33,627
עריכות
אין תקציר עריכה |
(עריכה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעריכה}} | {{בעריכה}} | ||
[[תמונה:מצבת המגיד ממזריטש.jpg|left|thumb|250px|מצבת המגיד ממעזריטש ותלמידיו באניפולי]] | [[תמונה:מצבת המגיד ממזריטש.jpg|left|thumb|250px|מצבת המגיד ממעזריטש ותלמידיו באניפולי]] | ||
'''רבי דובער ממזריטש''' (מכונה '''המגיד ממזריטש''') היה תלמידו וממשיך דרכו של ה[[בעל שם טוב]]. תאריך לידתו לא ידוע לנו ונפטר ב[[י"ט כסלו תקל"ג]] ומנוחתו כבוד בעיירה | '''רבי דובער ממזריטש''' (מכונה '''המגיד ממזריטש''') היה תלמידו וממשיך דרכו של ה[[בעל שם טוב]]. תאריך לידתו לא ידוע לנו ונפטר ב[[י"ט כסלו תקל"ג]] ומנוחתו כבוד בעיירה אניפולי. | ||
==ביוגרפיה== | ==ביוגרפיה== | ||
רבי דובער נולד לר' אברהם וחווה. אביו היה מיוחס עד לר' [[יוחנן הסנדלר]]. התפרנס | רבי דובער נולד לר' אברהם וחווה. אביו היה מיוחס עד לר' [[יוחנן הסנדלר]]. התפרנס בדוחק מהיותו מלמד ילדים ובעצת רב העיר שלח את בנו, דובער, ללמוד בלבוב בישיבה של הגאון ר' יעקב יהושע (בעל [[פני יהושע]]). | ||
רבי דובער נישא למרת קיילא ולאחר נישואיו שימש כמלמד במזריטש ומקביל החל ללמוד | רבי דובער נישא למרת קיילא ולאחר נישואיו שימש כמלמד במזריטש ומקביל החל ללמוד את [[תורת הקבלה]]. בהמשך שימש כמגיד בעיר טורטשין ולאחר מכן גם בקוריץ ובדובנא. המגיד חי בבית קטן ורעוע והיה חולה מאוד ברגליו. במשך שנים ארוכות לאחר נישואיו טרם נולדו להם ילדים ובהיותו בן שלושים ושש שנה הציעה לו אשתו שיגרש אותה כדי שיוכל להתחתן עם אשה אחרת, שיהיו לו ממנה ילדים, אך המגיד דחה את הצעתה. | ||
==אצל הבעל שם טוב== | ==אצל הבעל שם טוב== | ||
שורה 37: | שורה 35: | ||
לפני הסתלקותו ביום שלישי בשנת [[תקל"ג]] תפס בידיו של ר' שניאור זלמן ואמר: [[י"ט כסלו]] הוא ההילולה של שנינו. | לפני הסתלקותו ביום שלישי בשנת [[תקל"ג]] תפס בידיו של ר' שניאור זלמן ואמר: [[י"ט כסלו]] הוא ההילולה של שנינו. | ||
ביום [[י"ט כסלו תקל"ג]] הסתלק המגיד ומנוחתו כבוד בעיירה אניפולי. | |||
החברה קדישא ותלמידי המגיד חלקו ביניהם מי יתעסק בטהרתו. בדין תורה הוחלט כי החברה קדישא והתלמידים שנרשמו בפנקס החברה קדישא בעירם יתעסקו בטהרתו. אחד מהם היה האדמו"ר הזקן שנרשם בפנקס הנ"ל בעירו-ליאזני. בגורל שהפילו התלמידים ביניהם באיזה אבר יזכה כל אחד מהם להתעסק בטהרתו, זכה אדמו"ר הזקן לטהר את ראשו של המגיד. הובילו את המגיד ל[[מקוה]] טהרה ואז אמר אדמו"ר הזקן שיניחו את רבו לטבול בעצמו, ואכן הניחוהו והמגיד טבל 3 פעמים. | החברה קדישא ותלמידי המגיד חלקו ביניהם מי יתעסק בטהרתו. בדין תורה הוחלט כי החברה קדישא והתלמידים שנרשמו בפנקס החברה קדישא בעירם יתעסקו בטהרתו. אחד מהם היה האדמו"ר הזקן שנרשם בפנקס הנ"ל בעירו-ליאזני. בגורל שהפילו התלמידים ביניהם באיזה אבר יזכה כל אחד מהם להתעסק בטהרתו, זכה אדמו"ר הזקן לטהר את ראשו של המגיד. הובילו את המגיד ל[[מקוה]] טהרה ואז אמר אדמו"ר הזקן שיניחו את רבו לטבול בעצמו, ואכן הניחוהו והמגיד טבל 3 פעמים. |