יסוד ושורש (ההבדל ביניהם): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "דוגמא " ב־"דוגמה "
מ (החלפת טקסט – "דוגמא " ב־"דוגמה ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
שורה 16: שורה 16:
בכל דבר ובכל מציאות ישנו גוף הדבר והנפש שלו. היסוד הוא בסיס הגוף, והשורש הוא מקור חיות הנפש. וכשמדברים על גוף השכל ונשמתו - '''היסוד''' (הבסיס עליו עומד השכל) היא נקודת ההשכלה{{הערה|שהיא גילוי החכמה}}, '''והשורש''' (מקור הסברות השכליות) היא ההשגה{{הערה|שהיא גילוי כח הבינה.}}.
בכל דבר ובכל מציאות ישנו גוף הדבר והנפש שלו. היסוד הוא בסיס הגוף, והשורש הוא מקור חיות הנפש. וכשמדברים על גוף השכל ונשמתו - '''היסוד''' (הבסיס עליו עומד השכל) היא נקודת ההשכלה{{הערה|שהיא גילוי החכמה}}, '''והשורש''' (מקור הסברות השכליות) היא ההשגה{{הערה|שהיא גילוי כח הבינה.}}.


חכמה ובינה (מהם נובעים כאמור ההשכלה וההשגה) הם שני כוחות נבדלים. רחבות ההשגה וההסברה של הבינה '''לא''' נובעות מנקודת החכמה. דוגמא לזה רואים בכך שיתכן בעל המצאה גדול שאינו יודע להסביר, וכן להיפך – בעל סברה גדול שאינו יכול לחדש. ודוגמא נוספת, אפשרי הדבר שההנחה תהיה מוטעית ואילו ההשגה תהיה טובה מאד, רחבה ועשירה בסברות שכליות נכונות נאות ועמוקות.
חכמה ובינה (מהם נובעים כאמור ההשכלה וההשגה) הם שני כוחות נבדלים. רחבות ההשגה וההסברה של הבינה '''לא''' נובעות מנקודת החכמה. דוגמה לזה רואים בכך שיתכן בעל המצאה גדול שאינו יודע להסביר, וכן להיפך – בעל סברה גדול שאינו יכול לחדש. ודוגמה נוספת, אפשרי הדבר שההנחה תהיה מוטעית ואילו ההשגה תהיה טובה מאד, רחבה ועשירה בסברות שכליות נכונות נאות ועמוקות.


ונמצא, '''שהיסוד''' (החכמה, שהיא נקודת השכל) היא רק בסיס העומד '''למטה''' מהשכל (כמשל הבנין, שהיסוד שלו למטה והבניין עומד על גביו). ואילו '''השורש''' הוא למעלה מהשכל (שממנו משתלשלים עוד ועוד פרטים, משלים וסברות להסביר את נקודת השכל){{הערה|לקוטי דיבורים, ליקוט ט"ז-י"ח .}}.
ונמצא, '''שהיסוד''' (החכמה, שהיא נקודת השכל) היא רק בסיס העומד '''למטה''' מהשכל (כמשל הבנין, שהיסוד שלו למטה והבניין עומד על גביו). ואילו '''השורש''' הוא למעלה מהשכל (שממנו משתלשלים עוד ועוד פרטים, משלים וסברות להסביר את נקודת השכל){{הערה|לקוטי דיבורים, ליקוט ט"ז-י"ח .}}.

תפריט ניווט