שיחה:לקוטי תורה (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
<div style="text-align: center;"><span style="color: Blue">באיזו שנים נאמרו המאמרים שבליקוטי תורה</span></div>
<div style="text-align: center;"><span style="color: Blue">באיזו שנים נאמרו המאמרים שבליקוטי תורה</span></div>


<span style="color: Red">א.</span> לפי המבואר באגרת הקדש שכתב הצמח צדק, נאמרו רוב המאמרים גם ה[[תורה אור (ספר)|תורה אור]] וגם ה[[לקוטי תורה (ספר)|לקוטי תורה]] '''משנת תקנ"ו עד סוף תקע"ב'''.
<span style="color: Red">א.</span> לפי המבואר באגרת הקדש שכתב הצמח צדק, נאמרו רוב המאמרים גם ה[[תורה אור (ספר)|תורה אור]] וגם ה[[לקוטי תורה (ספר)|לקוטי תורה]] '''משנת [[תקנ"ו]] עד סוף [[תקע"ב]]'''.


וזהו לשון אגרת הקדש מהצמח צדק שמובא בסוף תורה אור:
וזהו לשון אגרת הקדש מהצמח צדק שמובא בסוף תורה אור:
שורה 19: שורה 19:
ד' אהובם ד"ש המודיע נאמנה.
ד' אהובם ד"ש המודיע נאמנה.


ג׳ שבט תקצ"ז
ג' שבט [[תקצ"ז]]


<span style="color: Red">ב.</span> שני הספרים היו מוכנים לדפוס בשנת תרצ"ז, אלא שלמעשה הספיקו להדפיס רק את התורה אור, ואז נאסר ע"י הממשלה להדפיס עוד ספרי יהדות. כ"ז מבואר באגרת הקדש של הריי"ץ המובאת בסוף התורה אור.
<span style="color: Red">ב.</span> שני הספרים היו מוכנים לדפוס בשנת [[תרצ"ז]], אלא שלמעשה הספיקו להדפיס רק את התורה אור, ואז נאסר ע"י הממשלה להדפיס עוד ספרי יהדות. כ"ז מבואר באגרת הקדש של הריי"ץ המובאת בסוף התורה אור.


<div style="text-align: center;"><span style="color: Blue">אגרת הקדש של כ"ק אדמו"ר הריי"ץ אודות ההו"ל של הספר תורה אור</span></div>
<div style="text-align: center;"><span style="color: Blue">אגרת הקדש של כ"ק אדמו"ר הריי"ץ אודות ההו"ל של הספר תורה אור</span></div>


ב״ה, ח' אלול תרצ"ט אטוואצק.
ב״ה, ח' אלול [[תרצ"ט]] אטוואצק.
ידידי וו"ח אי"א מוה"ר שניאור זלמן שי'
ידידי וו"ח אי"א מוה"ר שניאור זלמן שי'


שלום וברכה.
שלום וברכה.
במענה על מכתבו בשאלה על אודות הספר '''תורה אור''' שנדפס בקאפוסט שנת תקצ"ו, אשר על השער הראשון כתוב שהוא חלק ראשון, וא"כ היכן הוא החלק השני.
 
במענה על מכתבו בשאלה על אודות הספר '''תורה אור''' שנדפס בקאפוסט שנת [[תקצ"ז]], אשר על השער הראשון כתוב שהוא חלק ראשון, וא"כ היכן הוא החלק השני.


