קיבוץ גלויות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 52: שורה 52:


=== קיבוץ גלויות ברוחניות - בירור הניצוצות ===
=== קיבוץ גלויות ברוחניות - בירור הניצוצות ===
אמרו חז"ל<ref>פסחים פז, ב.</ref> "צדקה עשה הקב"ה בישראל שפיזרן לבין האומות", ומבואר בזה, שעל ידי "שפיזרן לבין האומות" נקל יותר לברר בירורים. וכיון שכוונת הגלות, "פיזרן לבין האומות", היא בשביל בירור הניצוצות, נמצא, שהעבודה דבירור הניצוצות היא הכנה לביאת המשיח, ועל ידי כל ניצוץ וניצוץ שמבררים, מקרבים יותר את ביאת המשיח. וכידוע שהעבודה דבירור הניצוצות הוא ענין "קיבוץ גליות" ברוחניות, וזוהי גם ההכנה לקיבוץ גליות בגשמיות<ref>ש"פ מטו"מ תשי"ג, תו"מ ע' 95. אחש"פ תשכ"ה. י"ב תמוז תשכ"ז ס"י.</ref>.
אמרו חז"ל<ref>פסחים פז, ב.</ref> "צדקה עשה הקב"ה בישראל שפיזרן לבין האומות", ומבואר בזה, שעל ידי "שפיזרן לבין האומות" נקל יותר לברר בירורים. וכיון שכוונת ה[[גלות]], "פיזרן לבין ה[[אומות העולם|אומות]]", היא בשביל [[עבודת הבירורים|בירור הניצוצות]], נמצא, שהעבודה ד[[עבודת הבירורים|בירור הניצוצות]] היא הכנה לביאת המשיח, ועל ידי כל ניצוץ וניצוץ שמבררים, מקרבים יותר את ביאת המשיח. וכידוע שה[[עבודה]] דבירור הניצוצות הוא ענין "קיבוץ גליות" ברוחניות, וזוהי גם ההכנה לקיבוץ גליות בגשמיות<ref>ש"פ מטו"מ תשי"ג, תו"מ ע' 95. אחש"פ תשכ"ה. י"ב תמוז תשכ"ז ס"י.</ref>.


=== בזכות לימוד משניות (ההיפך דסיבות הגלות) ===
=== בזכות לימוד משניות (ההיפך דסיבות הגלות) ===
שורה 61: שורה 61:
והודיעונו רז"ל ('''א''') שהסיבה שגרמה ל[[חורבן בית המקדש הראשון]]<ref>מכיון שהגאולה מגלות בבל לא היתה [[גאולה האמיתית והשלימה|גאולה שלימה]], על כרחך צריך לומר שגם הסיבה שגרמה ל[[חורבן בית המקדש הראשון|חורבן הראשון]] לא הוסרה ונתכפרה כולה.</ref> היא - שלא ברכו בתורה תחלה. היינו<ref>כמו שביאר הר"ן נדרים פא, א.</ref> שאף שהיו עוסקין בתורה תמיד, [[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] שהוא יודע מעמקי הלב, פירש, שלא היתה חשובה בעיניהם, שלא היו עוסקין בה [[לשמה]], והיינו לא הלכו בה (שאמר ה[[נביא]]) כלומר בכונתה ולשמה, ועל זה אבדה הארץ, חרב ביהמ"ק וכו'.
והודיעונו רז"ל ('''א''') שהסיבה שגרמה ל[[חורבן בית המקדש הראשון]]<ref>מכיון שהגאולה מגלות בבל לא היתה [[גאולה האמיתית והשלימה|גאולה שלימה]], על כרחך צריך לומר שגם הסיבה שגרמה ל[[חורבן בית המקדש הראשון|חורבן הראשון]] לא הוסרה ונתכפרה כולה.</ref> היא - שלא ברכו בתורה תחלה. היינו<ref>כמו שביאר הר"ן נדרים פא, א.</ref> שאף שהיו עוסקין בתורה תמיד, [[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] שהוא יודע מעמקי הלב, פירש, שלא היתה חשובה בעיניהם, שלא היו עוסקין בה [[לשמה]], והיינו לא הלכו בה (שאמר ה[[נביא]]) כלומר בכונתה ולשמה, ועל זה אבדה הארץ, חרב ביהמ"ק וכו'.


('''ב''') והסיבה ל[[חורבן בית המקדש השני|חורבן בית המקדש שני]] היתה בעון [[שנאת חנם]]<ref>יומא ט, ב.</ref> ([[מדה כנגד מדה]]: מפוזר ומפורד בין העמים - ע"י הפירוד שהי' ביניהם).  
('''ב''') והסיבה ל[[חורבן בית המקדש השני|חורבן בית המקדש שני]] היתה בעון [[שנאת חינם]]<ref>יומא ט, ב.</ref> ([[מדה כנגד מדה]]: מפוזר ומפורד בין העמים - ע"י הפירוד שהי' ביניהם).  


ולכן כדי שיזכו ישראל לקבוץ גליות צריך להיות: ('''א''') שיברכו בתורה, שתהיה חשובה בעיניהם. ('''ב''') אחדות הנפרדים, היפך משנאת חנם - פירוד המאוחדים.  
ולכן כדי שיזכו ישראל לקבוץ גליות צריך להיות: ('''א''') שיברכו ב[[תורה]], שתהיה חשובה בעיניהם. ('''ב''') [[אחדות]] הנפרדים, היפך מ[[שנאת חינם|שנאת חנם]] - פירוד המאוחדים.  


