39,916
עריכות
(ערך חדש לקטגוררית אמוראים) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ה[[אמורא]] האלוקי '''רב הונא בבלאה''', הוא סתם רב הונא שב[[ש"ס]] {{הערת שוליים|1=[[רש"י]] ברכות דף מו, עמוד א.}}. | |||
היה תלמידו של רבינו אבא בר אייבו - הוא [[רב]] [שבת דף סו, עמוד ב | היה תלמידו של רבינו אבא בר אייבו - הוא [[רב]] {{הערת שוליים|1=[[ מסכת שבת]] דף סו, עמוד ב.}}. | ||
היה חבירו של [[רב כהנא הראשון]], ו[[ר' אמי]] ו[[ר' אסי]] כהני חשיבי דארעא דישראל היו כפופים לו, והוא אביו של [[רבי אבא בר רב הונא]], שנודע בשם 'רבה בר רב הונא' | היה חבירו של [[רב כהנא הראשון]], ו[[ר' אמי]] ו[[ר' אסי]] כהני חשיבי דארעא דישראל היו כפופים לו, והוא אביו של [[רבי אבא בר רב הונא]], שנודע בשם 'רבה בר רב הונא' {{הערת שוליים|יוחסין}}. | ||
חכם גדול היה, ורבי אבא בר יוסף בר חמא - הנודע בשמו [[רבא]], ביקש מן השמים לזכות לחכמתו של רב הונא [מועד קטן דף כח, עמוד א | [[חכמה|חכם]] גדול היה, ורבי אבא בר יוסף בר חמא - הנודע בשמו [[רבא]], ביקש מן השמים לזכות לחכמתו של רב הונא {{הערת שוליים|1=[[מועד קטן]] דף כח, עמוד א.}}. | ||
[[רב חסדא]] מכנה את עצמו 'קטן', לעומת רב הונא אותו הוא מכנה 'גדול' [בבא בתרא דף קכה, עמוד ב ו[[ | [[רב חסדא]] מכנה את עצמו 'קטן', לעומת רב הונא אותו הוא מכנה 'גדול' {{הערת שוליים|1=[[בבא בתרא]] דף קכה, עמוד ב ו[[רשב"ם]] שם.}}. | ||
בתחילה היה רב הונא עני מרוד, ופעם אחת כשלא היה בידיו לקנות יין | בתחילה היה רב הונא [[עני]] מרוד, ופעם אחת כשלא היה בידיו לקנות [[יין]] ל[[קידוש]], מישכן את חגורתו לקנות [[יין]] ועשה לו חגורה מעשב. כאשר שמע זאת [[רב]], ברכו שיהיה מכוסה בבגדי משי, כלומר שיתעשר. ברכתו נתקיימה במלואה לימים, כאשר רב הונא השיא את בנו רבה, אז נח על המיטה, ובהיותו קטן-קומה לא הרגישו בני ביתו כי הוא שוכב על המיטה, והניחו עליו את בגדי המשי אשר פשטו... וכך נתקיימה ברכתו של [[רב]] בפשיטות {{הערת שוליים|1=[[מגילה]] דף כז, עמוד ב.}}. אחר כך התעשר מאוד ופירנס שמונה מאות תלמידים {{הערת שוליים|1=[[כתובו]]ת דף קו, עמוד א.}} כאשר כיהן כראש הישיבה בסורא במשך ארבעים שנה [או ארבעים ושש], מפטירתו של רבינו שמואל הכהן - הנודע בשמו [[שמואל]] - ואילך {{הערת שוליים|1=[[סדר הדורות]] בשם איגרת רשג.}}. | ||
תלמידים רבים כל כך באו ללמוד אצלו, עד שאמרו שכאשר אלו קמו לאחר שיעורו וניערו את מעיליהם היה האבק מאפיל את החמה | תלמידים רבים כל כך באו ללמוד אצלו, עד שאמרו שכאשר אלו קמו לאחר שיעורו וניערו את מעיליהם היה האבק מאפיל את החמה {{הערת שוליים|1=כתובות דף קו, א.}}. היה מאריך בשיעוריו מאוד{{הערת שוליים|כתובות פ"ו.}} | ||
== אמרותיו == | == אמרותיו == | ||
אמר רבי חלבו אמר רב הונא: כל הקובע מקום לתפלתו - אלקי אברהם בעזרו. וכשמת - אומרים לו: אי עניו, אי חסיד, מתלמידיו של אברהם אבינו. [ברכות דף ו, עמוד ב]. | *אמר רבי חלבו אמר רב הונא: כל הקובע מקום לתפלתו - אלקי אברהם בעזרו. וכשמת - אומרים לו: אי עניו, אי חסיד, מתלמידיו של אברהם אבינו. {{הערת שוליים|1=[[ברכות]] דף ו, עמוד ב.}}. | ||
*אמר רב הונא{{הערת שוליים|1=[[מסכת שבת]] ס"ט ע"ב.}} היה מהלך במדבר ואינו יודע אימתי [[שבת]], מונה ששת ימים{{הערת שוליים|מיום ששם אל לבו שכחתו, ומשמר השביעי – רש"י.}} ומשמר יום אחד, חייא בר רב אומר משמר יום אחד ומונה ששה, במאי קמיפליגי מר – רב הונא – סבר כברייתו של עולם{{הערת שוליים|ימי חול נמנו תחלה – רש"י.}} ומר – חייא בר רב – סבר כאדם הראשון{{הערת שוליים|שנברא בע"ש, ויום ראשון למנינו שבת הי' – רש"י.}} | |||
מפרש הבעל שם טוב{{הערת שוליים|1=[[כתר שם טוב]] הוספות.}}: ישנן שני מיני עבודות, העבודה של ששת ימי החול, והעבודה של שבת, וכל שבוע הוא בן ששה ימין המכוון נגד הששה [[ספירות]], ובימי חול עצמם ישנם שני מיני עבודות, האחד הוא ששבת הוא השכר של כל הששה ימים, והשני ששבת הוא המשפיע לכל הששה ימים. | |||
העבודה של שבת היא [[תפילה]], והעבודה של ימי החול היא [[תורה]]. אמר רב הונא, אם אדם הולך במדבר - הוא שקוע בתורה, ואינו יודע מה הוא שבת, הוא לא יודע מהעבודה של תפילה, העצה לכך היא למנות ששה ימים, מונה ששה ימים, עליו לעבוד בכל השש מידות שלו לזכור לשם מה הוא בא לעולם, ולהתבונן בגדלות השם, וזהו העבודה של תפילה. זה הוא מאמר רש"י מיום ששם אל לבו שכחתו, ואח"כ משמר יום אחד שזה הוא יום השביעי העבודה של תפילה עם קבלת עול מלכות שמים, שזו היא סיבת המלכוה, חייא בר רב, מי שיש לו חיות בתורה, וזהו מי שלומד תורה לשמה, אצלו הסדר הפוך, משמר יום אחד ומונה ששה ימים, אצלו העבודה של תפילה נותנת חיות בעבודה של תורה, "ברייתו של עולם" היא הרי בשביל עבודת הבירורים, ולכן העבודה של תורה קודמת אצלו, ושכרו היא עבודה של שבת שזו היא עבודת התפילה, הנותנת חיות בתורה. | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:תנאים]] | |||
[[קטגוריה:אמוראים]] |
עריכות