כשהי' כ"ק אאזמו"ר הרה"ק בעל צמח צדק בו עשר שנים כבר הי' רגיל בכתיבה תמה באותיות מזהירות, ובמהירות גדולה כזו אשר עמוד בן שלושים וחמש שורות הי' כותב במשך חמש, שש רגעים וקביעות היתה לו לכתיבה כשלש שעות מדי יום ביומו, והשיעור דש"ק ויו"ט הי' משלים במוצש"ק ובמוצאי יו"ט.
כשהי' כ"ק אאזמו"ר הרה"ק בעל צמח צדק בו עשר שנים כבר הי' רגיל בכתיבה תמה באותיות מזהירות, ובמהירות גדולה כזו אשר עמוד בן שלושים וחמש שורות הי' כותב במשך חמש, שש רגעים וקביעות היתה לו לכתיבה כשלש שעות מדי יום ביומו, והשיעור דש"ק ויו"ט הי' משלים במוצש"ק ובמוצאי יו"ט.
שורה 35: שורה 36:
כ"ק אאזמו"ר הרה"ק מוהרי"ן התאונן לפני הוד כ"ק אביו הרה"ק בעל צמח-צדק על המלמד ר' גרשון שהוא מכביד על תלמידיו ביותר, ויען לו הוד כ"ק אביו זו היא הכבדה, הכבדה זו אינה מגעת לאותה ההכבדה שהכבדתי על עצמי מבן תשע שנים והלאה בדיוק שמירת זמני השיעורים בלימוד וכתיבה.
כ"ק אאזמו"ר הרה"ק מוהרי"ן התאונן לפני הוד כ"ק אביו הרה"ק בעל צמח-צדק על המלמד ר' גרשון שהוא מכביד על תלמידיו ביותר, ויען לו הוד כ"ק אביו זו היא הכבדה, הכבדה זו אינה מגעת לאותה ההכבדה שהכבדתי על עצמי מבן תשע שנים והלאה בדיוק שמירת זמני השיעורים בלימוד וכתיבה.


ובשנת תקס"א, כשנתפס הוד כ"ק רבנו הזקן בפעם השני', התחיל הוד כ"ק אאומו"ר בעל צמח-צדק לאסוף מאמרי כ"ק רבנו הזקן ולהעתיקם.
ובשנת [[תקס"א]], כשנתפס הוד כ"ק רבנו הזקן בפעם השני', התחיל הוד כ"ק אאומו"ר בעל צמח-צדק לאסוף מאמרי כ"ק רבנו הזקן ולהעתיקם.


לפי ספורו לכ"ק בנו אאזמו"ר הרה"ק אדמו"ר מוהר"ש הנה מאחר חג הסוכות תקס"א כשהובילו את רבנו לפטרבורג – עד בואו חזרה בקת שנה ההיא - כבר היו באמתחתו יותר מאלף ומאה בויגין העתקות מאמרי כ"ק רבנו הזקן, ומשנת תקס"ב עד שנת תקע"ג - שנת הסתלקותו של כ"ק רבנו הזקן - עלו ההעתקות יחד עם ההנחות על המאמרים ששמע בעצמו על יותר מעשרת אלפים בויגין.
לפי ספורו לכ"ק בנו אאזמו"ר הרה"ק אדמו"ר מוהר"ש הנה מאחר חג הסוכות [[תקס"א]] כשהובילו את רבנו לפטרבורג – עד בואו חזרה בקיץ שנה ההיא - כבר היו באמתחתו יותר מאלף ומאה בויגין העתקות מאמרי כ"ק רבנו הזקן, ומשנת [[תקס"ב]] עד שנת [[תקע"ג]] - שנת הסתלקותו של כ"ק רבנו הזקן - עלו ההעתקות יחד עם ההנחות על המאמרים ששמע בעצמו על יותר מעשרת אלפים בויגין.


מסודר נפלא הי' כ"ק רבנו בעל צמח-צדק, וזמן קבוע הי' לו לכל לימוד ולימוד ביחוד ומשנת תקס"ד והלאה קבע לו שיעור מיוחד ללמוד דרושי הוד כ״ק אדמו״ר הזקן ויעטרם בהערות והארות ממדרשי חז״ל מאמרי הזהר וביאורים עפ"י שיטות ספרי הקבלה והמחקר.
מסודר נפלא הי' כ"ק רבנו בעל צמח-צדק, וזמן קבוע הי' לו לכל לימוד ולימוד ביחוד ומשנת [[תקס"ד]] והלאה קבע לו שיעור מיוחד ללמוד דרושי הוד כ"ק אדמו"ר הזקן ויעטרם בהערות והארות ממדרשי חז"ל מאמרי הזהר וביאורים עפ"י שיטות ספרי הקבלה והמחקר.


