8,937
עריכות
(←בהלכה) |
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) מ (ויקיזציה) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
===[[אתערותא דלתתא|מלמטה למעלה]] (ב[[עבודה|עבודת האדם]]{{הערה|לקו"ת עקב, ד"ה ארץ הרים ובקעות}})=== | ===[[אתערותא דלתתא|מלמטה למעלה]] (ב[[עבודה|עבודת האדם]]{{הערה|לקו"ת עקב, ד"ה ארץ הרים ובקעות}})=== | ||
[[אהבת ה']] היא תנועת [[דביקה חשיקה וחפיצה|השתוקקות]] האדם | [[אהבת ה']] היא תנועת [[דביקה חשיקה וחפיצה|השתוקקות]] של האדם להתעלות ולהידבק בה'. בשל היות תנועה זו "בליטה" היא נקראת "הר" (ומטעם זה נקראו ה[[אבות]] "הרים" וה[[אמהות]] "גבעות". שיסוד עבודת כולם (גם יצחק ויעקב) הוא אהבת ה'), "[[אהבה כרשפי אש|אש]]" ו'''חותם בולט'''. היראה לעומתה היא תנועה של [[ביטול]], "משים עצמו כשיריים" – ונקראת חותם שוקע. | ||
כפי שפעולת החותם בשעווה הפוכה מתכונתו (חותם בולט עושה צורה שוקעת וכך להיפך), כך הוא ברוחניות: אהבת ה' ממשיכה מלמעלה חותם שוקע (גילוי אלוקות מצומצם לפי ערך הכלים), אך יראה וביטול ממשיכות את אור אין סוף הבלתי מוגבל (חותם בולט ש"מלמעלה"). | |||
===[[אתערותא דלעילא|מלמעלה למטה]] (בהמשכת [[אלוקות]])=== | ===[[אתערותא דלעילא|מלמעלה למטה]] (בהמשכת [[אלוקות]])=== | ||
בחותם בולט ושוקע "מלמעלה למטה" (הדבר הפוך בדיוק מאשר בעבודת האדם{{הערה|ראה פסקה הקודמת.}}): ההמשכה מלמעלה בבחינת חותם בולט עושה למטה חותם שוקע, וחותם שוקע למעלה עושה חותם בולט למטה. | |||
כך לדוגמא, תפילין של ראש הם חותם בולט{{הערה|לקו"ת שה"ש ד"ה שחורה אני ונאוה (דף ד ע"ג).}}: גילוי אורות '''נעלים''' (שלא יכולים להתגלות אצל האדם) - | כך לדוגמא, תפילין של ראש הם חותם בולט{{הערה|לקו"ת שה"ש ד"ה שחורה אני ונאוה (דף ד ע"ג).}}: גילוי אורות '''נעלים''' (שלא יכולים להתגלות אצל האדם) - המרומזים ב"בורא '''חושך'''". לעומת זאת תפילין של יד הם חותם שוקע (אורות נמוכים השייכים לרדת ולהתלבש בכלים) – ומרומזים ב"בורא אור". | ||
דוגמא נוספת לכך{{הערה|לקו"ת עקב יג ג.}} היא מאש היורדת על מזבח כאריה האוכל קורבנות: אריה הוא בחינת גילוי אהבה (חותם בולט) הגורם למטה בעולמות יראה (חותם שוקע). ולעומת זאת בחינת הגבורה והצמצום שלמעלה (חותם שוקע, פני שור מהשמאל) מעורר למטה אהבה (חותם בולט). | |||
==בתפילה== | ==בתפילה== | ||
פסוקי דזמרה | פסוקי דזמרה מכוונים כנגד חותם שוקע. תפילת עמידה מכוונת כנגד חותם בולט. | ||
מסבירה תורת החסידות{{הערה|לקו"ת שה"ש מ"ה א.}}, דע"י עבודת האדם בפסוקי דזמרה (עבודה "ברעש גדול" של אהבת ה') נמשך מלמעלה גילוי בבחינת חותם שוקע - תפילין של יד (שהם על הזרוע). וע"י עבודת האדם בתפילת עמידה (עבודת ה"יראה", שהיא בדממה, חותם שוקע) נמשך מלמעלה גילוי בבחינת חותם בולט- עזה כמות אהבה, אור הסובב כל עלמין, ומעין הגילוי לעתיד לבוא. | מסבירה תורת החסידות{{הערה|לקו"ת שה"ש מ"ה א.}}, דע"י עבודת האדם בפסוקי דזמרה (עבודה "ברעש גדול" של אהבת ה') נמשך מלמעלה גילוי בבחינת חותם שוקע - תפילין של יד (שהם על הזרוע). וע"י עבודת האדם בתפילת עמידה (עבודת ה"יראה", שהיא בדממה, חותם שוקע) נמשך מלמעלה גילוי בבחינת חותם בולט- עזה כמות אהבה, אור הסובב כל עלמין, ומעין הגילוי לעתיד לבוא. |