תומכי תמימים זוויהל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:


ר' [[מרדכי אליעזר לפטובסקי]], שהיה ממונה על הקמת הישיבה באיזור אוקראינה, בחר במשימה את הרב [[חיים שאול ברוק]].
ר' [[מרדכי אליעזר לפטובסקי]], שהיה ממונה על הקמת הישיבה באיזור אוקראינה, בחר במשימה את הרב [[חיים שאול ברוק]].
לאחר קבלת הסכמה והוראה מכ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] נסע ר' שאול מיד לאחר [[חג הפסח]] [[תרפ"ח]], עם בנו הגדול מענדל בן ה-‏11 לזוויהל בעוד בני ביתו נשארים באילינוי.


מיד עם הגעתו מצא ר' שאול תשעה תלמידים שלומדים לבדם. בתיאום עם עסקני החינוך המחתרתי ו[[אנ"ש]] נשלחו הודעות ליתר התלמידים על פתיחת הישיבה. בתוך זמן קצר הוכפל מספר התלמידים - מלבד ה'חיידר' שמנה שנים-עשר תלמידים.  
לאחר קבלת הסכמה והוראה מכ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] נסע ר' שאול מיד לאחר [[חג הפסח]] [[תרפ"ח]], עם בנו הגדול מענדל בן ה-‏11 לזוויהל בעוד בני ביתו נשארים באילינוי.  מיד עם הגעתו מצא ר' שאול תשעה תלמידים שלומדים לבדם. בתיאום עם עסקני החינוך המחתרתי ו[[אנ"ש]] נשלחו הודעות ליתר התלמידים על פתיחת הישיבה. בתוך זמן קצר הוכפל מספר התלמידים - מלבד ה'חיידר' שמנה שנים-עשר תלמידים.  


התלמידים חולקו לשלוש כיתות על פי רמות לימוד. בכיתה הנמוכה למדו גמרא ורש"י עם חלק מהתוספות. בכיתה האמצעית למדו גמרא ותוספות, ואילו בכיתה לבחורים המבוגרים יותר, למדו גמרא עם מפרשים, וכן [[תניא]] ו[[ליקוטי תורה]]. לאחר תקופה התאחדה הכיתה האמצעית עם העליונה.  
התלמידים חולקו לשלוש כיתות על פי רמות לימוד. בכיתה הנמוכה למדו גמרא ורש"י עם חלק מהתוספות. בכיתה האמצעית למדו גמרא ותוספות, ואילו בכיתה לבחורים המבוגרים יותר, למדו גמרא עם מפרשים, וכן [[תניא]] ו[[ליקוטי תורה]]. לאחר תקופה התאחדה הכיתה האמצעית עם העליונה.  


הרב שאול ברוק שימש במקום כמנהל הישיבה, ראש ישיבה, [[משפיע]] ומשגיח גם יחד.
הרב שאול ברוק שימש במקום כמנהל הישיבה, ראש ישיבה, [[משפיע]] ומשגיח גם יחד.
 
==מעקבי ורדיפות ה"יבסקציה"==
תחילה התקיימו הלימודים בבית הכנסת הגדול שבעיר.  
תחילה התקיימו הלימודים בבית הכנסת הגדול שבעיר. שבועיים לאחר הקמת הישיבה, החלה ה"יבסקציה" לחשוד בנעשה. יבסקים החלו בביקורים תכופים בישיבה. התלמידים העמידו אפוא תורן בחלון בית הכנסת כדי שיודיע ויתריע על כל תנועה חשודה. כאשר נצפו אלמונים חשודים מתקרבים, היה התורן מודיע מיד, ור' שאול ברוק היה קופץ מהחלון אל בית השחיטה ששכן בחצר בית הכנסת ועסק כביכול בהכנות לשחיטת עוף.  
==מעקבי ורדיפות ה"יבסקציה"
שבועיים לאחר הקמת הישיבה, החלה ה"יבסקציה" לחשוד בנעשה. יבסקים החלו בביקורים תכופים בישיבה. התלמידים העמידו אפוא תורן בחלון בית הכנסת כדי שיודיע ויתריע על כל תנועה חשודה. כאשר נצפו אלמונים חשודים מתקרבים, היה התורן מודיע מיד, ור' שאול ברוק היה קופץ מהחלון אל בית השחיטה ששכן בחצר בית הכנסת ועסק כביכול בהכנות לשחיטת עוף.  