כבר מסופר במקום אחרי אשר כ״ק אדמו״ר צמח-צדק מנה שלשה דברים שבזכותם הצליח בשנת תר"ג בפטרבורג באספת הרבנים׳ ואחד מהם הוא זכות שלשים ושתים אלף השעות אשר טרח ויגע בדרושי הוד כ"ק רבנו הזקן במשך שלשים השנה – תקס"ד-תקצ"ד - עשרים שעות לשבוע.
כבר מסופר במקום אחרי אשר כ"ק אדמו"ר צמח-צדק מנה שלשה דברים שבזכותם הצליח בשנת [[תר"ג]] בפטרבורג באספת הרבנים, ואחד מהם הוא זכות שלשים ושתים אלף השעות אשר טרח ויגע בדרושי הוד כ"ק רבנו הזקן במשך שלשים השנה – [[תקס"ד]] - [[תקצ"ד]] - עשרים שעות לשבוע.


ובשנת תקצ״ב עסקו שני מעתיקים בהעתקת דרושי הוד כ"ק רבנו הוקן, כפי אשר סדרם הוד כ״ק אאזמו"ר בעל צמח־צדק, כסדר פרשיות התורה, מועדים ושיר השירים וההגהות הערות והארות של כ"ק רבנו צמח-צדק על הדרושים הללו העתיקו בכרכים מיוחדים.
ובשנת [[תקצ"ב]] עסקו שני מעתיקים בהעתקת דרושי הוד כ"ק רבנו הוקן, כפי אשר סדרם הוד כ"ק אאזמו"ר בעל צמח־צדק, כסדר פרשיות התורה, מועדים ושיר השירים וההגהות הערות והארות של כ"ק רבנו צמח-צדק על הדרושים הללו העתיקו בכרכים מיוחדים.


כשלש שנים ארכה העתקתם.
כשלש שנים ארכה העתקתם.


ובשנת תקצ"ד נתעורר חתן הוד כ"ק אדמו"ר האמצעי, ה"ה הרה"ח ר' אהרן בר׳ חיים משה בר' אלכסנדר סענדער בר' צבי משקלאוו, גיסו ומחותנו של הוד כ"ק אאומו"ר צמח-צדק להדפיס את המאמרים הנ"ל, ובהסכמת ועזרת כ"ק צמח-צדק הדפיסום בשם '''תורה אור'''.
ובשנת [[תקצ"ד]] נתעורר חתן הוד כ"ק אדמו"ר האמצעי, ה"ה הרה"ח ר' אהרן בר׳ חיים משה בר' אלכסנדר סענדער בר' צבי משקלאוו, גיסו ומחותנו של הוד כ"ק אאומו"ר צמח-צדק להדפיס את המאמרים הנ"ל, ובהסכמת ועזרת כ"ק צמח-צדק הדפיסום בשם '''תורה אור'''.


הספר '''תורה אור''' כפי אשר סדרו הוד כ"ק רבנו בעל צמח-צדק כולל מאמרי רבנו הזקן בשני חלקים, חלק ראשון מאמרים על חומש בראשית ושמות, חנוכה ופורים, ובפרשת יתרו מאמרים לחג השבועות ובפרשת ויקהל מאמר לחג הפסח. וחלק שני כולל מאמרים לספר ויקרא, במדבר, דברים, לראש השנה, יום הכפורים, שבת תשובה, סכות ושמע"צ, שמחת תורה ושיר השירים.
הספר '''תורה אור''' כפי אשר סדרו הוד כ"ק רבנו בעל צמח-צדק כולל מאמרי רבנו הזקן בשני חלקים, חלק ראשון מאמרים על חומש בראשית ושמות, חנוכה ופורים, ובפרשת יתרו מאמרים לחג השבועות ובפרשת ויקהל מאמר לחג הפסח. וחלק שני כולל מאמרים לספר ויקרא, במדבר, דברים, לראש השנה, יום הכפורים, שבת תשובה, סכות ושמע"צ, שמחת תורה ושיר השירים.
שורה 55: שורה 56:
<div style="text-align: center;"><span style="color: Blue">* * * * *</span></div>
<div style="text-align: center;"><span style="color: Blue">* * * * *</span></div>


בשנת תקצ"א, הגיש וואלף טוגענדהאלד - אחד ממשכילי ווילנא ומבקר ספרים עברים שמה - הרצאה לשר ההשכלה דמדיגח רוםיא על אודוח החסידים וספריהם בהתגגדות גדולה אליהם.
בשנת [[תקצ"א]], הגיש וואלף טוגענדהאלד - אחד ממשכילי ווילנא ומבקר ספרים עברים שמה - הרצאה לשר ההשכלה דמדינה רוסיא על אודות החסידים וספריהם בהתנגדות גדולה אליהם.


