גיל הזקנה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 8 בתים ,  11 בדצמבר 2024
מ
החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}"
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
שורה 11: שורה 11:
מפרשי המשנה מביאים לכך ראיות מהפסוקים{{הערה|רבינו עובדיה מברטנורא.}}:
מפרשי המשנה מביאים לכך ראיות מהפסוקים{{הערה|רבינו עובדיה מברטנורא.}}:
*בן ששים לזקנה - כמו שכתוב "תבא '''בכלח''' אלי קבר"{{הערה|איוב ה.}}. בכל"ח בגימטריא ששים.
*בן ששים לזקנה - כמו שכתוב "תבא '''בכלח''' אלי קבר"{{הערה|איוב ה.}}. בכל"ח בגימטריא ששים.
*בן שבעים לשיבה<ref>ראו [https://www.aspaklaria.info/300_SHIN/%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%94.htm לקט מקורות על שיבה באתר אספקלריה].</ref> - כמו שכתוב אצל [[דוד המלך]]: "וימת בשיבה טובה"{{הערה|דברי הימים א כט.}}, וימי חייו היו שבעים שנה.
*בן שבעים לשיבה<ref>ראו [https://www.aspaklaria.info/300_SHIN/%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%94.htm לקט מקורות על שיבה באתר אספקלריה].}} - כמו שכתוב אצל [[דוד המלך]]: "וימת בשיבה טובה"{{הערה|דברי הימים א כט.}}, וימי חייו היו שבעים שנה.
*בן שמונים לגבורות - כמו שכתוב "ואם בגבורות שמונים שנה"{{הערה|תהלים צ.}}.
*בן שמונים לגבורות - כמו שכתוב "ואם בגבורות שמונים שנה"{{הערה|תהלים צ.}}.


שורה 54: שורה 54:
בתורת הקבלה מבואר החילוק בין התואר 'זקנה' ו'שיבה', שזקנה הוא כנגד ה[[י"ג תקוני דיקנא]] של [[זעיר אנפין]], ואילו שיבה הוא כנגד י"ג תיקוני דיקנא ד[[אריך אנפין]], ולכן כתוב במדרש שב[[מתן תורה]] הקב"ה נגלה לבני ישראל בצורת 'זקן', כיון שמה שנמשך במתן תורה הוא על דרך המשכת והתגלות ההארה ב[[זעיר אנפין]], כלומר רק מה ששייך ונצרך ל[[מידות (ספירות)|מידות]], שזו השפעה מצומצמת בבחינת קטנות.
בתורת הקבלה מבואר החילוק בין התואר 'זקנה' ו'שיבה', שזקנה הוא כנגד ה[[י"ג תקוני דיקנא]] של [[זעיר אנפין]], ואילו שיבה הוא כנגד י"ג תיקוני דיקנא ד[[אריך אנפין]], ולכן כתוב במדרש שב[[מתן תורה]] הקב"ה נגלה לבני ישראל בצורת 'זקן', כיון שמה שנמשך במתן תורה הוא על דרך המשכת והתגלות ההארה ב[[זעיר אנפין]], כלומר רק מה ששייך ונצרך ל[[מידות (ספירות)|מידות]], שזו השפעה מצומצמת בבחינת קטנות.


לעומת זאת שיבה, הוא בחינת [[מוחא סתימאה]] ולכן 'ישיש' הוא ב[[גימטריא]] [[כתר]], וזהו הרמז גם במה שכתוב 'קנה חכמה קנה בינה', שפעמיים תיבת 'קנה' עולה בגימטריא 'יש', שהוא החצי התחתון של ה[[כתר]], ובחינת 'ישיש' מורה שהאדם מתעלה גם לחציו העליון של הכתר, [[מוחא סתימאה]], וזוהי גם ה[[גימטריא]] של "'''יקר''' על '''יקר'''"<ref>[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58825&st=&pgnum=253 ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק אות ז' עמוד רמז].</ref>.
לעומת זאת שיבה, הוא בחינת [[מוחא סתימאה]] ולכן 'ישיש' הוא ב[[גימטריא]] [[כתר]], וזהו הרמז גם במה שכתוב 'קנה חכמה קנה בינה', שפעמיים תיבת 'קנה' עולה בגימטריא 'יש', שהוא החצי התחתון של ה[[כתר]], ובחינת 'ישיש' מורה שהאדם מתעלה גם לחציו העליון של הכתר, [[מוחא סתימאה]], וזוהי גם ה[[גימטריא]] של "'''יקר''' על '''יקר'''"<ref>[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58825&st=&pgnum=253 ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק אות ז' עמוד רמז].}}.


חז"ל מבארים שהפסוק 'נער הייתי גם זקנתי' לא נאמר על ידי דוד המלך שלא זכה לזקנה{{הערה|יבמות טז, ב. ורש"י על הפסוק (תהלים לז, כה). ולהעיר שאף שבספר מלכים (מלכים א', א, א) נאמר "והמלך דוד '''זקן'''", וכן דוד התפלל כשכבר היה זקן "אל תשליכני '''לעת זקנה'''" (תהלים עא, ט), הלשון של חז"ל בגמרא היא "מי קשיש כולי האי", כלומר שאכן התחיל את שנות הזקנה, אך לא מתאים שיאמר 'נער הייתי גם זקנתי' שמדבר על שנות הזקנה בלשון עבר כזקן מופלג.}}, אלא 'שרו של עולם אמרו', שהוא [[מט"ט]] שהוא בחינת [[ספירת המלכות]]{{הערה|אין זה הביאור הרגיל במהותו של מט"ט שיש בו גם בחינה גבוהה יותר.}}, כיון שאצל הקב"ה עצמו לא שייך בכלל בחינה של זקנה ושיבה, שהרי הוא נצחי ולמעלה מהזמן, ורק במידת המלכות, שהיא שורש ה[[זמן]]{{הערה|ה' מלך (הווה) ה' מלך (עבר) ה' ימלוך (עתיד).}} שייך לומר לשונות של זקנה ושיבה{{הערה|אור התורה תהלים עמוד קמ-קמב.}}.
חז"ל מבארים שהפסוק 'נער הייתי גם זקנתי' לא נאמר על ידי דוד המלך שלא זכה לזקנה{{הערה|יבמות טז, ב. ורש"י על הפסוק (תהלים לז, כה). ולהעיר שאף שבספר מלכים (מלכים א', א, א) נאמר "והמלך דוד '''זקן'''", וכן דוד התפלל כשכבר היה זקן "אל תשליכני '''לעת זקנה'''" (תהלים עא, ט), הלשון של חז"ל בגמרא היא "מי קשיש כולי האי", כלומר שאכן התחיל את שנות הזקנה, אך לא מתאים שיאמר 'נער הייתי גם זקנתי' שמדבר על שנות הזקנה בלשון עבר כזקן מופלג.}}, אלא 'שרו של עולם אמרו', שהוא [[מט"ט]] שהוא בחינת [[ספירת המלכות]]{{הערה|אין זה הביאור הרגיל במהותו של מט"ט שיש בו גם בחינה גבוהה יותר.}}, כיון שאצל הקב"ה עצמו לא שייך בכלל בחינה של זקנה ושיבה, שהרי הוא נצחי ולמעלה מהזמן, ורק במידת המלכות, שהיא שורש ה[[זמן]]{{הערה|ה' מלך (הווה) ה' מלך (עבר) ה' ימלוך (עתיד).}} שייך לומר לשונות של זקנה ושיבה{{הערה|אור התורה תהלים עמוד קמ-קמב.}}.

תפריט ניווט