מלכותו של מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:


==מקורו וגדרו==
==מקורו וגדרו==
התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי [[יעקב אבינו]]{{הערה|בראשית מט, י.}} '''"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה"'''. וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח:{{הערה|במדבר כד, יז.}} '''"וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת"''' משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל".{{הערה|רש"י במדבר שם וראה [[רש"י]] בראשית שם.}}
התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי [[יעקב אבינו]]{{הערה|בראשית מט, י.}} '''"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה"'''. וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח{{הערה|במדבר כד, יז.}}: '''"וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת"''' משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל"{{הערה|רש"י במדבר שם וראה [[רש"י]] בראשית שם.}}.


במקומות רבים בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, ובחלקם אף מתואר פרטים אודות אופן מלכות ועל התאחדות [[עשרת השבטים]] עם [[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם.{{הערה|יחזקאל לז, כא-כה.}}
במקומות רבים בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, ובחלקם אף מתואר פרטים אודות אופן מלכות ועל התאחדות [[עשרת השבטים]] עם [[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם{{הערה|יחזקאל לז, כא-כה.}}.


מלכותו של המשיח היא הדבר העיקרי והמרכזי שבו, על פי ה[[הלכה]] ביאת המשיח אינה רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}}
מלכותו של המשיח היא הדבר העיקרי והמרכזי שבו, על פי ה[[הלכה]] ביאת המשיח, אינה רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}}.


מלכותו של מלך המשיח תהיה בשיא השלמות הן בדרגת ורוממות מלכותו, הן בפעולותיו, הצלחתו והשפעתו בכלל (כדלהלן).
מלכותו של מלך המשיח תהיה בשיא השלמות הן בדרגת ורוממות מלכותו, הן בפעולותיו, הצלחתו והשפעתו בכלל (כדלהלן).
שורה 17: שורה 17:
במלכים ישנם שני אופנים א. כאלו שכל גדר מלכותם היא רוממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים. מלכים אלו נעשים על ידי שהעם מרומם אותם ועושה אותם למלך עליהם ומלכים אלו מלכותם היא כדבר נוסף על עצם מציאותם (שהרי מלכותם "ניתנה" להם על ידי העם). ב. "מלך בעצם" שהם מרוממים בעצם ואינם צריכים לעם בכדי להיות מלך שמצד עצם נפשם הם מרוממים מהסובבים ואין לעם מציאות כלפי רוממותם העצמית.{{הערה|ראה שערי אמונה פרק מ"ו. וראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/31/236.htm פרק קכב] וב[http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שהוא לגמרי שלא בערך העם.
במלכים ישנם שני אופנים א. כאלו שכל גדר מלכותם היא רוממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים. מלכים אלו נעשים על ידי שהעם מרומם אותם ועושה אותם למלך עליהם ומלכים אלו מלכותם היא כדבר נוסף על עצם מציאותם (שהרי מלכותם "ניתנה" להם על ידי העם). ב. "מלך בעצם" שהם מרוממים בעצם ואינם צריכים לעם בכדי להיות מלך שמצד עצם נפשם הם מרוממים מהסובבים ואין לעם מציאות כלפי רוממותם העצמית.{{הערה|ראה שערי אמונה פרק מ"ו. וראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/31/236.htm פרק קכב] וב[http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שהוא לגמרי שלא בערך העם.


זה שמלך המשיח הוא "מלך בעצם" הוא לפי שהוא יזכה שתתגלה בנשמתו דרגת היחידה שעניינה שהיא מקבלת מיחידו של עולם שהוא למעלה מהעולם לגמרי.{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ז עמוד 256. ובהערה 36 ו 37}}
זה שמלך המשיח הוא "מלך בעצם" הוא לפי שהוא יזכה שתתגלה בנשמתו דרגת היחידה שעניינה שהיא מקבלת מיחידו של עולם שהוא למעלה מהעולם לגמרי{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ז עמוד 256. ובהערה 36 ו 37}}.


