דבר מלכות נשא: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.
השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.


השיחה בנויה משתי התוועדויות שערך הרבי באותה שבת. הראשונה היא ההתוועדות הקבועה כבכל שבת, והשניה '''התוועדות פתאומית''' שערך הרבי בשעת [[רעווא דרעוין]].
השיחה בנויה משתי התוועדויות שערך הרבי באותה שבת. הראשונה היא ההתוועדות הקבועה כבכל שבת, והשניה '''התוועדות פתאומית''' שערך הרבי בשעת [[רעווא דרעווין (בשבת)|רעווא דרעווין]].


שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
שורה 21: שורה 21:


===ההתוועדות הקבועה והפתאומית===
===ההתוועדות הקבועה והפתאומית===
[[קובץ:י"ב סיון תשנ"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.]]
[[קובץ:י"ב סיון תנש"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.]]
שיחת הדבר מלכות של פרשת נשא תנש"א, מורכבת משתי שיחות שאמר הרבי בשתי [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה הייתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.
שיחת הדבר מלכות של פרשת נשא תנש"א, מורכבת משתי שיחות שאמר הרבי בשתי [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה הייתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.


שורה 28: שורה 28:
בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. את הכיסא העבירו דרך הספסלים עד הבימה, ומהבימה לקרקע, למקום שבו עמד. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]]{{הערה|מהשכן הרב [[מיכאל סלאווין]] דרך החצר של 770.}}. הרבי בירך 'המוציא' ואכל מן החלה.
בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. את הכיסא העבירו דרך הספסלים עד הבימה, ומהבימה לקרקע, למקום שבו עמד. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]]{{הערה|מהשכן הרב [[מיכאל סלאווין]] דרך החצר של 770.}}. הרבי בירך 'המוציא' ואכל מן החלה.


לאחר מכן, ובאופן חריג למרות שהיתה זו התוועדות - עלה הרבי לבימת התפילה וישב על כסאו עם הפנים כלפי הקהל באופן שלא היה שולחן שחצץ בין הרבי לקהל, דבר שהוסיף על הייחודיות של המעמד. הרבי הורה לרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לנגן את '[[ניגון בני היכלא|בני היכלא]]', ולאחר מכן פתח בשיחה{{הערה|שלאחר מכן נכנסה בעריכה כחלק השני של השיחה המוגהת.}}. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי בירר קודם לכן שהיו לפחות 3 אנשים שנטלו ידים ואכלו לחם.}}, ולאחר [[מעריב]] ו[[הבדלה]] חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ההבדלה ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]]{{הערה|על פי יומנים, גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.
לאחר מכן, ובאופן חריג - אף על פי שהיתה זו התוועדות - עלה הרבי לבימת התפילה וישב על כסאו עם הפנים כלפי הקהל באופן שלא היה שולחן שחצץ בין הרבי לקהל, דבר שהוסיף על הייחודיות של המעמד. הרבי הורה לרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לנגן את '[[ניגון בני היכלא|בני היכלא]]', ולאחר מכן פתח בשיחה{{הערה|שלאחר מכן נכנסה בעריכה כחלק השני של השיחה המוגהת.}}. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי בירר קודם לכן שהיו לפחות 3 אנשים שנטלו ידים ואכלו לחם.}}, ולאחר [[מעריב]] ו[[הבדלה]] חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ההבדלה ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]]{{הערה|על פי יומנים, גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.


==סיכום==
==סיכום==
שורה 34: שורה 34:
'''אותיות א' - ג'.''' שבת זו קשורה למתן תורה ב[[פרשת השבוע]], "נשא את ראש", שעל ידי [[לימוד התורה]]; וגם ב[[פרקי אבות]], "משה קיבל [[תורה]] מסיני", קבלת התורה '''מחדש'''. ענין ההתחדשות שבתורה ובעולם: בכל שנה ישנה התחדשות כללית בנתינת התורה ב[[חג השבועות]], וממנה נמשכת התחדשות פרטית בכל יום{{הערה|כמו ההתחדשות הכללית בבריאה ב[[ראש השנה]], שממנה נמשכת התחדשות כל יום.}}. ואם כן, '''מהו החידוש המיוחד שבשבת זו?''' יותר מההתחדשות הפרטית שבכל יום, ואפילו יותר מההתחדשות שבמתן תורה?
'''אותיות א' - ג'.''' שבת זו קשורה למתן תורה ב[[פרשת השבוע]], "נשא את ראש", שעל ידי [[לימוד התורה]]; וגם ב[[פרקי אבות]], "משה קיבל [[תורה]] מסיני", קבלת התורה '''מחדש'''. ענין ההתחדשות שבתורה ובעולם: בכל שנה ישנה התחדשות כללית בנתינת התורה ב[[חג השבועות]], וממנה נמשכת התחדשות פרטית בכל יום{{הערה|כמו ההתחדשות הכללית בבריאה ב[[ראש השנה]], שממנה נמשכת התחדשות כל יום.}}. ואם כן, '''מהו החידוש המיוחד שבשבת זו?''' יותר מההתחדשות הפרטית שבכל יום, ואפילו יותר מההתחדשות שבמתן תורה?


