליולדת בקצה העיר, חטב עבורה עצים ובישל מרק, וזהו החידוש של אדמו"ר הזקן, שהדוגמה חיה במעשה בפועל, חשובה יותר מכל הדברים, אפילו תפילה של רבי ביום הכיפורים{{הערה|התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמוד 625. ספר המאמרים מלוקט חלק א' עמוד ז.}}. הדבר אמור לא רק בעניני יראת שמים, אלא גם בהנחלת מידות טובות, כדברי אדמו"ר הריי"צ שבדרך כלל משוחחים ילדים ביניהם ועם חבריהם וחברותיהם בהתאם למה ששומעים מהוריהם בבית, אשר לכן על ההורים לנהוג בהנהגת דרך ארץ יפה ועדינה, כפי שמלמדת אותנו התורה הקדושה, כדי שתהיה לילדים דוגמה חיה, יפה ואמיתית{{הערה|לקוטי דיבורים עמוד 1185.}}, וכן ב[[שלום בית]], כפי שכותב הרבי שיש לנקוט בגישה ידידותית ולהתנהג באופן של דוגמה חיה{{הערה|אגרות קודש חלק יד עמוד עה.}}, וזה משפיע באופן החזק ביותר על נפש הילד{{הערה|שם=תשדמ|התוועדויות ה'תשד"מ חלק ג' עמוד 1533.}}. הרבי התבטא כי בנוגע להורים לילדים ב[[גיל הנעורים]] יש חשיבות מיוחדת שההורים ישקפו דוגמה חיה של חיי משפחה יהודיים מלאים, כיון שדווקא שנים אלו מעצבות את ההכנה לחיי משפחה{{הערה|ממכתב ו' טבת תשל"ז. נדפס בשבועון כפר חב"ד גליון 1845 עמוד 6.}}. כך התבטא הרבי גם בנוגע להורים של [[אימוץ|ילדים מאומצים]], שהשפעה ההורים על הבן המאומץ היא רק באופן של דוגמה חיה{{הערה|ממכתב ד' מר חשון תשל"ג, תרגום מרוסית (מוסף 'נשי' לשבועון כפר חב"ד 1865 עמוד 6.}}, וגם בנוגע ל[[חינוך|מורים ומחנכים]], שההשפעה הטובה ביותר למידות ודרך וארץ הוא באמצעות דוגמא חיה{{הערה|1=בנציון שטיין, [https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2025/11/543.-Vayeira-5786.pdf אין תחבולות או קיצורי דרך], גליון 'המפגש שלי' פרשת וירא ה'תשפ"ו}}. הרבי עצמו נקט בגישה זו, כאשר שיגר קבוצות של [[התלמידים השלוחים]] שמטרתם העיקרית היא להשתלב בסדרי הלימוד של הישיבה, וכבחורים מבוגרים, להראות לתלמידים הצעירים יותר דוגמה חיה של תלמיד בתומכי תמימים השקוע בלימוד התורה מתוך שקידה והתמדה. כך התבטא הרבי גם אודות הצלחת עבודתם של [[השלוחים]], "שעבודת השליחות של חסידי חב"ד שנעשית מתוך גישה נכונה של כנות ואהבה אמיתית, ובד בבד על ידי הוראת דוגמה חיה - הוכחה כמוצלחת מאוד"{{הערה|ממכתב כ"ד תשרי תשל"ח (מתורגם), כפר חב"ד 1884 עמוד 9.}}, וכך התבטא הרבי גם באופן אישי כהדרכה לשלוחים{{הערה|ראו לדוגמה דברי הרב לרב [[יוסף יצחק גורדון]] שהצלחתו תלויה בכך שיהיה דוגמה חיה לאחרים.}}. בתקופת משפט הספרים הוסיף הרבי והתבטא אודות רבותינו נשיאינו עצמם, שעיקר שליחותו הנפשית של האדמו"ר היא לנהל ולעודד את עדת החסידים, '''ולהראות בזה דוגמה חיה''' עד כדי מסירות נפש בפועל. חסידים דייקו שהרבי מעולם לא התבטא בלשון 'דוגמה אישית', וציין דווקא את הביטוי 'דוגמה חיה' שהמשמעות שלו היא שהאדם צריך אכן לחיות את דרך החיים אותה הוא רוצה להנחיל, ולא רק מצד התפקיד אותו הוא מייצג, אלא כדרך חיים. ==לקריאה נוספת== *הרב אריה קירשנזפט, '''בין דוגמה אישית לדוגמה חיה''', שבועון בית משיח 1291 עמוד 51 ==קישורים חיצוניים== *'''[https://www.kedem-auctions.com/he/node/122506 מכתב ברכה והדרכה מהרבי לרב גופין, הוראה להיות דוגמה חיה]''', באתר בית המכירות קדם {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:חינוך]] [[קטגוריה:הפצת המעיינות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)