31,671
עריכות
(הוספת ערך) |
|||
שורה 24: | שורה 24: | ||
*'''מצד הפעולה''' - גם אצל האדם למטה, מבחינת מסויימת, הפעולה נמצאת בהעלם בכח, שהרי אם היא אינה נמצאת בו - לא היתה לכח את האפשרות להוציא זאת אל הפועל ולפעול את הפעולה. כמו שאדם לא יכול לתת לחברו כסף אם אין לו בעצמו כסף, כך הכח לא יכול לפעול את הפעולה אם היא לא היתה כלולה בו גם קודם לכן (לפי ביאור זה, אכן בכח מצד עצמו חסר הפועל, אלא שכיון שהוא המקור שלו - מוכרחים לומר שהוא כולל אותו באופן מסויים). | *'''מצד הפעולה''' - גם אצל האדם למטה, מבחינת מסויימת, הפעולה נמצאת בהעלם בכח, שהרי אם היא אינה נמצאת בו - לא היתה לכח את האפשרות להוציא זאת אל הפועל ולפעול את הפעולה. כמו שאדם לא יכול לתת לחברו כסף אם אין לו בעצמו כסף, כך הכח לא יכול לפעול את הפעולה אם היא לא היתה כלולה בו גם קודם לכן (לפי ביאור זה, אכן בכח מצד עצמו חסר הפועל, אלא שכיון שהוא המקור שלו - מוכרחים לומר שהוא כולל אותו באופן מסויים). | ||
*'''מצד הכח''' - בעומק יותר, ניתן לומר שהיות והכח שאינו פועל אין בו תועלת ואין בו שלימות, כמו אדם שיש לו כשרון ציור ואינו יודע מכך ואינו מצייר, אין זה חיסרון רק בפעולה, אלא חיסרון בכח עצמו, ומכיון שאצל הקב"ה כל כוחותיו שלמים, בהכרח לומר שאצלו הכח אינו חסר פועל. | *'''מצד הכח''' - בעומק יותר, ניתן לומר שהיות והכח שאינו פועל אין בו תועלת ואין בו שלימות, כמו אדם שיש לו כשרון ציור ואינו יודע מכך ואינו מצייר, אין זה חיסרון רק בפעולה, אלא חיסרון בכח עצמו, ומכיון שאצל הקב"ה כל כוחותיו שלמים, בהכרח לומר שאצלו הכח אינו חסר פועל. | ||
*מצד האלוקות''' - לפי שני הביאורים הקודמים, הכח והפועל הם אכן שני דברים נפרדים, אלא שאנו אומרים שמצד שלימות הכוחות האלוקיים מוכרחים לומר שהכח שלו שלם ולא חסרה בו הפעולה, אך לאמיתו של דבר השלימות של הכוחות האלוקיים היא שלימות נעלית יותר, שלימות בעצם, שהכח אינו חסר פועל כי הכח והפעולה הם דבר אחד בלתי נפרד. | *'''מצד האלוקות''' - לפי שני הביאורים הקודמים, הכח והפועל הם אכן שני דברים נפרדים, אלא שאנו אומרים שמצד שלימות הכוחות האלוקיים מוכרחים לומר שהכח שלו שלם ולא חסרה בו הפעולה, אך לאמיתו של דבר השלימות של הכוחות האלוקיים היא שלימות נעלית יותר, שלימות בעצם, שהכח אינו חסר פועל כי הכח והפעולה הם דבר אחד בלתי נפרד. | ||
שלושת הביאורים האלו מקבילים לשלושת הדרגות ב'כח אינו חסר פועל', שבדרגה של עלות הרצון לא מורגשת השלימות האלוקית עד שיתכן מצב של כח כזה שמצד עצמו חסר בו הפועל, בדרגה של 'רצון המוחלט' נרגשת השלימות האלוקית, אך כיון שכבר יש רצון מסויים לעולמות, יש נתינת מקום לנבראים וזו שלימות של כח בלבד, אך השלימות של הכח היא מצד הפועל, ואילו קודם עלות הרצון, אין נתינת מקום לעולמות כלל, והכח והפועל שם הם דבר אחד ולכן לא שייך אפילו לומר 'עשר ספירות הגנוזות' אלא אלוקות של אין סוף בלבד{{הערה|שיעורים בחסידות (גופין) המשך תרס"ו חלק א' עמוד 134 ואילך.}}. | שלושת הביאורים האלו מקבילים לשלושת הדרגות ב'כח אינו חסר פועל', שבדרגה של עלות הרצון לא מורגשת השלימות האלוקית עד שיתכן מצב של כח כזה שמצד עצמו חסר בו הפועל, בדרגה של 'רצון המוחלט' נרגשת השלימות האלוקית, אך כיון שכבר יש רצון מסויים לעולמות, יש נתינת מקום לנבראים וזו שלימות של כח בלבד, אך השלימות של הכח היא מצד הפועל, ואילו קודם עלות הרצון, אין נתינת מקום לעולמות כלל, והכח והפועל שם הם דבר אחד ולכן לא שייך אפילו לומר 'עשר ספירות הגנוזות' אלא אלוקות של אין סוף בלבד{{הערה|שיעורים בחסידות (גופין) המשך תרס"ו חלק א' עמוד 134 ואילך.}}. |
עריכות