חמש מאות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  30 בדצמבר 2024
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
 
שורה 9: שורה 9:
אם כי שבעת הרקיעים הם גשמיים, יחד עם זאת אינם הגשמיות ה"רגילה" אלא [[רקיעים#הגשמיים| מזוככת ומעודנת יותר]], והם משתלשלים מעניינם הרוחני של '''עיקר''' המידות (חסד עד הוד).
אם כי שבעת הרקיעים הם גשמיים, יחד עם זאת אינם הגשמיות ה"רגילה" אלא [[רקיעים#הגשמיים| מזוככת ומעודנת יותר]], והם משתלשלים מעניינם הרוחני של '''עיקר''' המידות (חסד עד הוד).


ביאור העניין{{הערה|שם=אוה"ת|אוה"ת שמות ל-לא, ועיין באוה"ת תהלים שצ"ג.}} מיוסד על מאמר העץ חיים{{הערה|שער כ"ט פרק ח' ועוד.}} "בינה עד הוד אתפשטת". היינו, כשם ששכל (שהוא עניין רוחני) יכול להוליד רק דבר רוחני (רגש, אך לא להוליד ילדים בגשמיות) כך השפעת ספירת ה[[בינה]] מתפשטת רק עד מידת ה[[הוד]]. ומזה משתלשל בעולמות, שהגשמיות הזכה וה"רוחנית" יותר משתלשלת מחמש המידות (וכפי שכל אחת מהן כלולה מכל הספירות הרי הן ת"ק).
ביאור העניין{{הערה|שם=אוה"ת|אוה"ת שמות ל-לא, ועיין באוה"ת תהלים שצ"ג.}} מיוסד על מאמר העץ חיים{{הערה|שער כ"ט פרק ח' ועוד.}} "בינה עד הוד אתפשטת". היינו, כשם ששכל (שהוא עניין רוחני) יכול להוליד רק דבר רוחני (רגש, אך לא להוליד ילדים בגשמיות) כך השפעת ספירת ה[[בינה]] מתפשטת רק עד מידת ה[[הוד]]. ומזה משתלשל בעולמות, שהגשמיות הזכה וה"רוחנית" יותר משתלשלת מחמש המידות (וכפי שכל אחת מהן כלולה מכל הספירות הרי הן ת"ק).


אבל תכלית הכוונה אינה בעולמות הרוחניים (אצילות, בריאה, יצירה ועשיה) ואפילו לא ברקיעים הנעלים (שהם הרוחניות שבגשמיות), אלא בעולם הזה הגשמי. וכשם שלידת ילדים נעשית דוקא ע"י שהאיש (בחינת יסוד) מתייחד עם האישה (בחינת מלכות), כך הארץ הגשמית נבראת דוקא ע"י יחוד ספירות היסוד והמלכות. וזהו{{הערה|שם=אוה"ת}} "הלך הקב"ה מהלך ת"ק שנה לקנות לו שם"{{הערה|קה"ר פ"ז, א (ב(.}}. היינו, פנימיות האלוקות (הקב"ה) נמשכת ("הולכת") למטה (לקנות לו שם) דוקא ע"י מידת היסוד.
אבל תכלית הכוונה אינה בעולמות הרוחניים (אצילות, בריאה, יצירה ועשיה) ואפילו לא ברקיעים הנעלים (שהם הרוחניות שבגשמיות), אלא בעולם הזה הגשמי. וכשם שלידת ילדים נעשית דוקא ע"י שהאיש (בחינת יסוד) מתייחד עם האישה (בחינת מלכות), כך הארץ הגשמית נבראת דוקא ע"י יחוד ספירות היסוד והמלכות. וזהו{{הערה|שם=אוה"ת}} "הלך הקב"ה מהלך ת"ק שנה לקנות לו שם"{{הערה|קה"ר פ"ז, א (ב(.}}. היינו, פנימיות האלוקות (הקב"ה) נמשכת ("הולכת") למטה (לקנות לו שם) דוקא ע"י מידת היסוד.
שורה 15: שורה 15:
===ב. ת"ק - גימטריה כתף===
===ב. ת"ק - גימטריה כתף===
{{ערך מורחב|ערך=[[כתף]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[כתף]]}}
בצד האחורי של הראש נמצא מוח הדעת, ומתחתיו שתי הכתפיים. עניין זה בגוף משתלשל מכך שדעת הוא שורש שני הקוים דימין ושמאל - חסד וגבורה. ושתי בחינות אלו (שתי ה"כתפיים" של הדעת) נמצאות ב[[דעת עליון ודעת תחתון|דעת תחתון]], למעלה יותר - בדעת ד[[אריך אנפין]], ולמעלה יותר בדעת ד[[עתיק]].
בצד האחורי של הראש נמצא מוח הדעת, ומתחתיו שתי הכתפיים. עניין זה בגוף משתלשל מכך שדעת הוא שורש שני הקוים דימין ושמאל - חסד וגבורה. ושתי בחינות אלו (שתי ה"כתפיים" של הדעת) נמצאות ב[[דעת עליון ודעת תחתון|דעת תחתון]], למעלה יותר - בדעת ד[[אריך אנפין]], ולמעלה יותר בדעת ד[[עתיק]].


שתי כתפיים אלו כלולות כל אחת מהן מחמש{{הערה|חמש חסדים שבקו הימין: חסד שבחסד, חסד שבגבורה וכו' עד חסד שבהוד. וחמש גבורות שבצד השמאל גבורה שבחסד, גבורה שבגבורה וכו' עד גבורה שבהוד.}}, אלא שלמעלה (באריך אנפין ובעתיק) הן בבחינת גדולה ולכן הם חמש '''מאות''' – ת"ק.
שתי כתפיים אלו כלולות כל אחת מהן מחמש{{הערה|חמש חסדים שבקו הימין: חסד שבחסד, חסד שבגבורה וכו' עד חסד שבהוד. וחמש גבורות שבצד השמאל גבורה שבחסד, גבורה שבגבורה וכו' עד גבורה שבהוד.}}, אלא שלמעלה (באריך אנפין ובעתיק) הן בבחינת גדולה ולכן הם חמש '''מאות''' – ת"ק.

תפריט ניווט