חב"דפדיה:תולדות חסידות חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 258: שורה 258:
:'''לערך מורחב: [[ליובאוויטש]]'''.
:'''לערך מורחב: [[ליובאוויטש]]'''.


* '''נשיאות אדמו"ר האמצעי''' "רחובות הנהר", מחלוקות שהיו אז וכו'
===נשיאות אדמו"ר האמצעי===
'''התחדשותה של מלחמת המתנגדים - ונצחון החסידות'''
 
לאחר הסתלקותו של רבנו הזקן, ניסו ה[[מתננד]]ים להפריע לכ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] להנהיג את תנועת החסידות. הם שלחו שליחי חדש לעיירות החסידים, וניסו לשכנע את החסידים לא לקבל עליהם את נשיאותו של רבנו האמצעי. אבל המתננדים נכשלו כישלון חרוץ, עשרות אלפי חסידי חב"ד שהיו קשורים לרבנו הזקן התקשרו בכל נפשם לאדמו"ר האמצעי. לאחר כישלונם ניסו המתננדים לערער את חסידות חב"ד מבפנים, כדלקמן.
 
'''אדמו"ר האמצעי מצווה לנתק מגע עם המתנגדים'''
 
מיד בתחילת נשיאותו הורה הרבי לחסידים שלא ינהלו וויכוחים עם המתננדים, ושלא יקיימו עמם שום מנע. הוא ציוה על החסידים לבנות להם בתי כנסת נפרדים, ושלא יכנסו להתפלל בבתי־הכנסת של המתננדים. ואכן במשך הזמן נרנעה מלחמתם של המתנגדים.{{הערת שוליים|[[קונטרס לימוד החסידות]]' עמ' 8}}
 
'''מחלוקת על נשיאותו של אדמו"ר האמצעי'''
 
רובם הגדול של חסידי חב"ד, מקושרי רבנו הזקן, התקשרו לכ"ק אדמו"ר האמצעי, אולם היתה קבוצה קטנה שלא קיבלה על עצמה את נשיאותו של אדמו"ר האמצעי. חסידים אלו טענו שכשם שאחרי הסתלקות ה[[בעש"ט]] והרב [[המגיד ממעזריטש]] לא בניהם המשיכו בנשיאות, כי אם גדולי תלמידיהם, כך גם אחרי הסתלקות אדמו"ר הזקן, לא הבן חייב להמשיך בנשיאות. ואכן חלק מהחסידים קיבלו על עצמם את נשיאותו של רבי [[אהרן מסטרשלה]], שהיה מגדולי תלמידיו של רבנו הזקן. (במחלוקת זו בחשו גם המתנגדים שניסו ע"י כך לערער את תנועת החסידות מבפנים).
 
[[יהודה לייב (אח אדמו"ר הזקן)|המהרי"ל]], אחיו של רבנו הזקן, והחסיד ר' [[פנחס רייזעס]] פנו במכתבים נרגשים ל[[אנ"ש]] ולרבי אהרן מסטרשלה והבהירו שרצונו של רבנו הזקן היה שבנו כ"ק אדמו"ר האמצעי ישב על כסאו וימלא את מקומו.
 
לאחר שהתברר לחסידים כי עוד בימי חייו מינה אדמו"ר הזקן את בנו כממשיך דרכו, חזרו כמעט כל החסידים לחסות בצילו של אדמו"ר האמצעי.{{הערת שוליים|[[בית רבי]] ח"ב עמ' 6. ספר התולדות אדמו"ר האמצעי עמ' 90}}
 
'''התפשטות חסידות־חב"ד בתקופתו של אדמו"ר האמצעי'''
 
בימי נשיאותו של רבנו האמצעי, התרחבה והתפשטה תנועת החסידות כצעדי ענק, כשעשרות אלפי חסידים מצטרפים לשורותיה.
 
מעיינות החסידות ששפעו מהרבי היו בלתי מוגבלים. בכל שבת היה אומר מאמרים רבים של חסידות, שהיו בהם ענינים עמוקים ביותר, עד שהשומעים לא היו מסוגלים לקלוט את השפע הרב של החסידות.
 
הרבי תבע מהחסידים, שכשהם נפגשים אחד עם רעהו, ידברו ביניהם בענינים העמוקים ביותר בחסידות.{{הערת שוליים|[[קונטרס לימוד החסידות]] עמ' 9}}
 
"רחובות הנהר", מחלוקות שהיו אז וכו'
* '''תקפ"ז''' – מאסרו של אדמו"ר האמצעי
* '''תקפ"ז''' – מאסרו של אדמו"ר האמצעי
* '''תקפ"ח''' – הסתלקות אדמו"ר האמצעי
* '''תקפ"ח''' – הסתלקות אדמו"ר האמצעי

תפריט ניווט