תניא מהדורא קמא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עריכה חלקית
(←‏מהדורא מתוקנת של הספר: מקווה שיש לזה משמעות)
(עריכה חלקית)
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
{{בעריכה}}
[[תמונה:תניא_מהדורא_קמא.JPG|left|thumb|250px|כריכת הספר]]
[[תמונה:תניא_מהדורא_קמא.JPG|left|thumb|250px|כריכת הספר]]
'''תניא מהדורא קמא''' הינו הנוסח של [[ספר התניא]] כפי שהופץ בין ה[[חסיד]]ים בהעתקות ו"קונטרסים", בטרם החליט [[אדמו"ר הזקן]] להדפיסו בשנת [[תקנ"ט]], אז הכין מהדורא בתרא שהיא הנדפסת עד היום.
'''[[תניא]] מהדורא קמא''' הינו ליקוט עצות והדרכות מ[[אדמו"ר הזקן]] אותם רשמו ה[[חסיד]]ים, בתקופה שלפני הדפסת [[ספר התניא]] ([[תקנ"ט]]). רשימות אלו לוקטו לקונטרסים שנלמדו על ידי החסידים. בשנת [[תשד"מ]] הורה [[הרבי]] להדפיס קונטרסים אלו בספר בשם "תניא מהדורא קמא".


המעורבות של הרבי בכל שלבי הדפסת הספר הזה, היו מן המיוחדות גם בשדה הספרים שתמיד זכה להתייחסות מיוחדת מהרבי. כל פרט ולו הקטן ביותר בקשר לעריכה קיבל מענה מפורט מהרבי בכתב. מאות תשובות בלי כל גוזמה.
הרבי התייחס לכל פרט בשלבי הדפסת הספר. מאות תשובות.


== הרקע להדפסת התניא מהדורא קמא ==
== הרקע להדפסת התניא מהדורא קמא ==
ב[[חודש חשוון]] [[תשל"ח]] הגיעו מספר ארגזים של ספרים וכתבי-יד מ[[פולין]]. בין כתבי-היד היו הרבה ענייני חסידות מ[[רבותינו נשיאינו]] שעדיין לא ראו את אור הדפוס. למרות מצבו הבריאותי של [[הרבי]] באותו חודש (מייד לאחר המאורע הידוע בליל [[שמיני עצרת תשל"ח]]), יצא הרבי ל[[ספרית ליובאוויטש]] לראות את הספרים, ונתן הוראות שונות בנוגע אליהם.
ב[[חודש חשוון]] [[תשל"ח]] הגיעו ארגזים של ספרים וכתבי-יד מ[[פולין]], הם היו ענייני חסידות מ[[אדמו"ר חב"ד]] שטרם הודפסו. למרות מצבו הבריאותי של [[הרבי]] באותו חודש (מייד לאחר המאורע הידוע בליל [[שמיני עצרת תשל"ח]]), יצא הרבי ל[[ספרית ליובאוויטש]] לראות את הספרים, ונתן הוראות שונות בנוגע אליהם.


את עבודת ההוצאה-לאור של כתבים אלה החל הרבי מאוחר יותר. ב[[קיץ]] [[תשל"ח]], הורה הרבי ב[[התוועדות]] להוציא-לאור את ה"תניא מהדורא קמא".  
ב[[קיץ]] [[תשל"ח]], הורה הרבי ב[[התוועדות]] להוציא-לאור את ה"תניא מהדורא קמא". התפקיד הוטל על ה"[[ועד להפצת שיחות]]", כהוראת הרבי שיעשה דווקא ע"י "[[תמימים]]". בוקר אחד קרא הרב [[חודקוב]] למשרדו את אחד מחברי הועד, ונתן לו את "בוך אמרי בינה", שהכיל את כתב-היד של תניא מהדורא קמא. בתוך הספר הייתה מונחת פתקא קטנה בכתב ידו של הרבי: "תניא בכו"כ שינויים. פ"ל ופל"ב - עדיין לא (נכתבו ו)הוכנסו". הרב חדקוב מסר את הביכל, ואמר שהרבי הורה להכין על פי עותק זה מהדורה מדעית.
 
התפקיד הוטל על ה"[[ועד להפצת שיחות]]", כהוראת הרבי שעבודת קודש זו צריכה להיעשות דווקא ע"י "[[תמימים]]".  
 
בוקר אחד קרא הרב [[חודקוב]] למשרדו את אחד מחברי הועד, ונתן לו את "בוך אמרי בינה", שהכיל את כתב-היד של תניא מהדורא קמא. בתוך הספר הייתה מונחת פתקא קטנה בכתב ידו של הרבי:
 
"תניא בכו"כ שינויים.
פ"ל ופל"ב - עדיין לא (נכתבו ו)הוכנסו".
 
הרב חדקוב מסר את הביכל, ואמר שהרבי הורה להכין על פי עותק זה מהדורה מדעית.


== "מהדורה מדעית" ==
== "מהדורה מדעית" ==

תפריט ניווט