לשון הרע: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 73 בתים ,  2 דצמבר
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
שורה 9: שורה 9:
{{ציטוטון|ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב ולא תעלה על לב לעולם ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת [[עבודה זרה]] ממש. כי גדולה לשון הרע כנגד עבודה זרה וג"ע וש"ד. ואם בדבור כך כו' וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר ה[[מחשבה]] על הדבור הן לטוב והן למוטב.}}
{{ציטוטון|ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב ולא תעלה על לב לעולם ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת [[עבודה זרה]] ממש. כי גדולה לשון הרע כנגד עבודה זרה וג"ע וש"ד. ואם בדבור כך כו' וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר ה[[מחשבה]] על הדבור הן לטוב והן למוטב.}}


אדמו"ר הזקן מאריך בחומרת לשון הרע - "כמו שבמשל הזה אם משים אדם נגד אור השמש בחלון מחיצות קלות וקלושות לרוב מאד, הן מאפילות כמו מחיצה אחת עבה ויותר. וככה ממש הוא בנמשל בכל עונות שאדם דש בעקביו, ומכל שכן המפורסמות מדברי רז"ל שהן ממש כע"ז וג"ע ושפיכות דמים. כמו העלמת עין מן ה[[צדקה]] כמו שכתוב השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל כו' ובליעל היא עובד עבודת אלילים וכו'. והמספר בגנות חבירו היא לשון הרע השקולה כע"ז וג"ע וש"ד, וכל הכועס כאלו עובד עבודה זרה, וכן מי שיש בו גסות הרוח. וכהנה רבות בגמרא".{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ז']]}}.
אדמו"ר הזקן מאריך בחומרת לשון הרע - "כמו שבמשל הזה אם משים אדם נגד אור השמש בחלון מחיצות קלות וקלושות לרוב מאד, הן מאפילות כמו מחיצה אחת עבה ויותר. וככה ממש הוא בנמשל בכל עונות שאדם דש בעקביו, ומכל שכן המפורסמות מדברי רז"ל שהן ממש כע"ז וג"ע ושפיכות דמים. כמו העלמת עין מן ה[[צדקה]] כמו שכתוב השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל כו' ובליעל היא עובד עבודת אלילים וכו'. והמספר בגנות חבירו היא לשון הרע השקולה כעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים, וכל הכועס כאלו עובד עבודה זרה, וכן מי שיש בו גסות הרוח. וכהנה רבות בגמרא"{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ז']]}}.


מובא ב[[ספר השיחות]]{{הערה|תש"א עמ' 65.}} בשם [[המגיד ממזריטש]] שאמר בשם [[הבעל שם טוב]] על הפסוק לא תשית ידך להיות עד רשע חמס וכו', ומבאר [[הבעל שם טוב]] שכל אדם מקבל מעלה מיוחדת מהשמים המיועדת לו, אך כאשר יש שני עדים המעידים על חסרונותיו ועל חטאיו אז לוקחים ממנו מעלתו זו, וזהו לא תשית ידך עם רשע להיות עד, כלומר אל תעזור ליצר הרע להיות יחד איתו עד ולהצטרף להיות יחד שני עדים, שזה הוא חמס שלוקחים מהאיש את מעלותיו.
מובא ב[[ספר השיחות]]{{הערה|תש"א עמ' 65.}} בשם [[המגיד ממזריטש]] שאמר בשם [[הבעל שם טוב]] על הפסוק לא תשית ידך להיות עד רשע חמס וכו', ומבאר [[הבעל שם טוב]] שכל אדם מקבל מעלה מיוחדת מהשמים המיועדת לו, אך כאשר יש שני עדים המעידים על חסרונותיו ועל חטאיו אז לוקחים ממנו מעלתו זו, וזהו לא תשית ידך עם רשע להיות עד, כלומר אל תעזור ליצר הרע להיות יחד איתו עד ולהצטרף להיות יחד שני עדים, שזה הוא חמס שלוקחים מהאיש את מעלותיו.


איסור לשון הרע הוא גם על עצמו.{{הערה|מובא בהרבה אגרות של הרבי מפתגם אדמו"ר הריי"ץ (לכאורה על אנשים שהתלוננו מה הם כבר יכולים לעשות ושמצבם הרוחני הוא מאוד גרוע), ראה לדוגמא אגרות קודש חט"ו ע' קכב וש"נ לעוד מקומות.  }}
איסור לשון הרע הוא גם על עצמו{{הערה|מובא בהרבה אגרות של הרבי מפתגם אדמו"ר הריי"ץ (לכאורה על אנשים שהתלוננו מה הם כבר יכולים לעשות ושמצבם הרוחני הוא מאוד גרוע), ראה לדוגמא אגרות קודש חט"ו ע' קכב וש"נ לעוד מקומות.  }}.


==השומע לשון הרע==
==השומע לשון הרע==
שורה 24: שורה 24:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אורח חיים]].
[[קטגוריה:אורח חיים]].
[[קטגוריה:מצוות]]
612

עריכות

תפריט ניווט