1,100
עריכות
(מחיקת קישור לשם אלקים, מיותר - יש תבנית) |
(פיסקה - מילוי אותיותיו) |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
שם הוי"ה ושם [[אלהי"ם]] הם בבחינת חסד ודין. נאמר "שמש ומגן הוי"ה אלהי"ם" ששם אלהי"ם הוא בבחינת מגן ונרתיק המסתיר ומכסה על אור שם הוי"ה. לכן ספירת ה[[מלכות]] היא בבחינת שם [[אלהי"ם]] לעומת [[תפארת]] שהיא בבחינת שם הוי"ה. | שם הוי"ה ושם [[אלהי"ם]] הם בבחינת חסד ודין. נאמר "שמש ומגן הוי"ה אלהי"ם" ששם אלהי"ם הוא בבחינת מגן ונרתיק המסתיר ומכסה על אור שם הוי"ה. לכן ספירת ה[[מלכות]] היא בבחינת שם [[אלהי"ם]] לעומת [[תפארת]] שהיא בבחינת שם הוי"ה. | ||
== | == מילוי אותיותיו == | ||
לשם הוי' מילויים רבים. הדבר נובע מכך ששלשת אותיותיו (מלבד האות יו"ד) ניתנות למילוי בשלשה אופנים כל אחת. אות ה' (הראשונה והאחרונה) מתמלאות באופנים הבאים: ה"י, ה"ה ו - ה"א. האות ו' מתמלאת באופנים הבאים: וי"ו, וא"ו ו - ו"ו. בסה"כ ניתן למלא את שם הוי' ב27 אופנים שונים, העולים לחשבון 13 מספרים שונים. מתוכם ארבעה מילויים הם העיקריים, אלה מופיעים בתיאור [[סדר ההשתלשות]] ובריאת העולמות, ותופסים מקום מרכזי בהבנת יחסים בין דברים שונים בעבודת ה'. | |||
=== המילויים השונים === | |||
{| | |||
|width=40%| | |||
*[[שם ע"ב|יו"ד ה"י וי"ו ה"י]] (72) | |||
*[[שם ס"ג|יו"ד ה"י וא"ו ה"י]] (63) | |||
*יו"ד ה"י ו"ו ה"י (62) | |||
*יו"ד ה"ה וי"ו ה"י (67) | |||
*יו"ד ה"ה וא"ו ה"י (58) | |||
*יו"ד ה"ה ו"ו ה"י (57) | |||
*יו"ד ה"א וי"ו ה"י (63) | |||
*יו"ד ה"א וא"ו ה"י (54) | |||
*יו"ד ה"א ו"ו ה"י (53) | |||
|width=40%| | |||
*יו"ד ה"י וי"ו ה"ה (67) | |||
*יו"ד ה"י וא"ו ה"ה (58) | |||
*יו"ד ה"י ו"ו ה"ה (57) | |||
*יו"ד ה"ה וי"ו ה"ה (62) | |||
*יו"ד ה"ה וא"ו ה"ה (53) | |||
*[[שם ב"ן|יו"ד ה"ה ו"ו ה"ה]] (52) | |||
*יו"ד ה"א וי"ו ה"ה (58) | |||
*יו"ד ה"א וא"ו ה"ה (49) | |||
*יו"ד ה"א ו"ו ה"ה (48) | |||
|width=40%| | |||
*יו"ד ה"י וי"ו ה"א (63) | |||
*יו"ד ה"י וא"ו ה"א (54) | |||
*יו"ד ה"י ו"ו ה"א (53) | |||
*יו"ד ה"ה וי"ו ה"א (58) | |||
*יו"ד ה"ה וא"ו ה"א (49) | |||
*יו"ד ה"ה ו"ו ה"א (48) | |||
*יו"ד ה"א וי"ו ה"א (54) | |||
*[[שם מ"ה|יו"ד ה"א וא"ו ה"א]] (45) | |||
*יו"ד ה"א ו"ו ה"א (44) | |||
|} | |||
כל המילויים האפשריים עולים לחשבונות הבאים: ע"ב, ס"ז, ס"ג, ס"ב, נ"ח, נ"ז, נ"ד, נ"ג, נ"ב (ב"ן), מ"ט, מ"ח, מ"ה, מ"ד. | |||
=== ארבעת המילויים העיקריים === | |||
מתוך כל המילויים האפשריים מודגשים בקבלה ובחסידות ארבעת המילויים הבאים: | |||
==== מילוי ע"ב ==== | |||
'''יו"ד ה"י וי"ו ה"י''' - מכונה גם מילוי יו"דין, מפני שכל אותיותיו ממלואות באות י'. מילוי ע"ב הוא המילוי העליון, שכנגד החכמה. בסדר ההשתלשלות שם זה הוא למעלה מגילוי לנבראים ואין לנו השגה בו כלל, כפי שאין השגה ב[[ספירת החכמה|חכמה דאצילות]]. | |||
==== מילוי ס"ג ==== | |||
'''יו"ד ה"י וא"ו ה"י''' - מילוי ס"ג הוא המילוי שכנגד ה[[ספירת הבינה|בינה]], ראשית היש. משם זה יצאו אורות [[עולם התהו]]. עולם זה החזיק מעמד ונשבר בגלל הישות וחוסר הביטול שהיו בו. | |||
==== מילוי מ"ה ==== | |||
'''יו"ד ה"א וא"ו ה"א''' - מכונה גם מילוי אל"פין, מפני שכל האותיות שבו ממולאות ע"י האות א'. משם זה נאצל עולם התיקון, שבא להמשיך ביטול בעולם התהו לאחר שנשבר. עולם התיקון הוא [[עולם האצילות]]. | |||
==== מילוי ב"ן ==== | |||
'''יו"ד ה"ה ו"ו ה"ה''' - מכונה גם 'המילוי הכפול', מפני שמילוי כל אות שווה לאות עצמה.{{הערה|ראה על כך [[תורה אור]] חיי שרה בעניין שדה המכפלה ובמראי המקומות שם.}} | |||
שם זה הוא השם של עולם התהו לאחר שנשבר. העבודה בעולם הזה היא להעלות את שם ב"ן, הניצוצות של עולם התהו, לקדושה. דבר זה נמשך ע"י המשכת שם מ"ה וייחודו עם שם ב"ן. שרשו של שם ב"ן במקום גבוה יותר, בעולם התהו,{{הערה|וכפי שאף מעיד החשבון שב"ן = 52 הוא למעלה ממ"ה = 45}} אך מכיוון שהוא נפל ב[[שבירת הכלים]] - בעולם הזה שם מ"ה יותר גבוה. | |||
==צירופי שם הוי"ה== | ==צירופי שם הוי"ה== |