קידוש השם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,497 בתים ,  25 אוגוסט
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:


'''קידוש השם''' היא מצווה מהתורה "ונקדשתי בתוך בני ישראל".
'''קידוש השם''' היא מצווה מהתורה "ונקדשתי בתוך בני ישראל". כאשר אדם מוסר את נפשו למות על קידוש השם כדי לקיים את רצון ה', כאשר אונסים אותו אם ברירה לעבור על אחת מהעבירות שחייב אדם ליהרג ולא לעבור, והוא נהרג, הרי זה קידש שמו יתברך<ref>רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ה.</ref>.


== גדר המצווה ==
גדר המצווה הוא "מסור את עצמך לשמי וקדש את שמי"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14950&hilite=314c471b-6a98-49f3-91e5-ce6ebc5ca6e7&st=%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9+%D7%94%D7%A9%D7%9D&pgnum=181 ליקוטי שיחות ח"כ עמ' 167].}}.
גדר המצווה הוא "מסור את עצמך לשמי וקדש את שמי"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14950&hilite=314c471b-6a98-49f3-91e5-ce6ebc5ca6e7&st=%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9+%D7%94%D7%A9%D7%9D&pgnum=181 ליקוטי שיחות ח"כ עמ' 167].}}.


כאשר האדם מוסר את נפשו למות על קידוש השם כדי לקיים את רצון ה', כאשר מוסרים בפניו את הברירה לעבור על אחת משלושת העבירות החמורות עליהם חייב אדם ליהרג ולא לעבור, או בשעה שכוונת הגוי האונס את היהודי הוא כדי לכפור בה', כגון בשעת הגזירה ושעת השמד, אז צריך האדם למסור את נפשו אפילו על מנהג ישראל (אפילו על ערקתא דמסאני), משום שזו היא מלחמה על זהותו כיהודי המאמין בה'.
כאשר האדם מוסר את נפשו למות על קידוש השם כדי לקיים את רצון ה', כאשר אונסים אותו, ויש לפניו את הברירה לעבור על אחת משלושת העבירות החמורות עליהם, או להרג, חייב אדם ליהרג ולא לעבור, או בשעה שכוונת הגוי האונס את היהודי הוא כדי לכפור בה', כגון בשעת הגזירה ושעת השמד, אז צריך האדם למסור את נפשו אפילו על מנהג ישראל (אפילו על ערקתא דמסאני), משום שזו היא מלחמה על זהותו כיהודי המאמין בה'.


== מסירת נפש בכח ==
המציאות היא שכל יהודי, אפילו פשוט שבפשוטים, שאמונת ה' נמצאת בלבו, מוכן למסור נפשו בפועל על קדושת השם, משום ש[[אור אין סוף ברוך הוא]] השורה ב[[ספירת החכמה]] שב[[נפש אלוקית]] שבו, אינה נותנת לו כל אפשרות לכפור במציאות ה'. זו היא ה[[אהבה המסותרת]] שבנפש האלוקית, שאדם יכול על ידי התבוננות לגלותה בכל עת שיצרו מתגבר עליו{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק י"ט]]}}.
המציאות היא שכל יהודי, אפילו פשוט שבפשוטים, שאמונת ה' נמצאת בלבו, מוכן למסור נפשו בפועל על קדושת השם, משום ש[[אור אין סוף ברוך הוא]] השורה ב[[ספירת החכמה]] שב[[נפש אלוקית]] שבו, אינה נותנת לו כל אפשרות לכפור במציאות ה'. זו היא ה[[אהבה המסותרת]] שבנפש האלוקית, שאדם יכול על ידי התבוננות לגלותה בכל עת שיצרו מתגבר עליו{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק י"ט]]}}.


הרבי נוקט, שכל היהודים שנהרגו בשואה הינם קדושים ונהרגו על קידוש השם{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15968&st=&pgnum=137 התוועדויות תשנ"א חלק א' עמוד 120.]}}.
== כשניצול בנס ==
כשיהידי היה במצב שכמעט מסר נפשו על רדושת שמו, ואחר כך ניצול ב[[אות (מופת)|נס]], כש[[נמרוד]] זרק את [[אברהם אבינו]] לתוך כבשן האש, וכש[[נבוכדנצר]] זרק את [[חניניה מישאל ועזריה]] לכבשן האש ונצלו בנס, על ידי זה נתקדש שמו יתברך<ref>ש"פ אמור תשמ"ז, התוועדויות ע' 286 ואילך.</ref>.
 
== השואה ==
הרבי נוקט, שכל היהודים שנהרגו ב[[השואה|שואה]] הינם קדושים ונהרגו על קידוש השם{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15968&st=&pgnum=137 התוועדויות תשנ"א חלק א' עמוד 120.]}}.
 
== שיהא שם שמים מתאהב על ידך ==
קידוש ה' כולל שיהא שם שמים מתאהב על ידך, כשאנשים רואים יהודי מתנהג כיאות זה מקדש שמו יתברך<ref>ראה בארוכה יומא פו, א.</ref>.  


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[ה' יקום דמו]]
*[[ה' יקום דמו]]
*[[מסירות נפש|מסירת נפש]]


== לקריאה נוספת ==
== לקריאה נוספת ==


[[אדמו"ר הצמח צדק]], '''[https://drive.google.com/open?id=1Ld2tMOgokVDP1IOhislNkStcmXbDh3oR דרך מצוותיך]''', מצוות קידוש השם.
* [[אדמו"ר הצמח צדק]], '''[https://drive.google.com/open?id=1Ld2tMOgokVDP1IOhislNkStcmXbDh3oR דרך מצוותיך]''', מצוות קידוש השם.
 
== קישורים חיצונים ==


* [https://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9_%D7%94%D7%A9%D7%9D?veaction=edit בעוז ובגבורה: קידוש השם במוות ובחיים]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מצוות}}
{{מצוות}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
165

עריכות

תפריט ניווט