גילוי ההעלם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מחפש מקורות}}
{{מחפש מקורות}}
'''גילוי ההעלם''' מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).
'''גילוי ההעלם''' מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) ב[[העלם]] (במקורו).


למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח<ref>תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).</ref>. או משל מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור.
למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח<ref>תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).</ref>. או משל מאותיות ה[[דיבור]], שלפני זה הם היו בהעלם ב[[מחשבה|מחשבת]]<nowiki/>ו, ואחר כך נתגלו בדיבור.


או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.
או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.


בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות בסדר השתלשלות, אם הם גילוי ההעלם או יש מאין, איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין.  
בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות ב[[סדר השתלשלות]], אם הם גילוי ההעלם או [[יש מאין]], איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין.  


==אצילות==
==אצילות==
עולם ה[[עולם האצילות|אצילות]] הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי.
עולם ה[[עולם האצילות|אצילות]] הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי<ref>ד"ה באתי לגני ה'תש"י. ועוד.</ref>.


לאחר ה[[צמצום]] הראשון, כאשר נותר [[מקום פנוי]] נמשך אור ה[[קו]]. אור זה הינו מקור ה[[אורות]] שב[[סדר ההשתלשלות]].
הן אורות האצילות והן הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקו'''רם''':


אולם הכלים הגיעו מן ה[[רשימו]] שנותר במקום הפנוי מן ה[[אור אין סוף]] שהאיר בגלוי בכל מקום.
האורות של אצילות גילוי ההעלם לגבי מרורו - ה[[קו]] (שנמשך לאחר ה[[צמצום]] הראשון, כאשר נותר [[מקום פנוי]]).


'''שיטה א'''' - דרך הופעת הכלים היה על ידי שהאיר על ה[[רשימו]] האור, והוא "גילה" את מציאות הכלים שהיה טמונה בו בהעלם.{{מקור}}
הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקורו  - ה[[רשימו]] (שנותר במקום הפנוי מן ה[[אור אין סוף]] שהאיר בגלוי בכל מקום){{הערה|באתי לגני [[תשי"א]] אות ה.}}.


'''שיטה ב'''' - דרך הופעת הכלים היה בדרך [[יש מאין]].{{מקור}}
== ראו גם ==
 
אולם [[הרבי]]{{הערה|באתי לגני [[תשי"א]] אות ה.}} מסביר שגם לפי השיטה השניה הכלים באו בדרך של "גילוי ההעלם", אלא שנקרא "יש מאין" לגבי האור, כיון שאין ניכרת המציאות של הכלים קודם לכן.
 
==לידה==
הלידה של תינוק גם כן נקראת גילוי ההעלם, כיון שקודם לכן גם כן היה שלם בכל גופו ואכל דרך אמו וכו', וכעת רק התגלה לאויר העולם.
 
כמו כן הוא בלידת המדות שבלב מהמדות שבשכל, שהן נמצאות גם בשכל, אלא שהן בהעלם (כי בשכל הן לא יכולות להתגלות במלוא תוקפן, אך גם שם קיימות הן). ובלידתן, הן מתגלות במלוא תוקפן.
 
== ראה גם ==
[[העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל]]{{הערות שוליים}}
[[העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל]]{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
451

עריכות

תפריט ניווט