1,617
עריכות
מ (←נתיב הראשון: הגהה) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''ל"ב נתיבות חכמה''' | '''ל"ב נתיבות חכמה''' הוא כינוי לצמצומים בהם נמשכת ה[[חכמה]] לבינה. | ||
==ענינם== | ==ענינם== | ||
"נתיב" (בשונה מ"דרך" שהיא סלולה ורחבה) הוא שביל צר המגיע למקומות נידחים ורחוקים, ומשמש כמשל לצמצום שישנו בהשפעה שמחכמה לבינה (היינו, שעצם החכמה אינה נמשכת בבינה אלא רק מעט מזעיר ע"י נתיב צר). באופן פרטי מבואר ב[[ספר יצירה]] (בתחילתו) שישנם ל"ב נתיבות חכמה: "בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק י"ה הוי"ה צבאות את עולמו", וכפי שמבואר שם, המספר ל"ב (32) הוא כנגד עשר ה[[ספירות]] ועשרים ושתים האותיות. היינו, ל"ב הנתיבות מצמצמות ומחלקות את אור אין סוף השורה בחכמה{{הערה|ראה תניא פל"ה בהגה.}} על מנת שיוכל להתפס בערך העולמות ולהחיותם. | |||
מטעם זה גם שלושים ושתים הפעמים שמוזכר שם אלוקים במעשה בראשית רומז לנתיבות החכמה, כי זהו בדיוק עניינו של שם 'אלוקים': צמצום והגבלת האור האלוקי בכדי שיוכלו להתהוות עולמות מוגבלים{{הערה|מאמרים תקס"ז עמ' קל"ב.}}, וכן הוא בגוף האדם נרמזות נתיבות אלו בשלושים ושתים השיניים - שגם עניינן הוא לחלק ולפרר את המאכל על מנת שיוכל להתעכל ולהתאחד עם הגוף, וכן הדבר גם בעבודת ה' בנפש האדם: לדקדק ולחלק כל הלכה בריבוי חלקים ובדיבור בפה, שדוקא אז יבין וישכיל ויחיה את נשמתו גם במוחין ומדות עד גם בהילוך בדרכי ה' כל היום בסוד מרע ועשה טוב{{הערה|תו"ח בראשית עמ' רלב.}}. | |||
כבוד בגימטריא ל"ב, ו"כבוד חכמים ינחלו". | כבוד בגימטריא ל"ב, ו"כבוד חכמים ינחלו". |
עריכות