אדמו"ר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 64 בתים ,  11 ביוני 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''אדמו"ר''' הינו תואר של מנהיג העומד בראש העדה להשפיע להם שפע גשמי ורוחני, להדריכם בדרכי ה' ולהעלותם ולקשרם בקשר אמיץ וחזק בקב"ה, והוא הנקרא נשיא בישראל.
'''אדמו"ר''' הינו תואר של מנהיג העומד בראש העדה להשפיע להם שפע גשמי ורוחני, להדריכם בדרכי ה' ולהעלותם ולקשרם בקשר אמיץ וחזק בקב"ה, והוא הנקרא נשיא בישראל.


הרבי הינו נשמה כללית ובו כלולים נשמות כל ישראל. החיות לכולם נמשכת על ידו. כשם שאדם לא יכול להתקיים לא ראש, כך בעצם עם ישראל איננו יכול לחיות ללא 'רבי' - שהוא ה[[משה רבינו]] שישנו בכל דור.
רבי הינו נשמה כללית ובו כלולים נשמות כל ישראל והחיות לכולם נמשכת על ידו. כשם שאדם לא יכול להתקיים ללא ראש, כך עם ישראל איננו יכול לחיות ללא 'רבי' - שהוא ה[[משה רבינו]] שישנו בכל [[דור]].


אדמו"ר (אדוננו מורנו ורבנו), או בקיצור רבי - שונה מרב במשמעותו המקובלת. הרב - ענינו רק לספק מידע בתורה והלכותיה, והרי זו השפעה חיצונית בלבד ביחס לעצמותו של הרב.
אדמו"ר (אדוננו מורנו ורבנו) שונה מרב במשמעותו המקובלת. הרב - ענינו רק לספק מידע בתורה והלכותיה, והרי זו השפעה [[חיצוניות|חיצונית]] בלבד ביחס לעצמותו של הרב. ומשום כך, אם אין התלמיד כלי מתאים לקבלת המסר של הרב, לא יועיל לו מאומה, כגון אם אין לתלמיד [[שכל]] וכשרונות לקלוט את שכל ה[[תורה]] שלמדו הרב, או אם אין הוא רוצה לקיים את המצוות שלמד, אין הרב יכול לעזור לו, אבל השפעתו של רבי היא השפעה [[רוחניות|רוחנית]] הבאה מ[[נשמה|נשמתו]], וחודרת לתוך נשמתו של [[התקשרות|המקושר]] אליו.


ומשום כך, אם אין התלמיד כלי מתאים לקבלת המסר של הרב, לא יועיל לו מאומה.
== דרגות שונות ==
כגון אם אין לתלמיד שכל וכשרונות לקלוט את שכל התורה שלמדו הרב, או אם אין הוא רוצה לקיים את המצוות שלמד, אין הרב יכול לעזור לו.
 
אבל השפעתו של רבי היא השפעה רוחנית הבאה מנשמתו, וחודרת לתוך נשמתו של המקושר אליו.


גם בין האדמו"רים והשפעותיהם ישנן דרגות שונות.
גם בין האדמו"רים והשפעותיהם ישנן דרגות שונות.


==דרגת "ראש וקצין"==
=== דרגת "ראש וקצין"===


א) יש מי שמצד מדריגת נשמתו הוא שוה - או על כל פנים קרוב בערכו - לבני העדה הקשורים אליו, ואין בנשמתו מעלה מיוחדת לגבי שאר אנשים מישראל, אלא מכיון שעוסק בתורה ובמעשים טובים - מתלקטים אליו אנשים שונים ומכתירים אותו עליהם ל"ראש ולקצין" ומתקשרים אליו ב"כתב התקשרות", כדי לדבק בו ובתורתו ולקבל ברכתו.
יש מי שמצד מדריגת נשמתו הוא שוה - או קרוב בערכו - לבני העדה הקשורים אליו, ואין בנשמתו מעלה מיוחדת לגבי שאר [[יהודים]], אלא מכיון שעוסק בתורה ובמעשים טובים - מתלקטים אליו אנשים שונים ומכתירים אותו עליהם ל"ראש ולקצין" ומתקשרים אליו ב[[כתב התקשרות]], כדי לדבק בו ובתורתו ולקבל ברכתו, והוא עצמו - להיותו ירא שמים ותלמיד חכם, משפיע לטובה ומחנך את מקושריו ביראת ה'.
והוא עצמו - להיותו ירא שמים ותלמיד חכם, משפיע לטובה ומחנך את מקושריו ביראת ה'.


ומכיון ש"קול המון כקול שדי", הרי כשצבור  מישראל מכתירים מאן-דהוא למלך, ומאן מלכי - רבנן, הריהו מקבל השראה עילאית וכוחות עליונים, עד שהשפעתו וברכותיו פועלות את פעולתן, הן בגלל כח הציבור שמיצג, והן מצד גודל מעלת רוחניות עבודתו את ה' בתורה ומצוות.
ומכיון ש"קול המון כקול [[שדי]]", הרי כשצבור  מישראל מכתירים מאן-דהוא ל[[מלך]], ומאן מלכי - רבנן, הריהו מקבל השראה עילאית וכוחות עליונים, עד שהשפעתו ו[[ברכה|ברכותיו]] פועלות את פעולתן, הן בגלל כח הציבור שמיצג, והן מצד גודל מעלת רוחניות [[עבודת השם|עבודתו את ה']] בתורה ו[[מצוות]].


