39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
גלות אדום היא הרביעית מבין הגלויות | '''גלות אדום''' היא הרביעית מבין הגלויות{{הערת שוליים|ארבעת הגלויות רמוזות בדברי ה' שבברית בין הבתרים: "והנה אימה חשכה גדולה נפלת עליו". ולמרות שארבעה גלויות הן, מכל מקום באופן כללי מתחלקים הגלויות לשתיים; גלות ישמעאל שענינו [[חסד דקליפה]], וגלות אדום שענינו [[גבורה דקליפה]]. ובני ישראל צריכים להתיחס ולהאבק בגלות, בכל מקום לפי ענינו.}} שבני ישראל שרויים בהן. | ||
==מהותה== | |||
ארבעת הגלויות רמוזות בדברי ה' שבברית בין הבתרים: "והנה אימה חשכה | |||
ובני ישראל צריכים להתיחס ולהאבק בגלות, בכל מקום לפי ענינו. | |||
בזיקה לכללות ענין הגלות, הנה גם גלות אדום שבו אנו שרויים לפני ה[[גאולה]] הקרובה, אין זה רק ענין של עונש, אדרבה, עיקר ענין הגלות היא השליחות והירידה לברר את הניצוצות ולהעלותן לקדושה, ועל ידי זה להכין את העולם לקראת היעוד המקווה ש"[[עתידה ארץ ישראל שתתפשט בכל הארצות]]". | בזיקה לכללות ענין הגלות, הנה גם גלות אדום שבו אנו שרויים לפני ה[[גאולה]] הקרובה, אין זה רק ענין של עונש, אדרבה, עיקר ענין הגלות היא השליחות והירידה לברר את הניצוצות ולהעלותן לקדושה, ועל ידי זה להכין את העולם לקראת היעוד המקווה ש"[[עתידה ארץ ישראל שתתפשט בכל הארצות]]". | ||
וכמאמר רבי אלעזר: "לא הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר: | וכמאמר [[רבי אלעזר]]: "לא הגלה [[הקב"ה]] את [[ישראל]] לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם [[גרים]], שנאמר: {{ציטוטון|וזרעתיה לי בארץ}}, כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין". | ||
ומבואר | ומבואר ב[[תורת החסידות]], שבמושג "גרים" כאן, הכונה ל[[ניצוצות]] ה[[קדושה]] השרויים ב[[גלות]] אצל [[אומות העולם]], ונמצאים בתוך [[קליפת נוגה]] שבמאכלים ומשקים וכו', ועל ידי שבני ישראל המפוזרים בגלות, משתמשים בדברים הגשמיים לשם שמים - ל[[עבודת הבורא]], הריהם מבררים את הניצוצות מהקליפה, ו"מגיירים" ומעלים אותם לקדושה. | ||
ואילו לא חטאנו, היינו נשלחים אל ארצות העמים לברר הניצוצות בלי יסורי גלות, ובאופן מכובד. | ואילו לא חטאנו, היינו נשלחים אל ארצות העמים לברר הניצוצות בלי יסורי גלות, ובאופן מכובד. | ||
אבל "מפני חטאינו גלינו מארצנו" - בדרך הסבל | אבל "מפני חטאינו גלינו מארצנו" - בדרך הסבל וה[[יסורים]] רח"ל. | ||
והיינו כשאדם עושה מעשה אדום, שמלביש בחינת פנימיות נקודת | והיינו כשאדם עושה מעשה אדום, שמלביש בחינת פנימיות נקודת [[לב]]בו ונשמתו הטהורה, בעניני ה[[נפש הבהמית]] שבו - ב[[לבושים צואים]] דמילי דעלמא ותאוות העולם הזה, או בעניני המוחין והשכל מהיכלות הטומאה, הרי זה גורם שגם בגשמיות אנו כבושים בגלות מרה, ונשלטים על ידי האומות - מלכות הרשעה. | ||