==תפקידו כמלך==
==תפקידו כמלך==
שורה 28: שורה 28:
פעולות אלו יעשו על ידו בשלימות באופן של "חידוש" שלא בערך לכל המלכים שלפניו. תיקון העולם שיהיה על ידו הוא שלא יהיה עסק העולם '''אלא לדעת את ה'''' שהוא חידוש עצום בהנהגת העולם{{הערה|גם לפי [[הרמב"ם]] שעולם כמנהגו נוהג הרי זה רק ביחס ל'''טבע''' העולם שלא ישתנה אבל 'הנהגת' העולם הרי בטח תשתנה כמו שהוא עצמו כתב כבפנים ובפרט ב[[ימות המשיח|תקופה השנייה]] לקוטי שיחות חלק לה שם}} וכן בשלימות שיביא בתורה בתפקידו כמלך "להרים דת האמת" שיהיה באופן המושלם ביותר.
פעולות אלו יעשו על ידו בשלימות באופן של "חידוש" שלא בערך לכל המלכים שלפניו. תיקון העולם שיהיה על ידו הוא שלא יהיה עסק העולם '''אלא לדעת את ה'''' שהוא חידוש עצום בהנהגת העולם{{הערה|גם לפי [[הרמב"ם]] שעולם כמנהגו נוהג הרי זה רק ביחס ל'''טבע''' העולם שלא ישתנה אבל 'הנהגת' העולם הרי בטח תשתנה כמו שהוא עצמו כתב כבפנים ובפרט ב[[ימות המשיח|תקופה השנייה]] לקוטי שיחות חלק לה שם}} וכן בשלימות שיביא בתורה בתפקידו כמלך "להרים דת האמת" שיהיה באופן המושלם ביותר.


ולכן המלכות הוא הדבר העיקרי בביאת המשיח לפי שעל פי ההלכה ימות המשיח עניינם שיהיה שלימות המצוות וזה נעשה דווקא על ידי המלך כנ"ל (וזה הטעם שלא נדרש ממשיח אותות ומופתים כנביא שאין זה עניינו וגדרו אלא מלך שאין עניינו לשנות הטבע אלא להרים דת האמת).{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}
ולכן המלכות הוא הדבר העיקרי בביאת המשיח לפי שעל פי ההלכה ימות המשיח עניינם שיהיה שלימות המצוות וזה נעשה דווקא על ידי המלך כנ"ל (וזה הטעם שלא נדרש ממשיח אותות ומופתים כנביא שאין זה עניינו וגדרו אלא מלך שאין עניינו לשנות הטבע אלא להרים דת האמת){{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}.


אולם על אף שתפקידו הוא לתקן את העולם, מלכותו בעצם למעלה מתיקון העולם ואינה מתבטאת בתיקון העולם, לפי שמשיח הוא "מלך בעצם" כנזכר למעלה. לפיכך תיקון העולם על ידו אינה ביטוי למלכותו העצמית, ועיקר העילוי של ביאת המשיח היא עצם הופעתו וביאתו בעולם "יעמוד מלך מבית דוד" שבזה עומד בגילוי עצם מציאותו של משיח ("רוחו של מלך המשיח") וכל פעולותיו במלחמות ונצחונותיו תוצאה וגילוי של עצם עניינו - "מלך בעצם".{{הערה|שיחת פרשת תולדות [[תשנ"ב]] {{קישור אוצר 770|45|320|B|התוועדויות שנת [[תשנ"ב]] כרך א' [[תשרי]] - כסלו}}}}ותיקון העולם שיהיה על ידו יהיה בדרך ממילא.{{הערה|לקוטי שיחות חלק כז עמוד 256.}}
אולם על אף שתפקידו הוא לתקן את העולם, מלכותו בעצם למעלה מתיקון העולם ואינה מתבטאת בתיקון העולם, לפי שמשיח הוא "מלך בעצם" כנזכר למעלה. לפיכך תיקון העולם על ידו אינה ביטוי למלכותו העצמית, ועיקר העילוי של ביאת המשיח היא עצם הופעתו וביאתו בעולם "יעמוד מלך מבית דוד" שבזה עומד בגילוי עצם מציאותו של משיח ("רוחו של מלך המשיח") וכל פעולותיו במלחמות ונצחונותיו תוצאה וגילוי של עצם עניינו - "מלך בעצם"{{הערה|שיחת פרשת תולדות [[תשנ"ב]] {{קישור אוצר 770|45|320|B|התוועדויות שנת [[תשנ"ב]] כרך א' [[תשרי]] - כסלו}}}}.ותיקון העולם שיהיה על ידו יהיה בדרך ממילא{{הערה|לקוטי שיחות חלק כז עמוד 256.}}.