==דרגת "ראש ומוח" ==
=== דרגת "ראש ומוח" ===


ב) יש מי שנשמתו גבוהה יותר משאר בני אדם, היינו משרש גבוה [[עולמות אבי"ע|ומעולם עליון]] יותר משאר בני אדם, ואילו נשמות מקושריו הן בבחינת ניצוצות מנשמתו הכללית.
יש מי שנשמתו גבוהה יותר משאר בני אדם, היינו משרש גבוה [[עולמות אבי"ע|ומעולם עליון]] יותר משאר בני אדם, ואילו נשמות מקושריו הן בבחינת ניצוצות מנשמתו הכללית.


נשמות גבוהות אלו הן בבחינת  "ראש ומוח" לגבי נשמות שאר בית ישראל, כי החיות  של שאר בני ישראל, היא מהצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדורם, והם המספקים מזון רוחני לכל אחד ואחד לפי ערכו.
נשמות גבוהות אלו הן בבחינת  "ראש ומוח" לגבי נשמות שאר בית ישראל, כי החיות  של שאר בני ישראל, היא מהצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדורם, והם המספקים מזון רוחני לכל אחד ואחד לפי ערכו.
שורה 33: שורה 29:
ולכן אינה דומה כלל מעלת ההשפעה שמקבלים ממנו מקושריו - גם הנעלים ביותר - למעלת האדמו"ר עצמו.
ולכן אינה דומה כלל מעלת ההשפעה שמקבלים ממנו מקושריו - גם הנעלים ביותר - למעלת האדמו"ר עצמו.


==מדרגת האדמו"ר==
=== מדרגת רבי===


ג) המדריגה והמעלה הגבוהה ביותר בנשיאות היא מעלת רעיא מהימנא - [[משה רבינו]] - הראשון שתוארו "[[רבי]]".
ג) המדריגה והמעלה הגבוהה ביותר בנשיאות היא מעלת רעיא מהימנא - [[משה רבינו]] - הראשון שתוארו "[[רבי]]".
שורה 40: שורה 36:


ממוצע המחבר - צריך שיהיה בו משני הקצוות שאותם הוא עשוי לחבר, ובו הם מתחברים ואף מתאחדים.
ממוצע המחבר - צריך שיהיה בו משני הקצוות שאותם הוא עשוי לחבר, ובו הם מתחברים ואף מתאחדים.
ועוד זאת, דמכיון שהוא מחבר את שני הקצוות, שהם הפכיים ומנוגדים בענינם, לפי שכל אחד מהם מוגבל ומוגדר בגידרו, הרי מובן מזה שהוא - המחברם - אינו מוגבל בהגבלותיהם, והוא למעלה משניהם.
ועוד זאת, דמכיון שהוא מחבר את שני ה[[קצוות]], שהם הפכיים ומנוגדים בענינם, לפי שכל אחד מהם מוגבל ומוגדר בגידרו, הרי מובן מזה שהוא - המחברם - אינו מוגבל בהגבלותיהם, והוא למעלה משניהם.


זאת אומרת, לא רק למעלה מישראל, אלא למעלה גם מהבחינה והמדריגה בעולם האצילות.
זאת אומרת, לא רק למעלה מ[[ישראל]], אלא למעלה גם מהבחינה והמדריגה בעולם האצילות.


כך גם משה רבנו וכל העומד במקומו - הרי הוא דבק בה' - במהותו ועצמותו ית', ומאידך, הריהו מתאחד עם כלל ישראל באחדות מוחלטת, להיותו אוהב ישראל באמת, ולכן בו (במשה) ועל-ידו, הם מתאחדים כאחד, דישראל וקוב"ה כולא חד.
כך גם משה רבנו וכל העומד במקומו - הרי הוא דבק בה' - במהותו ועצמותו ית', ומאידך, הריהו מתאחד עם כלל ישראל באחדות מוחלטת, להיותו אוהב ישראל באמת, ולכן בו (במשה) ועל-ידו, הם מתאחדים כאחד, דישראל וקוב"ה כולא חד.


מעמדו של [[משה רבינו]] הוא שהוא - ממוצע המחבר, שמחבר ומקשר נשמות ישראל בה', ועל-ידם מקשר את כל הבריאה אל ה'.
מעמדו של [[משה רבינו]] הוא שהוא - [[ממוצע המחבר]], שמחבר ומקשר נשמות ישראל בה', ועל-ידם מקשר את כל הבריאה אל ה'.
וכמ"ש: "אנכי עומד בין ה' וביניכם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה' וגו'".
וכמ"ש: "אנכי עומד בין ה' וביניכם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה' וגו'".
==אדמו"ר בכל דור ודור==


וכן בכל דור ודור - "אתפשטותא דמשה בכל דור ודור", שיורדין ניצוצין מנשמתו של משה רבנו, ניצוצין אשר יש בהם מן העצם, ומתלבשין בגוף ובנפש של חכמי הדור ללמד דעת את העם. והם כל צדיקי הדורות, נשיאי ומלכי ישראל, העומדים במקום משה רבנו, ודבקים ומאוחדים בה' כמוהו, וכל הדבק בהם - דבק בשכינה.
וכן בכל דור ודור - "אתפשטותא דמשה בכל דור ודור", שיורדין ניצוצין מנשמתו של משה רבנו, ניצוצין אשר יש בהם מן העצם, ומתלבשין בגוף ובנפש של חכמי הדור ללמד דעת את העם. והם כל צדיקי הדורות, נשיאי ומלכי ישראל, העומדים במקום משה רבנו, ודבקים ומאוחדים בה' כמוהו, וכל הדבק בהם - דבק בשכינה.
119

עריכות

תפריט ניווט