1,626
עריכות
אין תקציר עריכה תגית: קישורים לדפי פירושונים |
|||
שורה 17: | שורה 17: | ||
'''משל השכל''' – מהווצרות רעיון שכלי. "אור" במשל זה הוא מקור ושורש השכל הנקרא "קדמות השכל", שהוא הכח להשכיל השכלות. כח זה לא רק שאין בו שכל בפועל אלא עוד זאת שהוא '''מושלל לגמרי''' ממציאות ומהות שכל{{הערה|סה"מ תרמ"ד עמ' קצז, תרנ"א עמ' נח, תרנ"ז עמ' רד ואילך, עמ' רעא. מאמרים תרנ"ט עמ' ריג, המשך תרס"ו עמ' קט ואילך, תרס"ט עמ' סב ואילך, אעת"ר עמ' ה-ו, תער"ב ח"א עמ' קפו, רמו, ח"ב עמ' תרנו, תרס ועוד.}}. "מים" היא נקודת ההשכלה שבחכמה, שהיא עדיין כחי היולי שיכולים להסביר אותה במיני אופנים שונים{{הערה|מאמרים תרנ"ד עמ' קצז.}} ובריבוי ההסתעפות בהשגה והבנה באורך ורוחב בריבוי הסברים וריבוי הענינים המסתעפים ממנה, וזה משיג נקודת ההשכלה באופן כזה וזה משיג אותה באופן אחר וכמו שסברת "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" אפשר ללמוד הן לזכות והן לחוב{{הערה|תו"א וירא טו ב.}}, ו"רקיע" היא הסברא כפי שנמשכה בהשגה והבנה ממש ואי אפשר עוד להטותה לאופן אחר. | '''משל השכל''' – מהווצרות רעיון שכלי. "אור" במשל זה הוא מקור ושורש השכל הנקרא "קדמות השכל", שהוא הכח להשכיל השכלות. כח זה לא רק שאין בו שכל בפועל אלא עוד זאת שהוא '''מושלל לגמרי''' ממציאות ומהות שכל{{הערה|סה"מ תרמ"ד עמ' קצז, תרנ"א עמ' נח, תרנ"ז עמ' רד ואילך, עמ' רעא. מאמרים תרנ"ט עמ' ריג, המשך תרס"ו עמ' קט ואילך, תרס"ט עמ' סב ואילך, אעת"ר עמ' ה-ו, תער"ב ח"א עמ' קפו, רמו, ח"ב עמ' תרנו, תרס ועוד.}}. "מים" היא נקודת ההשכלה שבחכמה, שהיא עדיין כחי היולי שיכולים להסביר אותה במיני אופנים שונים{{הערה|מאמרים תרנ"ד עמ' קצז.}} ובריבוי ההסתעפות בהשגה והבנה באורך ורוחב בריבוי הסברים וריבוי הענינים המסתעפים ממנה, וזה משיג נקודת ההשכלה באופן כזה וזה משיג אותה באופן אחר וכמו שסברת "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" אפשר ללמוד הן לזכות והן לחוב{{הערה|תו"א וירא טו ב.}}, ו"רקיע" היא הסברא כפי שנמשכה בהשגה והבנה ממש ואי אפשר עוד להטותה לאופן אחר. | ||
{{אור}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
עריכות