לדלג לתוכן

משתמש:פועלים למשיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

יהודי הפועל לביאת המשיח.

ערכים בשלבי עריכה:

עמודי הנחושת[עריכה | עריכת קוד מקור]

עמודי יכין ובועז

בבית המקדש הראשון מחוץ לאולם היו שני עמודים גדולים, עליהם עמד בסיס כל הבנין, והם ידועים בשמות. הימיני היה נקרא "יכין", והשמאלי "בועז". כל עמוד היה בגובה של שמונה עשרה אמות, ומכיון שהיקיפו היה שתים עשרה אמות, מההכרח לפי החשבון שאורכו ורוחבו היה ארבע אמות עגולים.

על ראש העמודים היו כצורת שני כתרים דבוקים זה בזה, כל אחד מהם כצורת אבן, ומצד אחד היה נכנס בהם העמוד[1].

  1. מלכים א, ז, ט"ז על פי פירוש הרלב"ג.

בקדמת האולם עמדו שני עמודים שנקראו יכין ובועז שגובהם 18 אמות וראשם 5 אמות סה"כ 23 אמות וראשם היה מגולף בצורת שושן ומעוטר ברימונים ושרשראות כמסופר בספר מלכים:

(כא)וַיָּקֶם אֶת הָעַמֻּדִים לְאֻלָם הַהֵיכָל, וַיָּקֶם אֶת הָעַמּוּד הַיְמָנִי וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יָכִין וַיָּקֶם אֶת הָעַמּוּד הַשְּׂמָאלִי וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ בֹּעַז (כב) וְעַל רֹאשׁ הָעַמּוּדִים מַעֲשֵׂה שׁוֹשָׁן, וַתִּתֹּם מְלֶאכֶת הָעַמּוּדִים.

מלכים א' פרק ז', פסוקים כ"א-כ"ב

ההיכל[עריכה | עריכת קוד מקור]

יכין ובועז[עריכה | עריכת קוד מקור]

יכין ובועז הם שני עמודים מנחושת שהעמיד שלמה המלך בבית המקדש הראשון ונלקחו בחורבן בית ראשון.

אף בבית המקדש השלישי יהיו עמודי יכין ובועז{{הערה|יחזקאל מ, מט}}.

יש דעה שהיו כמותם גם בבית המקדש השני[1]

הם שמות שני עמודי הנחושת שהקים שלמה המלך בפתח אולם בית המקדש הראשון. בבתי כנסת רבים, בנויים ליד ההיכל עמודים עיטוריים המזכירים את יכין ובועז. תיאור העמודים בדברי הימים[2]ו"בוז", משבטי ארם (ראו ספר בראשית, פרק כ"ב, פסוק כ"א).

  • "הפירוש המיוחס לרש"י לספר דברי הימים" מביא בעקבות המדרש שני פירושים:
1. "יכין ובועז - יכין על שם מלכות בית דוד שנמשל לירח כדכתיב "כירח יכון עולם" (

ספר תהלים, פרק פ"ט (ע"ע), פסוק ל"ח): בועז - כנגד השמש שהוא יוצא בגבורה ועוז שנאמר "ישיש כגבור לרוץ" ( ספר תהלים, פרק י"ט (ע"ע), פסוק ו')".

2. "חירם שהיה מבני דן (מאימו) עשה את העמודים, קרא את האחד יכין על שם אביו שמשון שנאמר בו: "וילפת שמשון שני עמודי התוך" (

ספר שופטים, פרק ט"ז, פסוק א') ושלמה קרא לשני בועז, על שם זקנו בועז ( ספר דברי הימים ב', פרק ג', פסוק י"ז)".

  • הרד"ק מסביר ששמות העמודים היו לסימן טוב: יכין, שיכון הבית לעולם. ובועז, שיתן ה' בו העוז והקיום.
  • הרלב"ג כותב, שהעמודים נעשו על פי תורת הסוד. בכיוון מעין זה מפרש גם המלבי"ם. לשיטתו העמודים ושמותיהם רומזים לשתי דרכי הנהגת העולם של הקב"ה. בועז רומז לדרך הטבע - חוקי הטבע שנקבעו מבריאת העולם. לעומתו יכין רומז להנהגה הניסית ש-ה' עושה לפי הצורך והמצב.

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ספר תבנית היכל, הובא באנציקלופדיה תלמודית כרך א' עמוד רפו.
  2. פרק יח פסוק ח