יהושע בן נון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7 בתים ,  25 ביולי 2010
אין תקציר עריכה
(דף חדש: '''יהושע בן נון''' היה משמשו ותלמידו המובהק של משה רבינו, ונתמנה על ידי משה בציווי הקב"ה, להתמנות למנהיג י…)
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''יהושע בן נון''' היה משמשו ותלמידו המובהק של משה רבינו, ונתמנה על ידי משה בציווי הקב"ה, להתמנות למנהיג ישראל אחרי פטירתו.
'''יהושע בן נון''' היה משמשו ותלמידו המובהק של [[משה רבינו]], ונתמנה על ידי משה בציווי הקב"ה, להתמנות למנהיג ישראל אחרי פטירתו.


== מנהיג יחיד ==
== מנהיג יחיד ==


למרות שבדורות המאוחרים יותר מקובל היה שמשרת המנהיג היתה מחולקת בין נשיא סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורתי והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל<REF>ראה עוד בערך [[תנא]].</REF> - למרות זאת היה יהושע המנהיג היחיד שבדורו.
למרות שבדורות המאוחרים יותר מקובל היה שמשרת המנהיג היתה מחולקת בין [[נשיא]] סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורתי והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל<REF>ראה עוד בערך [[תנא]].</REF> - למרות זאת היה יהושע המנהיג היחיד שבדורו.


[[הרבי]] מסביר כי הסיבה לכך היא, שבשונה למסירת התורה בכל הדורות, שהיתה באופן של "קבלה" מהחכם ובני דורו, בשונה מכך היתה מסירת התורה ממשה ליהושע, והיא היתה באופן של "מסירת התורה", ויהושע היה בדרגה מליאה של נשיא שהוא כמלך ממש, מכיון שהתורה בדורו היתה על ידו בלבד, וכמשה רבינו עצמו.
[[הרבי]] מסביר כי הסיבה לכך היא, שבשונה למסירת התורה בכל הדורות, שהיתה באופן של "קבלה" מהחכם ובני דורו, בשונה מכך היתה מסירת התורה ממשה ליהושע, והיא היתה באופן של "מסירת התורה", ויהושע היה בדרגה מליאה של נשיא שהוא כמלך ממש, מכיון שהתורה בדורו היתה על ידו בלבד, וכמשה רבינו עצמו.
שורה 9: שורה 9:
באופן זה של מלוכה מוחלטת, הרי שהחלוקה של "נשיא" ו"אב"ד" הינה סתירה לכלל הידוע ש"אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד".  
באופן זה של מלוכה מוחלטת, הרי שהחלוקה של "נשיא" ו"אב"ד" הינה סתירה לכלל הידוע ש"אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד".  


והסיבה לכך הינה מכיון שהרמב"ם מגיד את תפקידו של המלך - להנהיג את חוקי התורה שהקבעים על ידי הסנהדרין, ולכן גם השררה בעם אינה דבר נםרד מנשיאותו התורתית, שהרי גם שררתו הינה להנהיג את חוקי התורה.
והסיבה לכך הינה מכיון שה[[רמב]] מגיד את תפקידו של המלך - להנהיג את חוקי התורה שהקבעים על ידי הסנהדרין, ולכן גם השררה בעם אינה דבר נםרד מנשיאותו התורתית, שהרי גם שררתו הינה להנהיג את חוקי התורה.


== אופן הסמיכה של יהושע בן נון ==
== אופן הסמיכה של יהושע בן נון ==
שורה 19: שורה 19:
בכך מובנים דברי הרמב"ם שהמלך הראשון היה שאול. למרות שגם משה רבינו ויהושע היו מלכים, היתה מלכותם באופן של נשיאות תורתית בעיקר, בשונה ממלכות שאול המלך ודוד המלך. <REF>[[לקוטי שיחות]] חלק כ"ג, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=06ecb0a6-c6d6-4256-a553-885eeffb1a27&st=%D7%A8%D7%99%D7%A9+%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%AA%D7%90 עמ' 208 (193).]</REF>.
בכך מובנים דברי הרמב"ם שהמלך הראשון היה שאול. למרות שגם משה רבינו ויהושע היו מלכים, היתה מלכותם באופן של נשיאות תורתית בעיקר, בשונה ממלכות שאול המלך ודוד המלך. <REF>[[לקוטי שיחות]] חלק כ"ג, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=06ecb0a6-c6d6-4256-a553-885eeffb1a27&st=%D7%A8%D7%99%D7%A9+%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%AA%D7%90 עמ' 208 (193).]</REF>.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
39,916

עריכות

תפריט ניווט