ושני תנאים אלו הם מתקיימים בעסק המשנה:  
ושני תנאים אלו הם מתקיימים בעסק המשנה:  


כי המשנה העוסקת בפסקי הלכות למעשה וצריך להבינה<ref>גם לפי דעת הסוברים - רמב"ם רי"ו. כמשנ"ת בקו"א לרבינו הזקן הל' ת"ת רפ"ב - שאין ידיעת טעמי' מוכרחת.</ref> ובכל זה ('''ב''') רואים את האחדות, היפך משנאת חינם, כי הכל מודים בכל האמור בה, ואין בזה חלוקי דעות - שלכן כל הטועה בדבר משנה חוזר<ref>סנהדרין לג, א.</ref>. ועל ידי זה עצמו שהכל מסכימים לדין אחד, אף שאין דעותיהם שוות, מראים הם ('''א''') ש[[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] הוא זה שנתן לנו תורתו<ref>ובפרט אשר חכמי המשנה "עיקר פסקי הלכות שלהם לא היה על פי הכרעת שכלם רק ממה שקבלו איש מפי איש עד משה".</ref>, ותורה אחת לישראל גוי אחד<ref>[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] ח"א ע' רמב.</ref>.
כי המשנה העוסקת בפסקי [[הלכה|הלכות]] למעשה וצריך להבינה<ref>גם לפי דעת הסוברים - רמב"ם רי"ו. כמשנ"ת בקו"א לרבינו הזקן הל' ת"ת רפ"ב - שאין ידיעת טעמי' מוכרחת.</ref> ובכל זה ('''ב''') רואים את ה[[אחדות]], היפך מ[[שנאת חינם]], כי הכל מודים בכל האמור בה, ואין בזה חלוקי דעות - שלכן כל הטועה בדבר משנה חוזר<ref>סנהדרין לג, א.</ref>. ועל ידי זה עצמו שהכל מסכימים לדין אחד, אף שאין דעותיהם שוות, מראים הם ('''א''') ש[[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] הוא זה שנתן לנו תורתו<ref>ובפרט אשר חכמי המשנה "עיקר פסקי הלכות שלהם לא היה על פי הכרעת שכלם רק ממה שקבלו איש מפי איש עד משה".</ref>, ותורה אחת לישראל גוי אחד<ref>[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] ח"א ע' רמב.</ref>.


=== על ידי שמקרבים עוד יהודי ===
=== על ידי שמקרבים עוד יהודי ===
לקרב עוד יהודים שלא זכו לקבל חינוך יהודי מתאים, ולהחזירו למהותו האמיתית בחיים - תורה ומצוות. כי זה בדוגמת ואתם תלקטו לאחד אחד<ref>התוועדויות תש"נ ח"א ע' 292. אגרות מלך ח"ב ע' יג.</ref>.   
לקרב עוד יהודים שלא זכו לקבל [[חינוך]] יהודי מתאים, ולהחזירו למהותו האמיתית ב[[חיים]] - [[תורה]] ו[[מצוות]]. כי זה בדוגמת ואתם תלקטו לאחד אחד<ref>התוועדויות תש"נ ח"א ע' 292. אגרות מלך ח"ב ע' יג.</ref>.   


=== אחדות ===
=== אחדות ===
כי מגלות זה האחרון אף יהודי אחד לא ישאר בגלות, לכן העבודה כדי לפעול מצב זה, הוא, לאחד כל סוגי בני ישראל מן הקצה אל הקצה, מהסוג של "בריות" עד ל"גדולי ישראל"<ref>ליל ה' דחה"ס תשמ"ה, התוועדויות ע' 297.</ref>.
כי מגלות זה האחרון אף יהודי אחד לא ישאר בגלות, לכן העבודה כדי לפעול מצב זה, הוא, לאחד כל סוגי [[בני ישראל]] מן הקצה אל הקצה, מהסוג של "בריות" עד ל"גדולי ישראל"<ref>ליל ה' דחה"ס תשמ"ה, התוועדויות ע' 297.</ref>.


=== הקהל את העם ===
=== הקהל את העם ===
על ידי העבודה של הקהל, להקהיל עוד יהודי, גם אם הוא "נדח", זה פועל שהקב"ה "יקבץ נדחי עמו ישראל"<ref>ש"פ פיקודי תשמ"א. סי"ח, ס"כ.</ref>.
על ידי העבודה של [[הקהל]], להקהיל עוד יהודי, גם אם הוא "נדח", זה פועל שהקב"ה "יקבץ נדחי עמו ישראל"<ref>ש"פ פיקודי תשמ"א. סי"ח, ס"כ.</ref>.


=== עבודת התפילה ===
=== עבודת התפילה ===
על ידי עבודת התפילה פועלים גאולה פרטית‏‏{{מקור}}<ref>ש"פ פקודי תשמ"א אות כ, מאגרת הקודש סימן ד'.</ref>.
על ידי [[עבודת התפילה]] פועלים גאולה פרטית‏‏{{מקור}}<ref>ש"פ פקודי תשמ"א אות כ, מאגרת הקודש סימן ד'.</ref>.


=== ליקוטים ===
=== ליקוטים ===
432

עריכות

תפריט ניווט