ובשנת תקצ"ג הלשינו ליב מערקל ויעקב בערנשטיין - שני משכילים מוואהלץ - לשר הפנימי דמדיגת רוסיא על עדת החסידים ששיסתם היא נגד תורת ישראל ונגד האנושיות והיא סכנה לא רק לעם ישראל אלא גם למלכות רוסיא, ויציעו:
ובשנת [[תקצ"ג]] הלשינו ליב מערקל ויעקב בערנשטיין - שני משכילים מוואהלץ - לשר הפנימי דמדיגת רוסיא על עדת החסידים ששיסתם היא נגד תורת ישראל ונגד האנושיות והיא סכנה לא רק לעם ישראל אלא גם למלכות רוסיא, ויציעו:
:'''א)''' לבקר כל ספרי ישראל ולדון בשריפה בל אשר ימצא ביניהם מספרי חסידות, '''ב)''' לסגור כל בתי הדפום העברים שבמדינה ולהשאיר רק שלשה מהם, בזיטאמיר, בריסק, ושקלאוו. '''ג)''' להעמיד מבקר מומחה בשלשת הדפוסים שישאירו, שלא ירשה להדפיס ספרי חסידות.
:'''א)''' לבקר כל ספרי ישראל ולדון בשריפה בל אשר ימצא ביניהם מספרי חסידות, '''ב)''' לסגור כל בתי הדפום העברים שבמדינה ולהשאיר רק שלשה מהם, בזיטאמיר, בריסק, ושקלאוו. '''ג)''' להעמיד מבקר מומחה בשלשת הדפוסים שישאירו, שלא ירשה להדפיס ספרי חסידות.


על יסוד המלשינות הנ"ל התחיל שר הפנימי לעסוק בחקירות ודרישות על אודות הדפסת ספרי ישראל בכלל וספרי חסידות בפרס, וכשלש שנים עברו בחליפות דברים בינו וביו שר ההשכלה ושרי הפלכים מתחום מושב היהודים, עד אשר ביום הרביעי פרשת לד לך, ה׳ מרחשון תקצ"ז (27 אקטאבער 1863 למספרם) הודיע שר הפנים את גזירת המלך:  
על יסוד המלשינות הנ"ל התחיל שר הפנימי לעסוק בחקירות ודרישות על אודות הדפסת ספרי ישראל בכלל וספרי חסידות בפרס, וכשלש שנים עברו בחליפות דברים בינו וביו שר ההשכלה ושרי הפלכים מתחום מושב היהודים, עד אשר ביום הרביעי פרשת לד לך, ה' מרחשון [[תקצ"ז]] (27 אקטאבער 1863 למספרם) הודיע שר הפנים את גזירת המלך:  
:'''א)''' לבקר את כל ספרי ישראל הנמצאים בכל מרחבי מדינת רוסיא ואת החשודים - לשרוף באש. '''ב)''' לסגור את כל בחי הדפוס העברים ברוסיא, ולהניח רק שנים, אחד בווילנא ואחד בזיטאמיר.
:'''א)''' לבקר את כל ספרי ישראל הנמצאים בכל מרחבי מדינת רוסיא ואת החשודים - לשרוף באש. '''ב)''' לסגור את כל בחי הדפוס העברים ברוסיא, ולהניח רק שנים, אחד בווילנא ואחד בזיטאמיר.


ובחדש טבת, תקצ"ז נסגרו כל בתי הדפוס העברים ברוסיא, וישאר אך דפוס השותפים ראָם וטיפּאָגראַף בווילנא.
ובחדש טבת, [[תקצ"ז]] נסגרו כל בתי הדפוס העברים ברוסיא, וישאר אך דפוס השותפים ראָם וטיפּאָגראַף בווילנא.