שלמות מלכותו תהיה דווקא לאחרי קיבוץ גלויות לארץ ישראל לפי שאז דווקא שייך שיהיה מלך ועל כל העולם. גם מצד תוכנה הפנימי של קיבוץ הגלויות שהוא שלמות גמר עבודת הבירורים שיתקבצו כל הניצוצות ויעלו, לכן דווקא אז יהיה גילוי מלכותו בשלימות.{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שט ואילך. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז שם ובהערה 38.}}
שלמות מלכותו תהיה דווקא לאחרי קיבוץ גלויות לארץ ישראל, לפי שאז דווקא שייך שיהיה מלך ועל כל העולם. גם מצד תוכנה הפנימי של קיבוץ הגלויות שהוא שלמות גמר עבודת הבירורים שיתקבצו כל הניצוצות ויעלו, לכן דווקא אז יהיה גילוי מלכותו בשלימות{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שט ואילך. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז שם ובהערה 38.}}.


===תפקידו כמלך על פי החסידות===
===תפקידו כמלך על פי החסידות===
בנוסף לתפקיד המלך כמנהיג העם השומר על דרכיו כלשון המשנה{{הערה|אבות פ"ג משנה ב'.}}: "אלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו" יש למלך השפעה פנימית על העם השפעה המרוממת עבודת העם בביטולם לה'.
בנוסף לתפקיד המלך כמנהיג העם השומר על דרכיו כלשון המשנה{{הערה|אבות פ"ג משנה ב'.}}: "אלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו" יש למלך השפעה פנימית על העם השפעה המרוממת עבודת העם בביטולם לה'.


[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. לפי שמלכותו והתנשאותו של המלך על העם תוכנה ופנימיותה מלכותו של [[הקב"ה]] והמלך הוא ממוצע בין עם ישראל להקב"ה לגלות מלכותו בעולם. ו[[ביטול]] העם למלך הוא הביטול שלהם להקב"ה וכן ה[[יראה]] שחשים מהמלך הוא יראה מהקב"ה המגלה מלכותו דרך המלך.{{הערה|"דרך מצוותיך" מצוות מינוי מלך.}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ד עמוד 104 ואילך.}}
[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. לפי שמלכותו והתנשאותו של המלך על העם, תוכנה ופנימיותה היא, מלכותו של [[הקב"ה]], והמלך הוא הממוצע בין עם ישראל להקב"ה לגלות מלכותו של [[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] בעולם. ו[[ביטול]] העם למלך הוא הביטול שלהם להקב"ה, וכן ה[[יראה]] שחשים מהמלך הוא יראה מהקב"ה המגלה מלכותו דרך המלך{{הערה|"דרך מצוותיך" מצוות מינוי מלך.}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ד עמוד 104 ואילך.}}.
בביטול זה דרגות שונות יש שהיראה ש[[משפיע]] המלך הוא [[יראה תתאה]] שאנשים אלו לולי המלך לא היו חשים יראה מ[[הקב"ה]] כלל. אולם לאנשים בדרגות גבוהות יותר שמצד עצמם חשים יראה וביטול לה' השפעת המלך עליהם מביאתם ליראה ביטול עמוקים יותר [[יראה עילאה]].


