דבר מלכות דברים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגית: קישורים לדפי פירושונים
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ציטוט צף|דוקא בתשעה באב מחפשים עצות כיצד להיפטר מכל עניני תשעה באב, ועד להפיכתו ל"ששון ושמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו", כפי שהי' בתשעה באב האחרון|משיחת ליל ב' דחג הסוכות תשנ"ב, אות ה'. בלתי מוגה}}
{{ציטוט צף|דוקא בתשעה באב מחפשים עצות כיצד להיפטר מכל עניני תשעה באב, ועד להפיכתו ל"ששון ושמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו", כפי שהי' בתשעה באב האחרון|משיחת ליל ב' דחג הסוכות תשנ"ב, אות ה'. בלתי מוגה}}


'''דבר מלכות דברים''' הינה [[שיחה]] [[מוגה]]ת המורכבת משיחות שאמר [[הרבי]] בשבת פרשת דברים, [[שבת חזון]], [[תשעה באב]] (נדחה), יום א', עשירי באב (לפני תפלת ערבית) ויום ב', י"א באב (לאחרי תפלת ערבית) [[תנש"א]]{{הערה|השיחה הוגהה על ידי הרבי ב[[אידיש]].}}.
'''דבר מלכות דברים''' הינה [[שיחה]] [[מוגה]]ת המורכבת משיחות שאמר [[הרבי]] בשבת פרשת דברים, [[שבת חזון]], [[תשעה באב]] (נדחה), יום א', עשירי באב (לפני תפלת ערבית) ויום ב', י"א באב (לאחרי תפלת ערבית) [[תנש"א]]{{הערה|השיחה הוגהה על ידי הרבי ב[[אידיש]], ונדפסה ב[[ספר השיחות (אדמו"ר שליט"א)|ספר השיחות]] [[תנש"א]] ח"ב ע' 721.}}.


השיחה עוסקת בביאור עניינו של תשעה באב שחל בשבת, המדגיש את העניין החיובי של היום - יום לידת משיח צדקנו{{הערה|כדברי חז"ל שביום תשעה באב (יום שחרב הבית) "יליד מלכא משיחא". ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. איכ"ר פ"א, נא. וראה במדב"ר פי"ג, ה (בסופו).}} והתגברות מזלו{{הערה|שביום הולדתו של אדם "מזלו גובר". ראה ירושלמי ר"ה פ"ג ה"ח ובקה"ע ופני משה שם.}}, ואשר לכן "ימים אלו הם ימים מסוגלים ביותר לביאת משיח צדקנו"{{הערה|פתיחת השיחה המוגהת.}}.
השיחה עוסקת בביאור עניינו של תשעה באב שחל בשבת, המדגיש את העניין החיובי של היום - יום לידת משיח צדקנו{{הערה|כדברי חז"ל שביום תשעה באב (יום שחרב הבית) "יליד מלכא משיחא". ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. איכ"ר פ"א, נא. וראה במדב"ר פי"ג, ה (בסופו).}} והתגברות מזלו{{הערה|שביום הולדתו של אדם "מזלו גובר". ראה ירושלמי ר"ה פ"ג ה"ח ובקה"ע ופני משה שם.}}, ואשר לכן "ימים אלו הם ימים מסוגלים ביותר לביאת משיח צדקנו"{{הערה|פתיחת השיחה המוגהת.}}.
שורה 10: שורה 10:
בשנת [[תנש"א]] תשעה באב חל בשבת קודש, והצום נדחה למחרתו. במהלך השבת הרבה הרבי בדיבורים אודות הוודאות שהנה נפתחת הדלת, והנה מנחם משיח צדקנו בא, ובמילא במקום צום יהיה ששון ושמחה בחנוכת [[בית המקדש השלישי]]. והאוירה ב-[[770]] התרוממה לגבהים חדשים{{הערה|תיאור האווירה ב-770 בגיליון [https://drive.google.com/file/d/0B2k04CfIOmXwV3NMSk9sTkxTU1k/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-yHX97Gmcgg-W3isceNSHQg חדור בד"ם].}}.
בשנת [[תנש"א]] תשעה באב חל בשבת קודש, והצום נדחה למחרתו. במהלך השבת הרבה הרבי בדיבורים אודות הוודאות שהנה נפתחת הדלת, והנה מנחם משיח צדקנו בא, ובמילא במקום צום יהיה ששון ושמחה בחנוכת [[בית המקדש השלישי]]. והאוירה ב-[[770]] התרוממה לגבהים חדשים{{הערה|תיאור האווירה ב-770 בגיליון [https://drive.google.com/file/d/0B2k04CfIOmXwV3NMSk9sTkxTU1k/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-yHX97Gmcgg-W3isceNSHQg חדור בד"ם].}}.