ואף על פי שגם בתוך קושי הגלות, עושים ישראל ומבצעים שליחותם בבירור הניצוצות מהגלות, אבל עושים זאת בדרך הקשה - בסבל ויסורים רח"ל. | ואף על פי שגם בתוך קושי הגלות, עושים ישראל ומבצעים שליחותם בבירור הניצוצות מהגלות, אבל עושים זאת בדרך הקשה - בסבל ויסורים רח"ל. | ||
ולא זו בלבד אלא כמארז"ל: "גלו לאדום שכינה עמהם", דהיינו כשאדם עושה מעשה אדום, [[נפש אלוקית|ונפשו האלקית]] -המלובשת [[נפש הטבעית|בנפשו הטבעית]] ובגופו- גם היא יורדת ומושפלת בתוך הקליפות, הנה על ידי זה מוריד וממשיך לשם גם את בחינת וניצוץ אלקות המחיה את [[נר"נ]] שלו, שהיא השכינה. | ולא זו בלבד אלא כמארז"ל: "גלו לאדום שכינה עמהם", דהיינו כשאדם עושה מעשה אדום, [[נפש אלוקית|ונפשו האלקית]] -המלובשת [[נפש הטבעית|בנפשו הטבעית]] ובגופו- גם היא יורדת ומושפלת בתוך הקליפות, הנה על ידי זה מוריד וממשיך לשם גם את בחינת וניצוץ אלקות המחיה את [[נר"נ]] שלו, שהיא השכינה. | ||
==כלות השכינה== | |||
וזאת היא גלות השכינה, כשנמשכת ויורדת הארת אלקותו ית' -הנקרא בשם שכינה- ומתלבשת ב[[קליפה]], וה[[ע' שרים]] של קליפת נוגה יונקים חיותם וקיומם מהשכינה, ועל ידי זה מתחזקים ברע ומרגישים עצמם לישות נפרדת מה' - כפירה באחדותו ית' האמיתית, הרי אין לך צער ובזיון לשכינה גדול מזה. | וזאת היא גלות השכינה, כשנמשכת ויורדת הארת אלקותו ית' -הנקרא בשם שכינה- ומתלבשת ב[[קליפה]], וה[[ע' שרים]] של קליפת נוגה יונקים חיותם וקיומם מהשכינה, ועל ידי זה מתחזקים ברע ומרגישים עצמם לישות נפרדת מה' - כפירה באחדותו ית' האמיתית, הרי אין לך צער ובזיון לשכינה גדול מזה. | ||
===החלק החיובי=== | |||
אך יש גם היבט חיובי לגלות השכינה, וזה מתבטא בשני ענינים: | אך יש גם היבט חיובי לגלות השכינה, וזה מתבטא בשני ענינים: | ||
שורה 32: | שורה 26: | ||
וזהו סוד גלות השכינה מבחינה חיובית, כשיורדת לגלות לברר ולהעלות את ניצוצות הקדושה. | וזהו סוד גלות השכינה מבחינה חיובית, כשיורדת לגלות לברר ולהעלות את ניצוצות הקדושה. | ||
ועל ידי מעשינו ועבודתינו ב[[עבודת הבירורים]] בגלות אדום, מגיעים לקיום הנבואה ששם ה' בפי בלעם: "והיה אדום ירשה והיה ירשה שעיר איביו וישראל עושה חיל. וירד מיעקב והאביד שריד מעיר" | ועל ידי מעשינו ועבודתינו ב[[עבודת הבירורים]] בגלות אדום, מגיעים לקיום הנבואה ששם ה' בפי בלעם: "והיה אדום ירשה והיה ירשה שעיר איביו וישראל עושה חיל. וירד מיעקב והאביד שריד מעיר" וכן אמר הנביא: "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו והיתה לה' המלוכה וגו'", ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה. | ||
{{סגל}} | {{סגל}} | ||
{{מבט}} | {{מבט}} |
עריכות