12,624
עריכות
(חב"דפדיה אינה: א. 'ידיעון הכפר'. ב. הלשכה לסטטיסטיקה. ג. צהובון רכילות. שאר השינויים אני משאיר לשלום.) |
|||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==השושלת== | ==השושלת== | ||
תחילתה של השושלת | תחילתה של השושלת ב[[היהודי הקדוש]] מפשיסחא - רבי יעקב יצחק, בנו של רבי אשר שהיה רב העיר פשעדבורז, ותלמידו המובהק של [[החוזה מלובלין]]. | ||
לאחר פטירתו הלכו רוב ה[[חסיד]]ים לתלמידו רבי שמחה בונם מפשיסחא, אך חלק קטן פנה לרבי ירחמיאל מפשיסחא שהיה בכור בניו של היהודי הקדוש. לאחר מכן המשיכו את דרכו בניו של רבי ירחמיאל, וביניהם רבי נתן דוד משידלובצא (שדברי תורתו לוקטו בספר תורת רבי נתן דוד)- שבנו השלישי היה רבי יעקב יצחק מביאלא, מח"ס דברי בינה וישרי לב, הוא היה האדמו"ר הראשון שנקרא בשם '''ביאלא''' והתחיל את השושלת, המבוססת למעשה גם על שיטת פשיסחא, אך יותר מכך על שיטת חותנו רבי יהושע מאוסטרובא ואבי חותנו רבי שלמה לייב מלענטשנא - תלמיד היהודי הקדוש. | לאחר פטירתו הלכו רוב ה[[חסיד]]ים לתלמידו רבי שמחה בונם מפשיסחא, אך חלק קטן פנה לרבי ירחמיאל מפשיסחא שהיה בכור בניו של היהודי הקדוש. לאחר מכן המשיכו את דרכו בניו של רבי ירחמיאל, וביניהם רבי נתן דוד משידלובצא (שדברי תורתו לוקטו בספר תורת רבי נתן דוד)- שבנו השלישי היה רבי יעקב יצחק מביאלא, מח"ס דברי בינה וישרי לב, הוא היה האדמו"ר הראשון שנקרא בשם '''ביאלא''' והתחיל את השושלת, המבוססת למעשה גם על שיטת פשיסחא, אך יותר מכך על שיטת חותנו רבי יהושע מאוסטרובא ואבי חותנו רבי שלמה לייב מלענטשנא - תלמיד היהודי הקדוש. | ||
שורה 32: | שורה 32: | ||
== המשך השושלת == | == המשך השושלת == | ||
לאחר פטירתו של רבי יחיאל יהושע בכ"א [[שבט]] [[תשמ"ב]], מינו החסידים את בנו הצעיר רבי בצלאל שמחה מנחם בן ציון להמשיך ולמלא את מקומו והוא מכהן במקביל גם כרב ואב"ד לוגאנו שבשוויץ והתפרסם בעיקר בזכות ספריו וחיבוריו התורניים הרבים. | לאחר פטירתו של רבי יחיאל יהושע בכ"א [[שבט]] [[תשמ"ב]], מינו החסידים את בנו הצעיר רבי בצלאל שמחה מנחם בן ציון להמשיך ולמלא את מקומו והוא מכהן במקביל גם כרב ואב"ד לוגאנו שבשוויץ והתפרסם בעיקר בזכות ספריו וחיבוריו התורניים הרבים. מרכזי החסידות שבהנהגתו הם ב[[ירולשים]], [[בני ברק]], [[בית שמש]], [[ביתר עלית]], [[מודיעין עילית]], [חיפה]] ו[[צפת]]. | ||
לאחר כחצי שנה נתמנה גם בנו רבי דוד מתתיהו מביאלא בני ברק, ולאחר תקופה נוספת נתמנו גם שני בניו רבי [[ירחמיאל צבי יהודה רבינוביץ]] מביאלא פשיסחא, ורבי [[יעקב יצחק רבינוביץ]] מביאלא רמת אהרן | לאחר כחצי שנה נתמנה גם בנו רבי דוד מתתיהו מביאלא בני ברק, ולאחר תקופה נוספת נתמנו גם שני בניו רבי [[ירחמיאל צבי יהודה רבינוביץ]] מביאלא פשיסחא, ורבי [[יעקב יצחק רבינוביץ]] מביאלא רמת אהרן. שניהם הגיעו לרבי בחלוקת הדולרים ועמדו עמו בקשר. | ||
לאחר פטירתו של רבי [[ירחמיאל צבי יהודה רבינוביץ]] מביאלא פשיסחא, הוכתר בכור בניו רבי רבי אלימלך מביאלא פשיסחא שגר בחיפה להמשיך את מקומו. את בית מדרשו פתח בעיר אשדוד. רבי אלימלך בא יחד עם אביו לרבי בשנת [[תש"ן]]. כמו כן, השתתף בהתוועדות י"ט כסליו בישיבת חב"ד חיפה<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=43109 חב"ד אינפו]</REF>. | לאחר פטירתו של רבי [[ירחמיאל צבי יהודה רבינוביץ]] מביאלא פשיסחא, הוכתר בכור בניו רבי רבי אלימלך מביאלא פשיסחא שגר בחיפה להמשיך את מקומו. את בית מדרשו פתח בעיר אשדוד. רבי אלימלך בא יחד עם אביו לרבי בשנת [[תש"ן]]. כמו כן, השתתף בהתוועדות י"ט כסליו בישיבת חב"ד חיפה<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=43109 חב"ד אינפו]</REF>. | ||
שורה 41: | שורה 41: | ||
== מכון מגמ"ה== | == מכון מגמ"ה== | ||
לפלג חסידות ביאלא - חסידיו של רבי בן ציון מביאלא, | לפלג חסידות ביאלא - חסידיו של רבי בן ציון מביאלא, ישנם מספר מכונים, המרכזי שביניהם הוא מכון מגמ"ה, העוסק בהוצאת ספריו, וספרי ביאלא, יחד עמו פועל מכון בשם 'דברי בינה'. | ||
המכון התפרסם במיוחד בגלל סידרת הסידורים שבהוצאתם, בהם הוסיפו הוספות מסוימות על נוסח ה"אני מאמין" בשמו של אביו של האדמו"ר, רבי יחיאל יהושע מביאלא. הוספותך אלו הם "אני מאמין באמונה שלימה כי כל התורה המצויה עתה בידינו הן תורה שבכתב והן תורה שבע"פ הן תורת הרשב"י ותלמידיו ותורת הבעל שם טוב ותלמידיו היא התורה הנתונה למשה רבינו עליו השלום". הוספה דומה יש גם ב"אני מאמין שכל דברי נביאים אמת". כמו כן הוסיפו הנ"ל שני אני מאמין נוספים. | המכון התפרסם במיוחד בגלל סידרת הסידורים שבהוצאתם, בהם הוסיפו הוספות מסוימות על נוסח ה"אני מאמין" בשמו של אביו של האדמו"ר, רבי יחיאל יהושע מביאלא. הוספותך אלו הם "אני מאמין באמונה שלימה כי כל התורה המצויה עתה בידינו הן תורה שבכתב והן תורה שבע"פ הן תורת הרשב"י ותלמידיו ותורת הבעל שם טוב ותלמידיו היא התורה הנתונה למשה רבינו עליו השלום". הוספה דומה יש גם ב"אני מאמין שכל דברי נביאים אמת". כמו כן הוסיפו הנ"ל שני אני מאמין נוספים. |
עריכות