במוצאי שבת קודש ומשיח עדיין לא בא, החל הצום. במהלך 24 השעות של הצום חילק הרבי 3 פעמים (!) [[חלוקת דולרים|דולרים לצדקה]], לאחר [[ערבית]], לאחר [[מנחה]], ושוב לפני ערבית של צאת הצום אמר שיחה וחילק דולרים (כידוע סגולת הצדקה לפעול הגאולה, כמבואר גם כן בשיחה{{הערה|ישנם שקישרו את דברי הרבי הנ"ל אודות לידת משיח צדקנו בתשעה באב עם העובדה שחילק דולרים לצדקה בעש"ק אחרי מנחה ובמוצש"ק אחרי מעריב (ראה [[דברי משיח]] [[תנש"א]] ח"ה ע' 366-7; ע' 373), להמנהג הידוע ביום ההולדת ([[ספר השיחות]] [[תשמ"ח]] ח"ב ע' 406): "להוסיף בנתינת הצדקה . . וכשיום ההולדת חל בשבת או יו"ט - ליתן בערב שבת או יו"ט (ומה טוב - גם לאחריו)". והרי תשעה באב הוא "יום לידתו של משיח צדקנו". - מתוך "יומן מבית חיינו" (דברי משיח תנש"א ח"ה ע' 380).}}). ומיד בצאת הצום לאחר תפלת ערבית של יום ראשון ו[[הבדלה]], פתח הרבי ב[[ניגון הקפות]] של [[שמחת תורה]]{{הערה|הלשון המופיע בהערה בהתחלת השיחה: "בשעה 8:35 בערב נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לבית הכנסת ואמר שיחה. ואח"כ נתן לכאו"א שטר של דולר ע"מ לתת אותו (או חילופו) לצדקה ובהוספה מדילי'. ואח"כ התפללו תפלת ערבית. ולאחרי התפלה התחיל כ"ק אדמו"ר שליט"א לנגן ניגון הקפות דאביו ז"ל. '''המו"ל'''". וראה ביומן הנדפס ב[[דברי משיח]] [[תנש"א]] ח"ה ע' 372-380.}}.
במוצאי שבת קודש ומשיח עדיין לא בא, החל הצום. במהלך 24 השעות של הצום חילק הרבי 3 פעמים (!) [[חלוקת דולרים|דולרים לצדקה]], לאחר [[ערבית]], לאחר [[מנחה]], ושוב לפני ערבית של צאת הצום אמר שיחה וחילק דולרים (כידוע סגולת הצדקה לפעול הגאולה, כמבואר גם כן בשיחה{{הערה|ישנם שקישרו את דברי הרבי הנ"ל אודות לידת משיח צדקנו בתשעה באב עם העובדה שחילק דולרים לצדקה בעש"ק אחרי מנחה ובמוצש"ק אחרי מעריב (ראה [[דברי משיח]] [[תנש"א]] ח"ה ע' 366-7; ע' 373), להמנהג הידוע ביום ההולדת ([[ספר השיחות (אדמו"ר שליט"א)|ספר השיחות]] [[תשמ"ח]] ח"ב ע' 406): "להוסיף בנתינת הצדקה . . וכשיום ההולדת חל בשבת או יו"ט - ליתן בערב שבת או יו"ט (ומה טוב - גם לאחריו)". והרי תשעה באב הוא "יום לידתו של משיח צדקנו". - מתוך "יומן מבית חיינו" (דברי משיח תנש"א ח"ה ע' 380).}}). ומיד בצאת הצום לאחר תפלת ערבית של יום ראשון ו[[הבדלה]], פתח הרבי ב[[ניגון הקפות]] של [[שמחת תורה]]{{הערה|הלשון המופיע בהערה בהתחלת השיחה: "בשעה 8:35 בערב נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לבית הכנסת ואמר שיחה. ואח"כ נתן לכאו"א שטר של דולר ע"מ לתת אותו (או חילופו) לצדקה ובהוספה מדילי'. ואח"כ התפללו תפלת ערבית. ולאחרי התפלה התחיל כ"ק אדמו"ר שליט"א לנגן ניגון הקפות דאביו ז"ל. '''המו"ל'''". וראה ביומן הנדפס ב[[דברי משיח]] [[תנש"א]] ח"ה ע' 372-380.}}.