ומכיוון שמלכותו של מלך המשיח היא התנשאות עצמית שהוא "מלך בעצם" (כנ"ל) שמלכותו לא נוצרת על ידי העם (כמלכים אחרים). לכן ביטול והעדר תפיסת העם כלפיו היא גדולה ביותר, לפיכך הוא ימלוך על עם ישראל כולו גם על ה[[נשמה|נשמות]] הגבוהות ביותר, לפי שעל ידי מלכותו ימשיך גם לנשמות הגבוהות דרגות גבוהות ביותר בביטול ויראת שמים.{{הערה|תורת מנחם [[התוועדות]] [[שבת בראשית]] תשמ"ב}}
בביטול זה ישנם דרגות שונות: יש שהיראה ש[[משפיע]] המלך הוא [[יראה תתאה]], שאנשים לולי המלך לא היו חשים יראה מ[[הקב"ה]] כלל. אולם לאנשים בדרגות גבוהות יותר שמצד עצמם חשים יראה וביטול לה', השפעת המלך עליהם מביאתם ליראה וביטול עמוקים יותר - [[יראה עילאה]].


בחסידות מובא מאפיין נוסף למלכותו שהיא מצד השגתו הנפלאה בפנימיות ועצם התורה שעל אף שמשיח ילמד את כל העם פנימיות התורה (ראה להלן בהרחבה) הוא עצמו ידע וישיג הרבה יותר ועל שם זה יקרא מלך.{{הערה|דרך מצוותיך שם.}} ולפי שגם דרגות אלו ישפיע לעם אולם לא באופן של [[השפעה פנימית]] כ"רב" כי אם כ"מלך" שהשפעתו על העם היא השפעה באופן [[מקיף]].{{הערה|מאמר דיבור המתחיל: "ונחה" - [[תשכ"ה]] ספר המאמרים מלוקט חלק ב' עמוד מה.}}{{הערה|ראה שיחת שבת תזריע מצורע [[תנש"א]] (ספר השיחות תנש"א חלק ב עמוד 498) חידוש בזה: שעל ידי עניינו כ'רב' - תורה נמשכים המקיפים -'מלך' - בפנימיות.}}
ומכיוון שמלכותו של מלך המשיח היא התנשאות עצמית שהוא "מלך בעצם" (כנ"ל), שמלכותו לא נוצרת על ידי העם (כמלכים אחרים). לכן ביטול והעדר תפיסת העם כלפיו היא גדולה ביותר, לפיכך הוא ימלוך על עם ישראל כולו גם על ה[[נשמה|נשמות]] הגבוהות ביותר, לפי שעל ידי מלכותו ימשיך גם לנשמות הגבוהות דרגות גבוהות ביותר בביטול ויראת שמים.{{הערה|תורת מנחם [[התוועדות]] [[שבת בראשית]] תשמ"ב}}
 
בחסידות מובא מאפיין נוסף למלכותו שהיא מצד השגתו הנפלאה בפנימיות ועצם התורה, שאף שמשיח ילמד את כל העם פנימיות התורה, הוא עצמו ידע וישיג הרבה יותר{{הערה|דרך מצוותיך שם.}}, גם דרגות אלו ישפיע לעם, אולם לא באופן של [[השפעה פנימית]] כ"רב", כי אם כ"מלך" שהשפעתו על העם היא השפעה באופן [[מקיף]]{{הערה|מאמר דיבור המתחיל: "ונחה" - [[תשכ"ה]] ספר המאמרים מלוקט חלק ב' עמוד מה.}}{{הערה|ראה שיחת שבת תזריע מצורע [[תנש"א]] (ספר השיחות תנש"א חלק ב עמוד 498) חידוש בזה: שעל ידי עניינו כ'רב' - תורה נמשכים המקיפים -'מלך' - בפנימיות.}}.


