ברכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 22 בתים ,  3 באוגוסט 2010
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:


== החילוק בין ברכה והצלחה ==
== החילוק בין ברכה והצלחה ==
כאשר היה רבי [[שמעון נתן נטע בידרמן]] מלעלוב אצל הרבי אמר לרבי בשם זקנו רבי דוד [[מלעלוב]] שהגדיר את חילוק בין ברכה והצלחה, שברכה היא למעלה מדרך הטבע, והצלחה היא דבר שבדרך הטבע, ולכן הצלחה יכולה לחול גם ב[[חוץ לארץ]], מה שאין כן ברכה. וההוכחה היא, שכתוב ויהי יוסף איש מצליח - כאשר היה בבית האסורים, אך כאשר הפקיד פוטיפר את יוסף על ביתו כתוב "ויברך ה' את בית המצרי בגלל יוסף". והביאור לכך הוא מכיון שהפקיד את יוסף להיות על ביתו, ונהיה ד' אמות של הצדיק בחינת ארץ ישראל, לכן חל הברכה שהיא למעלה מדרך הטבע, כמו ב[[ארץ ישראל]].
כאשר היה רבי [[שמעון נתן נטע בידרמן]] מלעלוב אצל הרבי אמר לרבי בשם זקנו רבי דוד מ[[לעלוב]] שהגדיר את חילוק בין ברכה והצלחה, שברכה היא למעלה מדרך הטבע, והצלחה היא דבר שבדרך הטבע, ולכן הצלחה יכולה לחול גם ב[[חוץ לארץ]], מה שאין כן ברכה. וההוכחה היא, שכתוב ויהי יוסף איש מצליח - כאשר היה בבית האסורים, אך כאשר הפקיד פוטיפר את יוסף על ביתו כתוב "ויברך ה' את בית המצרי בגלל יוסף". והביאור לכך הוא מכיון שהפקיד את יוסף להיות על ביתו, ונהיה ד' אמות של הצדיק בחינת ארץ ישראל, לכן חל הברכה שהיא למעלה מדרך הטבע, כמו ב[[ארץ ישראל]].


[[הרבי]] לא קיבל דברים אלו והביא מספר ראיות שענין הברכה גדול מענין ההצלחה.
[[הרבי]] לא קיבל דברים אלו והביא מספר ראיות שענין הברכה גדול מענין ההצלחה.
שורה 14: שורה 14:
ולהמשיך את הדבר משרשו ומקורו, מן ההעלם אל הגילוי.  
ולהמשיך את הדבר משרשו ומקורו, מן ההעלם אל הגילוי.  


ב. [[אדמו"ר הזקן]]<REF> לקוטי תורה ראה יט, א.</REF> מבאר שברכה ענינה המשכה משרשו ומקורו בלבד,
ב. [[אדמו"ר הזקן]]<REF> [[לקוטי תורה]] ראה יט, א.</REF> מבאר שברכה ענינה המשכה משרשו ומקורו בלבד,
כלומר, ברכה אינה פועלת דבר חדש, כי אם המשכה וגילוי משרשו ומקורו,
כלומר, ברכה אינה פועלת דבר חדש, כי אם המשכה וגילוי משרשו ומקורו,


שורה 23: שורה 23:
מכך מוכח שהצלחה היא למעלה מברכה. כי: ברכה ענינה המשכה משורש ומקור בלבד — שמזה גופא מוכח שזהו ענין השייך לדרך הטבע. משא״כ הצלחה — בחינת הכתר. שלמעלה מסדר השתלשלות, למעלה מדרך ה[[טבע]].   
מכך מוכח שהצלחה היא למעלה מברכה. כי: ברכה ענינה המשכה משורש ומקור בלבד — שמזה גופא מוכח שזהו ענין השייך לדרך הטבע. משא״כ הצלחה — בחינת הכתר. שלמעלה מסדר השתלשלות, למעלה מדרך ה[[טבע]].   


וכן הוא בלשון העולם<REF>"מילתא דאמרי אינשי". ראה ב"ק צב. א.</REF>: כאשר אומרים שאדם פלוני הוא ״א געבענטשטער מענטש״ — הרי זה דבר על דרך הרגיל, מה שאין כן כאשר אומרים שאדם פלוני הוא ״איש מוצלח״ (״א גליקלעכער מענטש״) — הרי זה דבר שאינו על דרך הרגיל...
וכן הוא בלשון העולם<REF>"מילתא דאמרי אינשי". ראה [[ב"ק]] צב, א.</REF>: כאשר אומרים שאדם פלוני הוא ״א געבענטשטער מענטש״ — הרי זה דבר על דרך הרגיל, מה שאין כן כאשר אומרים שאדם פלוני הוא "איש מוצלח"{{הערת שוליים|א גליקלעכער מענטש.}} הרי זה דבר שאינו על דרך הרגיל...


== מקורות ==
== מקורות ==
39,916

עריכות

תפריט ניווט