לדלג לתוכן

אבן (אות)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אותיות בכתב סת"ם ובכתב רש"י

האבן משמשת בקבלה כמשל לאותיות הדיבור והמחשבה שבאדם, אך בעיקר מובאת בתורת החסידות כמשל לאותיות הדיבור של הקדוש ברוך הוא, שמהן נבראו הנבראים.

כמשל האבנים הבונות בתים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הכוח והאור שהאציל הקדוש ברוך הוא כדי לברוא את הנבראים, נקרא בשם "דבר ה'". כפי שכתוב: "בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם" [1].

אותיות דבר ה' נמשלות לאבנים הבונות "בתים". ה"בתים" הם המילים השלמות, שהן צירוף הכוחות האלוקיים המהווים את הנבראים, בדומה לצירוף האותיות היוצרות מילה[2].

משל לריחוק התוכן, הכוח והעצם[עריכה | עריכת קוד מקור]

אבנים טבעיות העשויות בידי שמים
לבנים שנעשו על ידי אדם

סיבה נוספת לכך שהאות נקראת בשם אבן היא, שכפי שאין להשוות בין מעלת האדם למעלת הדומם - האבנים, כך רב המרחק בין התוכן המובע במילה לבין גוף האותיות המרכיבות אותה.

שמות הכוחות הללו משמשים את האדם כדי לקרוא בשמו של הנברא.

כך נאמר בספר יצירה: "שתי אבנים בונות שני בתים, שלש אבנים בונות ששה בתים וכו'", כלומר שתי אותיות מרכיבות שתי מילים.

לדוגמה, האותיות א' ו-ב' מרכיבות את המילים "אב" ו"בא", ובאותו אופן, שלוש אותיות מרכיבות שש מילים.

וכך האבן משמשת משל לאותיות התורה, נביאים וכתובים שניתנו על ידי משה רבנו וכל שאר הנביאים.

שני סוגי אבנים[עריכה | עריכת קוד מקור]

קיימים שני סוגי אבנים:

א. האבן הטבעית, שנוצרה באופן טבעי.

ב. הלבנה, שהיא אבן מעשה ידי אדם, הנוצרת על ידי שריפה באש. גם היא נקראת "אבן", כפי שכתוב: "ותהי להם הלבנה לאבן" [3].

כך גם באותיות התורה הנמשלות לאבנים, יש להבחין בין אותיות התורה שהן ממקור אלוקי, והן נקראות לשון הקודש משום שהן נמשכות מבחינת הקודש העליון, ובין האותיות בשפות אחרות, שבני אדם יצרו, והיא לשון חולין - לשון לעז.

אולם, גם לשון לעז יכולה להתעלות ולהתקדש, על ידי כך שבני ישראל המפוזרים בארצותיהם משתמשים בשפותיהם לצורך קדושה, כלומר, לצורכי עבודה ופרנסה באופן כשר ולשם שמים. על ידי כך, יש להם אפשרות לעסוק אחר כך בתורה ותפילה, ובכך לקדש את עיסוקי החולין - חולין על טהרת הקודש.

קל וחומר כאשר משתמשים בשפות לעז ללימוד ולהבנת דברי תורה, שבכך מעלים את אותיות הלעז לקדושה.

כדי שגם ה"לבינה" תהיה לאבן, היא צריכה להישׂרף תחילה בכבשן ה"אש", שהיא אש שלהבת האהבה להשם.

כלומר, שהעבודה והפרנסה שבהן עוסק האדם יהיו לשם שמים, כדי שיוכל להתפלל בהתלהבות אהבה ויראה ובמסירות נפש בקריאת שמע, ואז גם הלבינה - אותיות לעז - הופכת להיות כאבן.

מכיוון שכל זה הוא קידוש האותיות על ידי האדם, הרי שהקדושה הנפעלת על ידי כך, היא במדרגה נמוכה יותר מאותיות התורה כפי שניתנו בלשון הקודש.

הערות שוליים

  1. תהילים לג, ו
  2. ספר יצירה
  3. בראשית י"א, ג'
(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")