324
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=התנא רבי אלעזר בן שמוע, סתם רבי אלעזר במשנה|אחר=ה[[אמורא]] רבי אלעזר בן פדת שהוא סתם רבי אלעזר בגמרא|ראו=[[רבי אלעזר בן פדת]]}} | {{פירוש נוסף|נוכחי=התנא רבי אלעזר בן שמוע, סתם רבי אלעזר במשנה|אחר=ה[[אמורא]] רבי אלעזר בן פדת שהוא סתם רבי אלעזר בגמרא|ראו=[[רבי אלעזר בן פדת]]}} | ||
רבי '''אלעזר בן שמוע''' (הוא מי שמכונה "'''רבי אלעזר'''" סתם{{הערת שוליים| | רבי '''אלעזר בן שמוע''' (הוא מי שמכונה "'''רבי אלעזר'''" סתם{{הערת שוליים|[[רש"י]] פ"ג ד[[מסכת כתובות]] ועוד.}}, בדרך כלל, ב[[משנה]] וב[[ברייתא|ברייתות]]) היה [[תנא]] בדור הרביעי, [[כהן]], והיה בעל השפעה מרובה על המשכיות מסירת ה[[תורה שבעל פה]]. היה האחרון שבחמשת תלמידיו הצעירים של [[רבי עקיבא]] ונחשב לתלמיד מובהק שלו,{{הערת שוליים|1=תלמוד בבלי, [[מסכת יבמות]], דף ס"ב, ב']]; [[בראשית רבה]], ס"א, ג'.}} [[סמיכה לרבנות|נסמך להוראה]] על ידי [[רבי יהודה בן בבא]], אך למד גם אצל [[רבי יהושע]] ו[[רבי טרפון]].{{הערת שוליים|[[מסכת נזיר]], פרק ז', ד']]; [[תוספתא]], [[מסכת בבא קמא]], א', ט'.}} לפי מדרש "[[אלה אזכרה]]" נמנה עם [[עשרת הרוגי מלכות]].{{הערת שוליים|מדרש אלה אזכרה]]"; לפי מניין ההרוגים שבמדרש תהילים (פ"ט), לא נמנה עליהם רבי אלעזר בן שמוע.}} | ||
==ביוגרפיה== | ==ביוגרפיה== | ||
על פי מסורת [[חז"ל]], 24 אלף מתלמידיו של התנא הגדול רבי עקיבא מתו ב[[מגפה]], ובעקבות כך היה העולם שמם, עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום, ושנאה להם , [[רבי מאיר]] ו[[רבי יהודה]] ו[[רבי יוסי]] ו[[רבי שמעון]] ו'''רבי אלעזר בן שמוע''', והם הם העמידו תורה אותה שעה{{הערת שוליים| | על פי מסורת [[חז"ל]], 24 אלף מתלמידיו של התנא הגדול רבי עקיבא מתו ב[[מגפה]], ובעקבות כך היה העולם שמם, עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום, ושנאה להם , [[רבי מאיר]] ו[[רבי יהודה]] ו[[רבי יוסי]] ו[[רבי שמעון]] ו'''רבי אלעזר בן שמוע''', והם הם העמידו תורה אותה שעה{{הערת שוליים|תלמוד בבלי, [[מסכת יבמות]], דף ס"ב, ב'.}} רב כינה אותו "טובינא דחכמי", מאושר שבחכמים{{הערת שוליים|פ"ג ד[[מסכת כתובות]].}} | ||
== בתורת החסידות == | == בתורת החסידות == | ||
מובא בזהר{{הערת שוליים|סוף ח"ג דף ש"ה ע"א.}} שאמר ר' אלעזר "ואנא '''חמינא'''"{{הערת שוליים|לשון ראיה.}}, כי הוא היה יכול שיתגלה לו ע"י ה[[תורה]] בחינת אור הגנוז בו שאדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו וע"כ אמר אנא חמינא ממש{{הערת שוליים| | מובא בזהר{{הערת שוליים|סוף ח"ג דף ש"ה ע"א.}} שאמר ר' אלעזר "ואנא '''חמינא'''"{{הערת שוליים|לשון ראיה.}}, כי הוא היה יכול שיתגלה לו ע"י ה[[תורה]] בחינת אור הגנוז בו שאדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו וע"כ אמר אנא חמינא ממש{{הערת שוליים|[[אדמו"ר הזקן]] [[ליקוטי תורה]] [[פרשת במדבר]] יח ד.}} | ||
כשעלה משה למרום מצאו להקב"ה שאומר אלעזר בני אומר פרה וכו' קודם ביאת רבי אלעזר כמה מאות שנים., וכמאמר חז"ל כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש כבר ניתן למשה מסיני, שהקב"ה אמר למשה כך וכך עתיד תלמיד פלוני לחדש בדורו, כי תורת הצדיק ומעשיו הוא השעשוע ותענוג לפניו ית'{{הערת שוליים| | כשעלה משה למרום מצאו להקב"ה שאומר אלעזר בני אומר פרה וכו' קודם ביאת רבי אלעזר כמה מאות שנים., וכמאמר חז"ל כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש כבר ניתן למשה מסיני, שהקב"ה אמר למשה כך וכך עתיד תלמיד פלוני לחדש בדורו, כי תורת הצדיק ומעשיו הוא השעשוע ותענוג לפניו ית'{{הערת שוליים|[[המגיד ממעזריטש]] [[אור תורה]] תולדות, לא.}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תנאים]] | [[קטגוריה:תנאים]] |
עריכות