גבורות ממותקות - המתקת הגבורות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
שורה 12: שורה 12:
===ההכנה לתפילה - מינה וביה אבא לשדי' ביה נרגא===
===ההכנה לתפילה - מינה וביה אבא לשדי' ביה נרגא===
תחילת התפילה היא סיפור תרומת הדשן (שנבלע במקומו({{הערה|פירש"י עה"ת ויקרא א' י"ז.}} - הרחקת הרע. זהו על דרך מים רעים שמוסיפים עליהם מים מתוקים עד שנהיים ראויים לשתיה
תחילת התפילה היא סיפור תרומת הדשן (שנבלע במקומו({{הערה|פירש"י עה"ת ויקרא א' י"ז.}} - הרחקת הרע. זהו על דרך מים רעים שמוסיפים עליהם מים מתוקים עד שנהיים ראויים לשתיה
תחילת העבודה היא אתכפיא. ידית הגרזן לחטיבת העצים נלקחת מעצי היער עצמם. הגרזן הוא משל לנפש האלוקית. נפש האלוקית עצמה לא יכולה לפעול ישירות על הבהמית (כי אין ביניהן שום קשר ויחס) וכדי שתוכל לפעול בה נלקחת ה"ידית" שלה מנפש הבהמית עצמה. תוכן עבודה זו הוא לעורר בעצמו עצבות על עוונותיו. עצבות זו היא "הטוב שבנוגה", ועל ידה נכפפת קליפת נוגה עצמה. הרע דנפש הבהמית נעשה כפוף מהטוב שבנפש הבהמית. מיתוק הגבורות באופן זה לא הופך לגמרי את מהות המידות, אלא רק שבשעה זו בטלו רצונותיו הזרים ברתיחת הדמים.
תחילת העבודה היא אתכפיא. ידית הגרזן לחטיבת העצים נלקחת מעצי היער עצמם. הגרזן הוא משל לנפש האלוקית. נפש האלוקית עצמה לא יכולה לפעול ישירות על הבהמית (כי אין ביניהן שום קשר ויחס) וכדי שתוכל לפעול בה נלקחת ה"ידית" שלה מנפש הבהמית עצמה. תוכן עבודה זו הוא לעורר בעצמו עצבות על עוונותיו. עצבות זו היא "הטוב שבנוגה", ועל ידה נכפפת קליפת נוגה עצמה. הרע דנפש הבהמית נעשה כפוף מהטוב שבנפש הבהמית. מיתוק הגבורות באופן זה לא הופך לגמרי את מהות המידות, אלא רק שבשעה זו בטלו רצונותיו הזרים ברתיחת הדמים.


===התפילה עצמה - המתקת הגבורות בשורשן===
===התפילה עצמה - המתקת הגבורות בשורשן===
שורה 26: שורה 26:
בשני האופנים הקודמים המתקת הגבורות דנפש הבהמית היא ע"י '''הגבורות''' דנפש האלוקית (או שורשם שב'''בינה'''), וכאן הוא באופן נעלה יותר – ע"י '''החסדים''' דנפש האלוקית (ששורשם מ'''חכמה''').
בשני האופנים הקודמים המתקת הגבורות דנפש הבהמית היא ע"י '''הגבורות''' דנפש האלוקית (או שורשם שב'''בינה'''), וכאן הוא באופן נעלה יותר – ע"י '''החסדים''' דנפש האלוקית (ששורשם מ'''חכמה''').


תורה ומצוות הן '''חסד''' ה', שנתן לנו אותם במתנה "מלמעלה"{{הערה|בשונה מעבודת האדם שהיא "מלמטה למעלה", ועניינה "גבורות"}}. ע"י קיום תורה ומצוות "לשמה" (שבא ע"י הקדמת התפילה, כבפסקאות הקודמות), הופכות הגבורת למהות חסדים ממש (שלמעלה מבחינת המיתוק ע"י בינה){{הערה|ו'''מעין''' זה הוא גם בשמחה של מצווה, או השמחה בשעת התפילה כדי לעשות נחת רוח ולא כדי לרוות את צמאונו.}}.
תורה ומצוות הן '''חסד''' ה', שנתן לנו אותם במתנה "מלמעלה"{{הערה|בשונה מעבודת האדם שהיא "מלמטה למעלה", ועניינה "גבורות"}}. ע"י קיום תורה ומצוות "לשמה" (שבא ע"י הקדמת התפילה, כבפסקאות הקודמות), הופכות הגבורת למהות חסדים ממש (שלמעלה מבחינת המיתוק ע"י בינה){{הערה|ו'''מעין''' זה הוא גם בשמחה של מצווה, או השמחה בשעת התפילה כדי לעשות נחת רוח ולא כדי לרוות את צמאונו.}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]

תפריט ניווט