בין שאר הדפוסים נסגר גם הדפום בקאפוסט ולא הספיקו להדפיס רק את חלק הראשון של הספר '''תורה אור''' בלבד.
בין שאר הדפוסים נסגר גם הדפום בקאפוסט ולא הספיקו להדפיס רק את חלק הראשון של הספר '''תורה אור''' בלבד.
שורה 71: שורה 72:
אמנם הרשתה הממשלה גם דפוט שני בזיטאמיר, אבל מסיבות שונות לא נפתח איזה שנים, ורק בשנת תר"ה בחכירה פומבית שנתקיימה בעיר קיוב עלה בידי האחים הרבנים שפירא מסלאוויטא, לחכרו בסכום גבוה, ובשנת תר"ז קבלו את האישור ונגשו להדפסת ספרים, ואז התחילו לחשוב דבר הדפסת חלק השני מספר '''תורה אור'''.
אמנם הרשתה הממשלה גם דפוט שני בזיטאמיר, אבל מסיבות שונות לא נפתח איזה שנים, ורק בשנת תר"ה בחכירה פומבית שנתקיימה בעיר קיוב עלה בידי האחים הרבנים שפירא מסלאוויטא, לחכרו בסכום גבוה, ובשנת תר"ז קבלו את האישור ונגשו להדפסת ספרים, ואז התחילו לחשוב דבר הדפסת חלק השני מספר '''תורה אור'''.


אבל במשך עשרת השנים הללו - משנת תקצ"ז עד שנת תר"ז - נודע להחסידים אשר מאמרי רבנו הזקן שנדפסו בתורה אור יש עליהם הגהות וביאורים של כ"ק רבנו הצמח-צדק ויתחילו להפציר ברבנו אשר לחלק השני ידפיס גם את ביאוריו והגהותיו.
אבל במשך עשרת השנים הללו - משנת [[תקצ"ז]] עד שנת [[תר"ז]] - נודע להחסידים אשר מאמרי רבנו הזקן שנדפסו בתורה אור יש עליהם הגהות וביאורים של כ"ק רבנו הצמח-צדק ויתחילו להפציר ברבנו אשר לחלק השני ידפיס גם את ביאוריו והגהותיו.


בראשונה אמנם לא חפץ רבנו הצמח-צדק להדפיס את ביאוריו והגהותיו, אבל בינתים אירע דבר אשר הכריע דעת קדשו להסכים על זה. והוא: בשנה ההיא נמלאו שמונה עשרה שנה לנשיאותו של כ"ק רבנו הצמח-צדק, ויחלום חלום אשר וקנו הוד כ"ק רבנו בא אליו לבקרו ויבקשו להדפיס הגהותיו וביאוריו למאמריו, ומ"מ העלים הדבר עד אשר גם שלשה מבניו חלמו החלום הזה ויספרו לאביהם. ואז הסכים להדפיס את הגהותיו וביאוריו לחלק השני של ספר '''תורה אור''' ובשנת תר"ח הדפיסוהו בזיטאמיר ויקראו לו בשם '''לקוטי תורה'''.
בראשונה אמנם לא חפץ רבנו הצמח-צדק להדפיס את ביאוריו והגהותיו, אבל בינתים אירע דבר אשר הכריע דעת קדשו להסכים על זה. והוא: בשנה ההיא נמלאו שמונה עשרה שנה לנשיאותו של כ"ק רבנו הצמח-צדק, ויחלום חלום אשר וקנו הוד כ"ק רבנו בא אליו לבקרו ויבקשו להדפיס הגהותיו וביאוריו למאמריו, ומ"מ העלים הדבר עד אשר גם שלשה מבניו חלמו החלום הזה ויספרו לאביהם. ואז הסכים להדפיס את הגהותיו וביאוריו לחלק השני של ספר '''תורה אור''' ובשנת [[תר"ח]] הדפיסוהו בזיטאמיר ויקראו לו בשם '''לקוטי תורה'''.


ובכן הנה הספרים '''תורה אור''' ו'''לקוטי תורה''' הם שני חלקים של ספר אחד ושניהם מאמריו של כ"ק רבנו הזקן, אלא שהחלק השני נדפס יחד עם ביאוריו והגהותיו של כ"ק רבנו הצמח-צדק ונקרא בשם '''לקוטי תורה'''.
ובכן הנה הספרים '''תורה אור''' ו'''לקוטי תורה''' הם שני חלקים של ספר אחד ושניהם מאמריו של כ"ק רבנו הזקן, אלא שהחלק השני נדפס יחד עם ביאוריו והגהותיו של כ"ק רבנו הצמח-צדק ונקרא בשם '''לקוטי תורה'''.


הדו"ש ומברכו בכוח"ט,
הדו"ש ומברכו בכוח"ט,
37

עריכות

תפריט ניווט