עוד צעד של זהירות נקט ר' שאול ברוק: את השיעורים מסר ר' שאול בשעות הבוקר כשהוא עטוף ב[[טלית]] וב[[תפילין]], כדי שאם יבואו הרשעים, יחשבוהו ליהודי שנשאר להתפלל ביחידות עוד שעה ארוכה.  
עוד צעד של זהירות נקט ר' שאול ברוק: את השיעורים מסר ר' שאול בשעות הבוקר כשהוא עטוף ב[[טלית]] וב[[תפילין]], כדי שאם יבואו הרשעים, יחשבוהו ליהודי שנשאר להתפלל ביחידות עוד שעה ארוכה.  
 
===מעצרו של ר' חיים שאול===
כחודש לאחר הקמת הישיבה, "זכתה" הישיבה לביקור פתאומי של ראש העיר מלווה באחד מאנשי היבסקציה. אלה מצאו את ר' שאול מסביר לאחד התלמידים קטע בגמרא. לשאלתם, הבהיר להם ר' שאול כי הוא בא לכאן להתפלל בלבד, אבל אחד הנערים שאל אותו שאלה והוא מנסה לפתור את שאלתו; מלבד זאת, אין בינו ובין התלמידים כל קשר. דבריו לא התקבלו על לבם והוא נלקח אחר כבוד למשטרה. משם שוחרר בערבות עד המשפט.
כחודש לאחר הקמת הישיבה, "זכתה" הישיבה לביקור פתאומי של ראש העיר מלווה באחד מאנשי היבסקציה. אלה מצאו את ר' שאול מסביר לאחד התלמידים קטע בגמרא. לשאלתם, הבהיר להם ר' שאול כי הוא בא לכאן להתפלל בלבד, אבל אחד הנערים שאל אותו שאלה והוא מנסה לפתור את שאלתו; מלבד זאת, אין בינו ובין התלמידים כל קשר. דבריו לא התקבלו על לבם והוא נלקח אחר כבוד למשטרה. משם שוחרר בערבות עד המשפט.


שורה 34: שורה 30:


לאחר כמה חקירות קצרות ולא מעיקות, הוחתם ר' שאול שלא יעזוב את העיר עד למשפט שנקבע לו, ואז שוחרר לביתו.  
לאחר כמה חקירות קצרות ולא מעיקות, הוחתם ר' שאול שלא יעזוב את העיר עד למשפט שנקבע לו, ואז שוחרר לביתו.  
 
===הר"מ החדש===
ר' שאול נוכח שלא יוכל להמשיך וללמד עוד את התמימים והוא הטיל את התפקיד על בנימין, בחור מבוגר תושב זוויהל, כדי שילמד עם הנערים הצעירים. ר' שאול נותר מרחוק כדי להשגיח על סדרי הלימודים במשך היום, בעוד שבשעות הלילה לימד את תלמידי הכיתה הגבוהה בביתו הפרטי.  
ר' שאול נוכח שלא יוכל להמשיך וללמד עוד את התמימים והוא הטיל את התפקיד על בנימין, בחור מבוגר תושב זוויהל, כדי שילמד עם הנערים הצעירים. ר' שאול נותר מרחוק כדי להשגיח על סדרי הלימודים במשך היום, בעוד שבשעות הלילה לימד את תלמידי הכיתה הגבוהה בביתו הפרטי.  


39,916

עריכות

תפריט ניווט