הקדוש ברוך הוא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 611 בתים ,  28 ביוני 2010
ערכתי. מכיון שאין לנו כל השגה במהותו, אני מתנצל בפני חיים על "חוסר הסברה בסיסית" בהבנת המושג.
אין תקציר עריכה
(ערכתי. מכיון שאין לנו כל השגה במהותו, אני מתנצל בפני חיים על "חוסר הסברה בסיסית" בהבנת המושג.)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|הסברה בסיסית}}
'''הקדוש ברוך הוא''', אין לנו כל השגה בו, וכנאמר בזוהר הקדוש: "לית מחשבה תפיסא ביה כלל".


על פי דברי ה[[רמב"ם]] ב[[מורה נבוכים]], חיזוק ההשגה בבורא הוא רק על ידי א. ידיעת ישותו. - כלומר וודאות קיומו המוחלט. ב. שלילת המהות. שלילת דברים שנרחקים מהבורא.  
'''הקדוש ברוך הוא''', הוא הישות היחידה, וכל הכוחות בעולם ומחוץ ממנו, הרוחניים והגשמיים, נובעים מכוחו האין סופי, וזקוקים בכל עת לכוחו המחדש את הברואים בכל עת{{הערת שוליים|1=רמב"ם פ"א מהלכות יסודי התורה, הלכות ב - [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=3 ג]. ספורנו תהילים קיט על הפסוק לעולם ה' דברך נצב בשמים. [[אדמו"ר הזקן]] ב[[שער היחוד והאמונה - פרק א']] ובאר מים חיים [[פרשת בראשית]] בשם ה[[בעל שם טוב]] הקדוש.}}
 
אין לנו כל השגה בו, וכנאמר בזוהר הקדוש: "לית מחשבה תפיסא ביה כלל".
 
על פי דברי ה[[רמב"ם]] ב[[מורה נבוכים]], חיזוק ההשגה בבורא הוא רק על ידי א. ידיעת ישותו. - כלומר וודאות קיומו המוחלט. ב. שלילת המהות - שלילת דברים שנרחקים מהבורא.  


כמשל לכך מביא הרמב"ם קבוצת אנשים שאינם יודעים מה היא ספינה. אחד יודע כי הוא לא בעל חי, השני יודע גם כי היא לא מעוגלת אלא מאונכת, השלישי יודע גם כי היא לא ביבשה, ככל שמרבים לדעת שלילת מה שאינה, כך מתקרבים להשגתה. כך להבדיל, מכיון שאין לנו כל השגה בבורא, כל השגתינו בו מתרכזת בשלילת המהות.
כמשל לכך מביא הרמב"ם קבוצת אנשים שאינם יודעים מה היא ספינה. אחד יודע כי הוא לא בעל חי, השני יודע גם כי היא לא מעוגלת אלא מאונכת, השלישי יודע גם כי היא לא ביבשה, ככל שמרבים לדעת שלילת מה שאינה, כך מתקרבים להשגתה. כך להבדיל, מכיון שאין לנו כל השגה בבורא, כל השגתינו בו מתרכזת בשלילת המהות.
39,916

עריכות

תפריט ניווט