'''אותיות ד' - ו'.''' הרבי מבאר את ענין החידוש שיהיה ב[[ימות המשיח]] - שיתגלו דרגות חדשות שלא התגלו אף פעם, בתורה וב[[עולם]]. מעין חידוש זה ישנו ב[[חידושי תורה]] ב[[גלות|זמן הזה]], המוציאים ענינים בתורה מהעלם לגילוי, וכך מגלים את האלוקות שבעולם. ולעתיד יתגלו כל הענינים הנעלמים שבתורה, וממילא את ההעלם של העולם, שיתגלה כח ה[[עצמות]] שבו. במתן תורה התגלתה חיצוניות התורה, ולכן נשאר ההסתר על האלוקות שבעולם; ולעתיד יתגלה החלק הפנימי שבתורה, ולכן יתגלה כח העצמות בשלימות.
'''אותיות ד' - ו'.''' הרבי מבאר את ענין החידוש שיהיה ב[[ימות המשיח]] - שיתגלו דרגות חדשות שלא התגלו אף פעם, בתורה ובעולם. מעין חידוש זה ישנו ב[[חידושי תורה]] ב[[גלות|זמן הזה]], המוציאים ענינים בתורה מהעלם לגילוי, וכך מגלים את האלוקות שבעולם. ולעתיד יתגלו כל הענינים הנעלמים שבתורה, וממילא את ההעלם של העולם, שיתגלה כח ה[[עצמות]] שבו. במתן תורה התגלתה חיצוניות התורה, ולכן נשאר ההסתר על האלוקות שבעולם; ולעתיד יתגלה החלק הפנימי שבתורה, ולכן יתגלה כח העצמות בשלימות.


'''אותיות ז' - י"ב.''' '''וזהו החידוש בשבת זו:''' במתן תורה מתגלית ההתחדשות שבתורה מצד עצמה, ובשבת זו מתגלה החידוש בתורה מצד מקבלי התורה. וכפי שמודגש בכל עניני השבת: ב[[שם]] הפרשה - "נשא את ראש"{{הערה|דרגא נעלית בלימוד התורה, ששלימותה ב"תורה חדשה".}}; תוכן הפרשה - עבודת ה[[שבט לוי|לויים]] (המסופרת בפרשה) בנשיאת [[המשכן]] ובהפיכת העולם כולו ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']]. וב[[פרקי אבות]]: "משה קיבל תורה" - קבלת התורה מחדש; "העולם עומד" ו"קיים" - הפעולה בעולם; ו"כל ישראל" - אחדות ישראל ע"י בחי' היחידה. וגם [[יום השבת]] בעצמו.
'''אותיות ז' - י"ב.''' '''וזהו החידוש בשבת זו:''' במתן תורה מתגלית ההתחדשות שבתורה מצד עצמה, ובשבת זו מתגלה החידוש בתורה מצד מקבלי התורה. וכפי שמודגש בכל עניני השבת: ב[[שם]] הפרשה - "נשא את ראש"{{הערה|דרגא נעלית בלימוד התורה, ששלימותה ב"תורה חדשה".}}; תוכן הפרשה - עבודת ה[[שבט לוי|לויים]] (המסופרת בפרשה) בנשיאת [[המשכן]] ובהפיכת העולם כולו ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']]. וב[[פרקי אבות]]: "משה קיבל תורה" - קבלת התורה מחדש; "העולם עומד" ו"קיים" - הפעולה בעולם; ו"כל ישראל" - אחדות ישראל ע"י בחי' היחידה. וגם [[יום השבת]] בעצמו.
9,211

עריכות