חוני המעגל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,043 בתים ,  7 בינואר 2011
אין תקציר עריכה
(←‏ישן שבעים שנה: ויקיפדיה)
שורה 9: שורה 9:
לפי [[תורת החסידות]], ההסבר לכך שירדו מלכתחילה הצפה של גשמים, היא מפני שהגשמים ירדו בהתאם למעלתו של חוני המעגל, אבל מצד המקבל - כלל ישראל, הם לא היו ראויים לכך{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16013&hilite=179619a2-4e71-4808-9d9a-945643e3743b&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=447 התוועדויות תשמ"ג ח"ג].}}
לפי [[תורת החסידות]], ההסבר לכך שירדו מלכתחילה הצפה של גשמים, היא מפני שהגשמים ירדו בהתאם למעלתו של חוני המעגל, אבל מצד המקבל - כלל ישראל, הם לא היו ראויים לכך{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16013&hilite=179619a2-4e71-4808-9d9a-945643e3743b&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=447 התוועדויות תשמ"ג ח"ג].}}
==ישן שבעים שנה==
==ישן שבעים שנה==
בגמרא מסופר כי הוא ישן שבעים שנה, ואח"כ התעורר, ומשראה שלא מאמינים לו שהוא הוא חוני המעגל, אמר את המשפט הידוע: או חברותא, או מיתותא. הביאור הוא, שינתו לא היתה שינה כפשוטה, אלא נשמתו עלתה למעלה לשאוב לה חיים{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=efb975f3-0049-481d-964e-3fe16b3004d6&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=569 הרבי] בשם פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ד}}.
 
באשר לסופו של חוני, קיימת מסורת המופיעה ב[[תלמוד בבלי|תלמוד הבבלי]] (תענית כג, א), לפיה כאשר הלך חוני בדרך ראה אדם נוטע [[חרוב]], ושאל אותו מדוע הוא עושה כן, שכן החרוב יישא פרי רק בעוד שבעים שנה. האדם אמר שהוא נוטע את החרובים לדורות הבאים, והוסיף הזקן את האמרה המפורסמת:
"כשם שנטעו אבותי לי, אטע אני לבני". ישב חוני, התנמנם והתעורר כעבור שבעים שנה. כאשר קם משנתו, מצא את נכדו של הזקן כשהוא לוקט מפירות החרוב. משנכנס ל[[בית המדרש]], תירץ חוני כל [[קושיא]] שעלתה בבית המדרש. אמרו החכמים שהמאמרים מיושבים וברורים משל היה פה חוני המעגל שהיה מיישב ומברר את הדברים בזמנו. כאשר אמר להם כי הוא חוני, איש לא האמין לו, ומרוב צער, התפלל חוני וביקש שימות, ואכן הוא מת. בעקבות כך, טבע [[רבא]] את האימרה "או חברותא או מיתותא". (או חבר או מיתה).
 
 
הביאור הוא, שינתו לא היתה שינה כפשוטה, אלא נשמתו עלתה למעלה לשאוב לה חיים{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=efb975f3-0049-481d-964e-3fe16b3004d6&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=569 הרבי] בשם פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ד}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תנאים]]
[[קטגוריה:תנאים]]
39,916

עריכות

תפריט ניווט