שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 54 בתים ,  07:17, 21 ביולי 2010
אין תקציר עריכה
'''רבי אליעזר בן יעקב''' הינו [[תנא]] המצוטט לעיתים רחוקות, אך ה[[הלכה]] היא כמותו בכל מקום.
ישנן סתירות בנוגע לזמן היותו של תנא זה. ישנן הוכחות כי הוא היה תנא קדמון, שכן ב[[מסכת יבמות]]{{הערת שוליים|מט, ב.}} מצטט בן עזאי, מצאתי מגילת סתרים וכתוב בה משנת רבי אליעזר בן יעקב קב ונקי. ולא שייך לומר כן על תנא שחי, שכן לא ידוע על משנתו שתאמר לאחר זמן זה אם גם היא תהיה קב ונקי, ולכן מוכח שהוא היה לפני זמן היותו של בן עזאי שהיה מתלמידי רבי עקיבא{{הערת שוליים|2=ראה [[ב"ב]] קנח, ב.}}. הוכחה נוספת היא, מכיון שבמסכת מדות מובא בשמו שאמר, כי "פעם אחת מצאו את אחי אבא ישן ושרפו את כסותו", ומכאן שהוא היה בזמן בית המקדש, והיה עד למעשה זה. = תקופתו ==
לעומת זאת ישנן סתירות בנוגע לזמן היותו של תנא זה. ישנן הוכחות שהוא כי הוא היה מתלמידי רבי עקיבאתנא קדמון, שכן באבות הוא מצוטט יחד עם רבי יוחנן הסנדלר שהוא היה מתלמידי רבי עקיבאב[[מסכת יבמות]]{{הערת שוליים|מט, וכן באבבות דרבי נתןב.}} מצטט בן עזאי, כאשר איסי מצאתי מגילת סתרים וכתוב בה משנת רבי אליעזר בן יהודה מצטט את מעלותיהם של תלמידי רבי עקיבא הוא מצטטט אותו עימהם ואומר כי יעקב קב ונקי. ולא שייך לומר כן על תנא שחי, שכן לא ידוע על משנתו שתאמר לאחר זמן זה אם גם היא תהיה קב ונקי. ומכיון שרבי עקיבא היה כשבעים שנה לאחר החורבן וכנראה שהרי הוא , ולכן מוכח שהוא היה מתומכיו לפני זמן היותו של בן עזאי שהיה מתלמידי רבי עקיבא{{הערת שוליים|2=ראה [[ב"ב]] קנח, ב.}}. הוכחה נוספת היא, מכיון שב[[בר כוכבאמסכת מדות]] שהיה בתקופה זומובא בשמו שאמר, כי "פעם אחת מצאו את אחי אבא ישן ושרפו את כסותו", וכן מהמעשה של עשרת הרוגי מלכות ומכאן שהוא היה אחד מהםבזמן בית המקדש, והיה עד למעשה זה.
היו שרצו לתרץ כי אמנם היו שני לעומת זאת ישנן הוכחות שהוא היה מתלמידי רבי עקיבא, שכן באבות הוא מצוטט יחד עם [[רבי יוחנן הסנדלר]] שהוא היה מתלמידי [[רבי אליעזר עקיבא]], וכן [[באבות דרבי נתן]], כאשר איסי בן יעקב, אך תירוץ זה אינו מתאים לפי שיטתו יהודה מצטט את מעלותיהם של בעל סדר הדורות{{הערת שוליים|בערכותלמידי רבי עקיבא הוא מצטט אותו עימהם ואומר כי משנתו היא קב ונקי. ומכיון שרבי עקיבא היה כשבעים שנה לאחר החורבן וכנראה שהרי הוא היה אדם גדול ואדמו"ר הצמח צדק מצטט ממנו.}} והגם מתומכיו של [[בר כוכבא]] שהיה אפשר לומר בתקופה זו, וכן מהמעשה של [[עשרת הרוגי מלכות]] שהוא טעה בזמן זה, ךלא כן אפשר לומר על הרמב"ם, והוא מצטט רק רבי אליעזר בן יעקב היה אחד שהיה לפני החורבןמהם.
היו שרצו לתרץ כי אמנם היו שני רבי אליעזר בן יעקב, אך תירוץ זה אינו מתאים לפי שיטתו של בעל [[סדר הדורות]]{{הערת שוליים|1=בערכו. הוא היה אדם גדול ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] מצטט ממנו.}} והגם שהיה אפשר לומר שהוא טעה בזמן זה, ךלא כן אפשר לומר על ה[[רמב"ם]], והוא מצטט רק רבי אליעזר בן יעקב אחד שהיה לפני החורבן. יש אפשרות לתרץ את הקושיא שהרמב"ם לא מצטט את כל שמותיהם של התנאים והאמוראיםוה[[אמוראים]], רק את אלו הנוגעים להלכה ולמעשה לפי הכלל של הלכה כבתראי, ולכן הוא מצטט רק את אותו רבי אליזער בן יעקב הראשון שהלכה כמותו בכל מקום, אבל לא את השני.
ישנן קושיות על תירוץ זה, שכן גם ברבי אליעזר בן יעקב השני אנו מוצאים אמירות שמשנתו היא קב ונקי, וכן אומר איסי בן יהודה על אותו רבי אליעזר בן יעקב אותו הוא מונה כאחד מתלמידי רבי עקיבא.
39,916

עריכות

תפריט ניווט