כזכור, ב[[דבר מלכות בלק]] (טו"ב תמוז) נתבאר באריכות שמהותו הפנימית של הצום היא ששון ושמחה כפי שיתגלה בגאולה, וכעת בעמדנו ב[[סף הגאולה]], מורגש ומודגש רק הטוב שבצום. הנהגתו של הרבי באותו תשעה באב המחישה עד כמה ימים אלו רק מדגישים את הבטחון והוודאות בביאת המשיח מיד ממש, ועד לששון ושמחה – ועל דרך השמחה של שמחת תורה בעת ההקפות – ככל שמותר על פי ה[[שולחן ערוך]].
כזכור, ב[[דבר מלכות בלק]] (טו"ב תמוז) נתבאר באריכות שמהותו הפנימית של הצום היא ששון ושמחה כפי שיתגלה בגאולה, וכעת בעמדנו ב[[סף הגאולה]], מורגש ומודגש רק הטוב שבצום. הנהגתו של הרבי באותו תשעה באב המחישה עד כמה ימים אלו רק מדגישים את הבטחון והוודאות בביאת המשיח מיד ממש, ועד לששון ושמחה – ועל דרך השמחה של שמחת תורה בעת ההקפות – ככל שמותר על פי ה[[שולחן ערוך]].
שורה 41: שורה 41:
אם ח"ו משיח יתעכב, צריך להחליט החלטות טובות לימים הבאים, להוסיף ב[[צדקה]] וב[[תורה]] – [[סיום מסכת|סיומי מסכת]] עד [[ט"ו באב]], ולפרסם זאת בכל מקום (ס"י). ובט"ו באב לעשות [[התוועדות]] גדולה בשמחה גדולה (סי"א).
אם ח"ו משיח יתעכב, צריך להחליט החלטות טובות לימים הבאים, להוסיף ב[[צדקה]] וב[[תורה]] – [[סיום מסכת|סיומי מסכת]] עד [[ט"ו באב]], ולפרסם זאת בכל מקום (ס"י). ובט"ו באב לעשות [[התוועדות]] גדולה בשמחה גדולה (סי"א).
הקביעות של ט"ו באב ביום ו', מורה על סיום העבודה של בני ישראל בהבאת הגאולה (סי"ב). ותיכף ומיד משיח מגיע, וממשיכים בשמחה הכי גדולה, ובינתיים צועקים לה' שוב '[[עד מתי]]'?! (סי"ג).
הקביעות של ט"ו באב ביום ו', מורה על סיום העבודה של בני ישראל בהבאת הגאולה (סי"ב). ותיכף ומיד משיח מגיע, וממשיכים בשמחה הכי גדולה, ובינתיים צועקים לה' שוב '[[עד מתי]]'?! (סי"ג).
== ראו גם ==
* '''בלתי מוגה''': התוועדות ש"פ דברים, שבת חזון, תשעה באב (נדחה) תנש"א - [[דברי משיח]] תנש"א ח"ה ע' 17; שיחת יו"ד מנחם אב, תענית תשעה באב (נדחה) תנש"א - שם ע' 31; שיחת יום ב' פ' ואתחנן, י"א מנחם אב תנש"א, אחרי תפילת ערבית - שם ע' 36.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
9,446

עריכות

תפריט ניווט