==מלכותו בגלות==
==מלכותו בגלות==
{{ערך מורחב|ערך=[[בחזקת משיח#יעמוד מלך מבית דוד|בחזקת משיח]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[בחזקת משיח#יעמוד מלך מבית דוד|בחזקת משיח]]}}
המשיח יכהן כמלך כבר בזמן הגלות עוד קודם הגאולה, קודם לשאר פעולתיו בכפיית העם ללכת בדרך התורה ומלחמותיו.{{הערה|שם=מלך גלות 1|תורת מנחם התוועדויות [[תנש"א]] חלק ג עמוד 159 הערה 66 על פי [[הרמב"ם]] הלכות מלכים פרק יא}}{{הערה|ראה המתבאר לעיל שבמלוכתו זו מתגלה עצם מלכותו שמעל לפעולותיו כמלך.}} מלכותו לא תהיה על פי בית דין ולא על פי נביא{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח' עמוד 361 בהערה. (ראיה מבן כוזיבא ה'מלך' (ראה רמב"ם שם))}} וממילא גם לא תהיה על ידי משיחה בשמן{{הערה|אף שבתקופה הב' מסתבר שכן יהיה שעל שם זה נקרא שמו "משיח" - לקוטי שיחות חלק כג עמוד 105 ובהערה.}} אלא היא תהיה על ידי שיקבלו ישראל מלכותו עליהם ואת עצמם לעבדים אליו ועל ידי הנהגתו שלו במנהגי המלך.{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק ח' שם וראה לקוטי שיחות חלק כג עמוד 105 ובשולי הגליון שמשמעות שם שחיסרון יש בזה שאינו מלך על ידי נביא ובית דין. ועל כל פנים דין מלך יש רק או על ידי נביא או על ידי קבלת מלכותו על ידי כל ישראל (או רובו) ראה רדב"ז הלכות מלכים הלכות מלכים פרק ג הלכה ח' ובאגרת הרש"ב חלק א עמוד שי שלא יהיה לו דין מלך עד לאחרי קיבוץ הגלויות (ומוכרח שגדר מלך יהיה קודם כהרמב"ם, שימלוך בחלק מישראל שיהיו בטלים אמנם דין "מלך ישראל" יהיה בקיבוץ גלויות שיקבלו כולם מלכותו). ועיין פרדס חב"ד גליון א' עמוד 45. ועיין בקובץ [[הערות וביאורים]] אוהלי תורה תשכט עמוד 12 ואילך. (וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק א עמוד 472 ואילך.)}}
המשיח יכהן כמלך כבר בזמן הגלות עוד קודם הגאולה, קודם לשאר פעולתיו בכפיית העם ללכת בדרך התורה ומלחמותיו{{הערה|שם=מלך גלות 1|תורת מנחם התוועדויות [[תנש"א]] חלק ג עמוד 159 הערה 66 על פי [[הרמב"ם]] הלכות מלכים פרק יא}}{{הערה|ראה המתבאר לעיל שבמלוכתו זו מתגלה עצם מלכותו שמעל לפעולותיו כמלך.}}. מלכותו לא תהיה על פי בית דין ולא על פי נביא{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח' עמוד 361 בהערה. (ראיה מבן כוזיבא ה'מלך' (ראה רמב"ם שם))}}, וממילא גם לא תהיה על ידי משיחה בשמן{{הערה|אף שבתקופה הב' מסתבר שכן יהיה שעל שם זה נקרא שמו "משיח" - לקוטי שיחות חלק כג עמוד 105 ובהערה.}}, אלא היא תהיה על ידי שיקבלו ישראל מלכותו עליהם, ואת עצמם לעבדים אליו, ועל ידי הנהגתו שלו במנהגי המלך{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק ח' שם וראה לקוטי שיחות חלק כג עמוד 105 ובשולי הגליון שמשמעות שם שחיסרון יש בזה שאינו מלך על ידי נביא ובית דין. ועל כל פנים דין מלך יש רק או על ידי נביא או על ידי קבלת מלכותו על ידי כל ישראל (או רובו) ראה רדב"ז הלכות מלכים הלכות מלכים פרק ג הלכה ח' ובאגרת הרש"ב חלק א עמוד שי שלא יהיה לו דין מלך עד לאחרי קיבוץ הגלויות (ומוכרח שגדר מלך יהיה קודם כהרמב"ם, שימלוך בחלק מישראל שיהיו בטלים אמנם דין "מלך ישראל" יהיה בקיבוץ גלויות שיקבלו כולם מלכותו). ועיין פרדס חב"ד גליון א' עמוד 45. ועיין בקובץ [[הערות וביאורים]] אוהלי תורה תשכט עמוד 12 ואילך. (וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק א עמוד 472 ואילך.)}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
574

עריכות

תפריט ניווט