מסכת תרומות: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 41 בתים ,  23 ביוני 2010
אין תקציר עריכה
(דף חדש: {{שס}} ב'''מסכת תרומות''' יש 11 פרקים. המסכת עוסקת בהפרשת התרומה ודיני התרומה. == ביטול תרומה באחד ומאה == ב…)
 
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
בדיני ביטול תרומה במאה ואחד, דין העוסק בכך שה[[תרומה]] עולה באחד ומאה, שנינו במס׳ תרומות:  
בדיני ביטול תרומה במאה ואחד, דין העוסק בכך שה[[תרומה]] עולה באחד ומאה, שנינו במס׳ תרומות:  


::''"רבי יהושע אומר תאנים שחורות מעלות את הלבנות לבנות מעלות את השחורות{{הערת שוליים|תאנה של תרומה
:''"[[רבי יהושע]] אומר תאנים שחורות מעלות את הלבנות, לבנות מעלות את השחורות{{הערת שוליים|תאנה של תרומה שחורה או לבנה שנפלה למאה תאנים של חולין חציין שחורות וחציין לבנות כולן מצטרפין לבטלה . . ואס שחורה נפלה מעלה אחת מן השחורות ואם לבנה מעלה אחת מן הלבנות והשאר חולין כשהיו. רע”ב.}}, [[רבי אליעזר]] אוסר{{הערת שוליים|אם שחורה נפלה השחורות אסורות ואם לבנה נפלה הלבנות אסורות. רע”ב.}}, ו[[רבי עקיבא]] אומר בידוע מה נפלה (שחורה או לבנה) אין מעלות זו את זו, וכשאינו ידוע מה נפלה מעלות זו את זו{{הערת שוליים|ברמב"ם נפסקה הלכה כר׳ עקיבא, ד”אם אין ידוע אם שחורה היתה ואם לבנה, עולה באחד ומאה מן הכל”).
שחורה או לבנה שנפלה למאה תאנים של חולין חציין שחורות וחציין לבנות כולן מצטרפין לבטלה . . ואס שחורה נפלה מעלה אחת מן השחורות ואם לבנה מעלה אחת מן הלבנות והשאר חולין כשהיו. רע”ב.}} .. רבי אליעזר אוסר{{הערת שוליים|אם שחורה נפלה השחורות אסורות ואם לבנה נפלה הלבנות אסורות. רע”ב.}},
ורבי עקיבא אומר בידוע מה נפלה (שחורה או לבנה) אין מעלות זו את זו, וכשאינו ידוע מה נפלה מעלות זו את זו{{הערת שוליים|ברמב"ם נפסקה הלכה כר׳ עקיבא, ד”אם אין ידוע אם שחורה היתה ואם לבנה, עולה באחד ומאה מן הכל”).


טעמו של ר”א האוסר בדין זה, לכאורה מובן בפשטות, שהרי במציאות לא נתערבה התרומה אלא בחמשים{{הערת שוליים|אם לבנה - בין חמשים הלבנות, ואם שחורה - בין חמשימ השחורות.}}, וממה נפשך אין מאה מהמין שנפל.
טעמו של רבי אליעזר האוסר בדין זה, לכאורה מובן בפשטות, שהרי במציאות לא נתערבה התרומה אלא בחמשים{{הערת שוליים|אם לבנה - בין חמשים הלבנות, ואם שחורה - בין חמשימ השחורות.}}, וממה נפשך אין מאה מהמין שנפל.
וכתבו מפרשים, שר”י ס”ל, שכיון “שאם הי׳ רוצה הי׳ דורסן ומערבן הכל ביחד׳”, לכן כולן מצטרפין לבטלה{{הערת שוליים|ואף שאין מבטלין איסור לכתחילה, מבאר התוי”ט׳ ד”הני מילי להרבות בהיתר כדי לבטל האיסור, אבל בכה”ג שאינו מרבה בהיתר אלא משנה האיסור מכמות שהי׳ ומפרידן כאשר הי׳ מקדם כדי לערבם יחד בכה”ג נ”ל דשרי לבטל לכתחילה”}}.
וכתבו מפרשים, שרבי יהושע סובר, שכיון “שאם הי׳ רוצה הי׳ דורסן ומערבן הכל ביחד׳”, לכן כולן מצטרפין לבטלה{{הערת שוליים|ואף שאין מבטלין איסור לכתחילה, מבאר התוי”ט ד”הני מילי להרבות בהיתר כדי לבטל האיסור, אבל בכה”ג שאינו מרבה בהיתר אלא משנה האיסור מכמות שהי׳ ומפרידן כאשר הי׳ מקדם כדי לערבם יחד בכה”ג נ”ל דשרי לבטל לכתחילה”}}.


בטעמו של ר”ע שמחלק בין ידוע מה נפל ואינו ידוע, כתבו, דבידוע איזו תאנה נפלה, שחורה או לבנה, “אין מעלות לפי שיכול לאכול האחרות, וכיון דמותרות הן אין מסייעות לבטל, אבל אם אין ידוע אם שחורה נפלה או לבנה נפלה כיון דכולן בספק איסור מעלות זו את זו”.
בטעמו של רבי עקיבא שמחלק בין ידוע מה נפל ואינו ידוע, כתבו, דבידוע איזו תאנה נפלה, שחורה או לבנה, “אין מעלות לפי שיכול לאכול האחרות, וכיון דמותרות הן אין מסייעות לבטל, אבל אם אין ידוע אם שחורה נפלה או לבנה נפלה כיון דכולן בספק איסור מעלות זו את זו”.


וצריך להבין טעמו של ר”י - מה בכך “שאם היה רוצה היה דורסן ומערבן הכל ביחד”, הרי בפועל לא טחנן ודרסן, ואיך מעלות זו את זו?
וצריך להבין טעמו של ר”י - מה בכך “שאם היה רוצה היה דורסן ומערבן הכל ביחד”, הרי בפועל לא טחנן ודרסן, ואיך מעלות זו את זו?
39,916

עריכות